Nenne666 skrev 2011-06-22 10:38:54 följande:
Vad gör att vissa inte fixar att göra det som är mest rätt mot den man en gång har inlett ett förhållande med? Vad är det som brister i en sådan person? Vad fattas? Är det en svag och hjälplös person som inte kan stå emot lockelser? Egoism? Vad tror du?
Om ärligheten brister i en sådan här situation, kan ju en sådan svika i många andra situationer oxå...eller?
Jag kan förstå själva grejen att kanske knyta an till en annan innan man separerar, men är det inte en rädsla för att bli ensam när man tar steget att göra slut? Och egoism att försätta sin fd älskade karl i ett enormt svek för att sedan bli lämnad ensam? Han ska klara av nåt den otrogna själv inte klarar av. Det är rätt taskigt.
Jag har inga svar. Jag kan tala utifrån mig själv. Mitt äktenskap hade gått i stå. Livet kändes trist. Vi hade det bra men det var inte "wow". Min man var ofta sur, arbetade otroligt mycket. Jag var hemma själv med barnet mycket. Inget fel i det. Jag älskar det men en viktig del av mig själv hade försvunnit. Jag behövde (ville) känna mig sexig igen.
Jag blev förälskad och den mannen uppfyllde det behovet. I början var det bara en flirt, men det var så härligt att få känna sig vacker och sexig igen! Jag känner mig inte svag och hjälplös men det var för lockande. Det är klart att det är egoistiskt (det är kanske kärlek alltid) men i ett läge där alternativet är sorgsen, intetsägande vardag är det svårt att motstå något som känns så in i helvete bra.
Jag försökte intala mig själv att jag inte ljög, att allt var min mans fel, osv. Han gav inte mig det jag behövde alltså hade jag någon slags rätt att vara otrogen. Jag kan själv inte förstå det idag. Jag tror inte att jag kommer att ljuga igen.