Marla skrev 2011-06-22 09:05:24 följande:
Självklart är andras känslor viktiga. Självklart är det bättre att avsluta en relation innan man går in i en annan. Men ibland, oftare än man vill tro, är det förälskelsen och kärleken till den andra som gör att man upptäcker att man önskar sig mer och som gör att man får styrka att bryta upp.
Jo jag har förstått det det 'att det händer oftare än man tror'. Men det gör inte det hela mer rätt för det. Vet man med sig att förhållandet är såpass dåligt att man t.o.m kan få starka känslor för en annan så borde man tuffa till sig och göra så rätt man kan(innan man kliver i säng med en annan), va så stark att man kan å stå emot och avsluta eller lösa den relationen man redan befinner sig i. Vissa, väldigt många verkar klarar av att göra det, och vissa inte.
Vad gör att vissa inte fixar att göra det som är mest rätt mot den man en gång har inlett ett förhållande med? Vad är det som brister i en sådan person? Vad fattas? Är det en svag och hjälplös person som inte kan stå emot lockelser? Egoism? Vad tror du?
Om ärligheten brister i en sådan här situation, kan ju en sådan svika i många andra situationer oxå...eller?
Jag kan förstå själva grejen att kanske knyta an till en annan innan man separerar, men är det inte en rädsla för att bli ensam när man tar steget att göra slut? Och egoism att försätta sin fd älskade karl i ett enormt svek för att sedan bli lämnad ensam? Han ska klara av nåt den otrogna själv inte klarar av. Det är rätt taskigt.
Skulle jag bli utsatt för samma situation så skulle jag aldrig köpa dom här förklaringarna, jag hade ifrågasatt och vänt ut och in på personen som utsatte mig för ett sådant svek och frågat varför jag inte kunde bli bemött med respekt även mot slutet? Jag hade ifrågasatt mig själv och undrat om jag va så jäkla värdelös, tappat självförtroende, kanske tillititen till kommande relationer, jag hade kanske inte vågat satsat allt igen. Inte nog med att man blir lämnad...det är ett hårt slag i sig, bryta upp och börja om....och i sådan här fall kommer man få trassla i ännu mer, som om det förstnämnda inte vore nog.
Jag står på den sviknas sida i detta läget. Kanske för att jag själv har blivit grymt sviken av egoistiska människor som bara sett till sig själv. Har dock inte blivit utsat för otrohet (vad jag vet om).
Men svek som svek...detta är ett av dom.