Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Inte kär i min man

barbapappa01 skrev 2011-06-06 20:01:43 följande:

Hon får nu känna fulltändig frihet att tänka över hur hennes framtid ska bli, hon behöver inte känna att jag hänger som ett "ok" och drar i henne, eller att hon behöver ta hänsyn till mina känslor - som fallet delvis varit under den gångna tiden.  Tror det blir bra för oss båda även om framtiden fortfarande är oviss.

Blir spännande att se hur länge det dröjer till nästa svacka och hur den tar sig i uttryck.. Glad

Alltså, utan omskrivningar: tänk lite mindre på henne och hennes känslor etc etc och lite mer på dig själv och DINA känslor och behov. Hon sätter själv sina egna känslor/behov i centrum, varför ska du också göra det? Det räcker gott med att du är empatisk, du behöver inte bli sympatisk också, du behöver inte leva hennes liv och göra dig själv till en statist.
    Kanske står du kvar när hon "tänkt färdig" (vilken eufemism för att pröva på det andra livet) kanske gör du det inte. Men ditt fokus kan inte vara hennes, du har egna val att göra.
  • Anonym (mamma)
    Milk and Coffee skrev 2011-06-07 11:35:51 följande:
    de Robespierre: jo det känns underligt, jag har sparat lite av vår mailkonversation på ett usb minne och satt och läste lite av vad han skrivit till mig och innerst inne tror jag han saknar mig men frun har nog satt ett ultimatum om hon kommer på honom med minsta lilla lögn så sticker hon och det vågar han inte riskera då är det bättre att vara avig mot mig för han har inget emetionellt med mig förrutom en förälskelse och den är inte så mycket värt. 
    Det är fullständigt meningslöst att spekulera i någon annans känsloliv. Han väljer ju att visa ditt mail för sin fru och han väljer att stanna hos henne och satsa på den relationen. Vet din man om att gjort detta kontaktförsök? Visade du honom vad du skrev?
    Man ska också komma ihåg att själva hemligheten, den hemlighet som är otroheten, påverkar en. Det man känner då har stor bäring i den spänning som bedrägeriet innebär, den "hemliga klubb" man har tillsammans med den andre.
    I avslöjandets sken ser plötsligt allt annorlunda ut. Det man tidigare benämnde som "kärlek" – i ett, kanske mer eller mindre omedvetet, försök att rättfärdiga sina lögner och sitt dubbelspel – blir plötsligt bara sunkigt och billigt. Det man sagt och gjort blir pinsamt och man skäms. Man kanske inte ens kan begripa vad man öht såg hos "den andra".
    Kanske är din fd älskares otrohet mot sin fru bara ett uttryck för hans skräck att HON ska lämna honom, en gardering. Kanske är det dig han ljög mest för.
    Man gör ofta misstaget att applicera sina egna känslor på andra. Men det kan faktiskt vara helt olika drivkrafter och motiv som styr det som utifrån ser rätt likadant ut.
    Det är alltså ingen idé att spekulera. Bara gå vidare.
  • Anonym (mamma)
    barbapappa01 skrev 2011-06-07 15:49:15 följande:
    Jag kanske ändå ska ge henne "benefit of doubt" (dvs. hon är inte helt färdigtänkt här), hon fick mitt senaste ställningstagande mer eller mindre "i ansiktet" igår och jag har en viss förståelse för att hon är lite förvirrad och behöver lite mer tid för att sortera upp sina tankar. Komma till en punkt där hon lyckats göra en "preliminär" värdering av sina alternativ.
    Men snälla du, det är hennes bekymmer, inte ditt. Med din lite för långt drivna förståelse möjliggör du henens velande och trånande.
    Ligg för sjutton gubbar inte ner och vänta. Uppvärdera dig själv.
    Just nu är du nästan bara reaktiv medan hon har hela aktivitetsfältet. Det är inte bra, inte för era möjligheter som par på sikt heller.
    Det låter brutalt, men du behöver faktiskt komma till den punkt att du både kan ha och mista henne.

DU kanske behöver vara för dig själv något år för att komma på fötter och hitta styrkan och glädjen i dig själv. För att känna efter om du verkligen vill ha henne. Inte bara för din egen skull utan också för att relationen mellan er ska ha någon som helst chans.
    Tro mig.
  • Anonym (mamma)
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 09:07:04 följande:

Hursomhelst så har hon/vi nu "förhandlat" fram två veckors total "avhållsamhet". Vi är kanske inte helt överens om varför, vad vi förväntar oss ska ske, men det kan inte hjälpas. Hon upplever kanske mest att hon "går med på" ett upphåll för min skull. Kanske för att mildra sitt dåliga samvete en smula. Min förhoppning är att hon under den tiden ska "tvingas" tänka mer själv, kanske prata med andra och spegla sin situation och det val hon står inför. Inser att det är kort tid men längre än så tror jag inte hon är redo för, just nu.

För mig, rent känslomässigt, så förändras egentligen ingenting i nuläget - mer än att jag uppskattar hennes ansträngning. Det innebär också att jag tänker lite annorlunda runt min egen "nystart", jag kommer att ägna tiden åt mig själv snarare än att öppna mig för mycket utåt. Fundera över vad jag behöver (mer generellt) för att må bra och ägna tid åt barnen.

Jag tycker fortfarande att DU ska kräva minst sex månaders avhållsamhet från HENNE.
    Vilken ansträngning uppskattar du? Att hon lovar något du inte ens vet om hon tänker hålla? Något som dessutom vore det misnta normal anständighet kunde förväntat sig för länge sedan?

Ursäkta att jag låter som djävulens advokat här. Jag menar inte att smutskasta din fru, vi kan alla bära oss dåraktigt åt. Men jag vet att även hon förlorar på att du tänjer dina gränser för långt. Det är lättare att förlåta om man hållit lite på sin integritet.
    Det inte ditt ansvar att på din egen bekostnad skydda henne från henens eget dåliga omdöme. Du blir bara en möjliggörare eller, om man så vill, en dörrmatta.
  • Anonym (mamma)
    de Robespierre skrev 2011-06-08 10:09:57 följande:
    Och när skall du börja satsa på dig själv? Lägga ned alla den energi och fokus som du har lagt på henne på dig själv istället? Hon kommer aldrig att ändra sig förrän tåget rullar ut från stationen. Först då vet du om hon kommer att springa efter eller välja att stå kvar. För "han" kan ju faktiskt vara en exit för att hon inte klarar av/vågar/orkar göra slut.

Så vifta med flaggan, skrik "All Aboard!!" och kliv ombord, stäng dörren och sätt tåget i rullning. Ovasett om hon står kvar på perrongen eller plötsligt inser att nu jävlar blir till till att springa som faan så har du börjat din egna resa bort till något bättre.
    Precis!!!!
  • Anonym (mamma)
    MammaMu01 skrev 2011-06-08 12:38:41 följande:
    Nej, du är värd ett bättre avslut. Verkligen! Om han haft känslor för dig så tycker jag allt att han kunde kosta på sig att vara varsam med dig för att få ett bättre avslut. Varför såra i onödan? Nej, han har varit otroligt självisk även i detta.

Och jag har gjort samma insikt som du. Det är inte värt det. Trots att man blir otroligt kär och det är himlastormande fantastiskt. Att ljuga och bedra är förj*vligt. Jag kommer aldrig att göra samma misstag igen.
    Men om detta "bättre slut" skulle innebära att han ännu en gång gick bakom ryggen på sin fru, alternativt öppet förödmjukade henne genom att ge en annan kvinna eldiga kärleksförklaringar – är HON värd det? I så fall varför?
    ts visste ju i alla fall vad hon gav sig in på, hon gjorde ett aktivt val. Att bedra och lura varsin partner är faktiskt inte särskilt varsamt från början. Ingen gullig romans, riktigt.
  • Anonym (mamma)
    MammaMu01 skrev 2011-06-08 13:04:41 följande:
    Den andre sa tom att om han varit fri (obunden) så hade det varit han och jag, han hade valt att leva med mig. Så starka var hans känslor. Men han valde familjen. Trots allt. Och trots att det gjorde ont i mig, så var det värdigt det vi hade.
    Jo den snubben verkar ju konsekvent in i det sista, dvs han ger med ena handen och tar med den andra, både gentemot sin fru och gentemot dig. Värdigt? Ja möjligen en skumraskhistoria.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-06-08 21:28:52 följande:
    ok, hade väl egentligen inte tänkt ge mig in här i getingboet och skriva men jag gör detta inlägg så får vi se om jag skriver några fler...(barbapappas fru), känner mig lite som att jag ger mig in på minerad mark där jag inte hör hemma.
    ......

ja, där är vi väl just nu...
    Har förstås aldrig velat såra honom, älskar honom fortfarande men de här andra känslorna sveper över mig då och då och tar överhanden. Inte lätt att vara logiskt då.
    Jag fortsätter att vara djävulens advokat: jag hoppas att du iaf är ärlig mot dig själv, för i det du berättar här tror jag faktiskt att du väljer att utelämna ett och annat. Det funkar inte i längden. Inte för dig och inte för någon annan. tolka mig rätt, jag anser inte att du har redovisningsplikt HÄR. Men om ingen annanstans, inför dig själv. Och helst för din man också.
  • Anonym (mamma)
    Milk and Coffee skrev 2011-06-09 12:01:33 följande:
    Håller med barbapappa det har varit så befriande att få ventilera sig här utan moraltanter vi vet att vi gjort fel det är inte det som det handlar om här, varför bara vissa är otrogna ja antingen har du eller de som inte varit det hittat någon som varit tillräckligt frestande eller har du hittat en mer kompatiblel partner eller är vi svagare vem vet?! Vad jag vet är att man vet inte hur det är att leva någon annans liv. Vi VET att vi har ett val och vi står för våra val och konsekvenser av det. Finns 1000 trådar om otrohet och dess moral men det innebär inte att ni kommer ändra någon och det hjälper inte att skuldbelägga någon heller för den skulden går vi runt med varje dag ändå.
    Om man nu ska undvika skuldbeläggning så är det bra att utelämna ordet "moraltant" också; det måste så att säga gälla åt bägge håll.

Otorhet ÄR ett relativt vanligt men icke desto mindre destuktivt sätt att sas skrika på hjälp. Behoven växlar, det handlar långt ifrån alltid om partnern eller relationen, utan motiven kan helt hos den som bedrar. Även om i stort sett alla har behov att rättfärdiga sig genom olika förklaringsmodeller där omgivningen får bära större eller mindre del ansvaret.

Iom otrohet har man tagit kål på det gamla förhållandet så som det såg ut. Det är lögnen, det stora bedrägeriet som orsakar detta, inte själva handlingen att förälska sig/ha sex etc med någon annan.
    Min erfarenhet är att relationen inte kan lagas, men den kan återuppstå i lite annan form – rent av bättre.
    Det krävs att bägge verkligen vill. Rätt ofta krävs en rejäl time out först, en separation under en längre tid, så pass att bägge hinner komma tillrätta i sig själva.

Ibland är insikten så stor att detta inte behövs, man kan hålla ihop relationen under omskapandet. MEN om man känner och agerar som TS funkar det inte. Du vill inte. Du fortsätter att gå bakom ryggen på din man och du manipulerar din exälskare för att få bekräftelse. (Vad i hela friden är den värd?! Han borde väl vara lättad om hans förhatliga, trista fru ville lämna honom? Vem ljuger han för?)

Kanske måste du sitta något år eller så i den trista trean och ha barnen varannan vecka. Kanske måste din man bli djupt förälskad i och åtrådd av en annan kvinna innan du verkligen har facit och vet vad du vill?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-09 13:50:50 följande:
    Väldigt klokt inlägg de Robespierre! Det är just det här jag skulle vilja göra, men jag tvivlar på att min man kommer att vilja "ändra" på något här hemma eller "prata om det". Han är som sagt ganska nöjd, trots att jag med jämna mellanrum fört fram att det är saker jag vill ändra på och få mer av i vårt förhållande. (Samarbete, tid tillsammans, glädje, umgänge, fysisk närhet, sex.) 
    De gånger som vi pratat så har det slutat bra i vissa fall och vi har ändå någon "gemensam överenskommelse" som låter bra. Min man är väldigt bra på att prata... och sedan så går det två dagar eller två veckor och så är vi tillbaka på exakt samma plats igen. När jag försöker prata om det så är jag "jobbig" eller "förstör nu inte den här helgen också".
    Det är inte lätt. Jag älskar nog min man egentligen, men just nu är jag varken kär i honom eller tycker särskilt mycket om honom. Usch vad allt ser sorgligt och krasst och konkret ut när man fäster ner det på pränt.
    Jo, när du berättar för honom att du träffar och knullar en annan kommer han att vilja prata, jag lovar. Men så länge du spelar dubbelt kommer det självklart inte att funka.
    Det här tror jag att du vet. Vem försöker du lura?
    Upp med korten på bordet bara, allihop. Jag lovar att det kommer att vända upp och ner på allt och där har ni er enda chans.
    Total ärlighet gäller. Det är inte hänsynslöst. Det du håller på med nu, däremot, det är hänsynslöst.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-09 14:11:54 följande:
    Det funkade inte så länge jag körde singel heller, till för två månader sedan. Tyvärr. Jo, jag inser att det där samtalet närmar sig, jag är väl bara feg och rätt körd i botten och orkar inte riva upp himmel och jord just nu. Ska vänta över sommaren och se hur den blir innan jag tar något beslut. Jag är hänsynslös mot min man och han har varit detsamma mot mig under en längre tid, så vi är väl lika goda kålsupare i det här.

Jag blir förbannad på att tänka på att det ska krävas att jag ska slänga en otrohet i ansiktet på min man för att han ska "vakna". Jag önskar att han lyssnat på mig alla de andra gångerna istället.
    Men det krävdes helt klart en otrohet för att jag ska vakna och inse att vi inte kan fortsätta som vi har det. Jag vill mer. Jag är värd mer än att gå runt i det här.

Man borde skriva kontrakt på att man avsätter tid för "samtal" i alla förhållanden innan man ens går in i dom på något sätt. Men när man är 25 och kär så tror man ju alltid att det räcker med kärlek och "det kommer aldrig att hända oss". 
    Det är inte din man du är arg på, det är dig själv. Härbärgera den där ilskan med bakomliggande sorg hos dig själv så blir förutsättningarna bättre. Det är ingen bra utgångspunkt för ett samtal att du kastar dig i strupen på din ovetande man. Så samla ihop dig någorlunda innan du gör det nödvändiga: berättar allt, utan försköningar eller förminskande av din egen roll. Man ska varken skylla ifrån sig eller ta skit.
    Det här klarar. du. Som Jonas G säger: du har ingen chans. Ta den!
  • Anonym (mamma)
    Milk and Coffee skrev 2011-12-08 12:39:09 följande:
    Att du inte var tillräcklig för henne att hon insåg att hon inte älskade dig mer något som säkert smärtar henne lika mycket som dig men som hon inte kunde göra något åt och där hon skötte det fel. Det gör ont att bli bortvald men om du mår så dåligt av oss kanske det ÄR bättre att du undviker denna tråd.
    Måste nog också säga att detta är ett skamgrepp och ett tjuvnyp du själv borde begrunda, och skärskåda dig själv lite närmre. Det gör ont att bli bortvald, visst, men det kommer man över. (Och vid otrohet så är det ju dessutom tvärtom ofta det man INTE blir. Det är snarare värt allt hemlighetsmakeri i världen för att den bedragna inte ska få veta något.)
    Det är att bli lurad, förd bakom ljuset och bedragen som verkligen skadar en.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2011-12-10 10:51:19 följande:
    Någon måste tillslut vara stark nog att ta ett beslut. Två parter som surrar runt i osäkerhet är tortyr för båda.
    Det har du rätt i.
Svar på tråden Inte kär i min man