Inlägg från: Baginbox |Visa alla inlägg
  • Baginbox

Inte kär i min man

Anonym (Osäker) skrev 2011-06-28 11:57:53 följande:
    Min man säger att han är lycklig och nöjd i förhållandet så honom går det nog ingen nöd på. Han vill inte förändra något utan tycker att vi har det bra som vi har det. 
    Jag vet inte vad jag vill just nu, förutom att satsa på mig själv, så får vi se vart det landar. Kanske leder vår nya dynamik till något positivt för vårt förhållande, kanske inte. Jag avvaktar och ser tills vidare och mår faktiskt oförskämt bra just nu. 
    Har inte läst dina inlägg men det beror sannolikt på bekvämlighet. Det fördröjde min separation med en sisådär 10 år och jag är rätt säker på att jag inte är ensam.
  • Baginbox

Tycker det låter som en bra plan. Dels att du fokuserar på dig och ditt eget mående och dels för att din man kommer att få anstränga sig lite. Man upptäcker när man sätter sig själv på prov att man klarar rejält mycket mer än man trott. Sånt stärker en och man börjar ställa krav på ett annat sätt. Det gamla vanliga tjatandet funkar inte men med ny inneboende styrka kommer något annat. Önskar dig lycka till :)

• Baginbox
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-29 09:34:45 följande:
    Glöm allt jag skrivit om "gullig och förekommande man". Nu är han tillbaka i samma gamla stil med gnäll, styrning, ordergivning och recensioner av mig flera gånger om dagen. Gråter Undrar om han tror att det är bra för ett förhållande att bete sig så. Jag ska försöka hålla mig undan så mycket det går och funderar på att föreslå att vi tillbringar semestern på var sitt håll. Jag orkar inte längre.
    Jag brukar ibland säga att människor kan förändra sig en tid för att uppnå ett syfte. När syftet är helt eller delvis nått återgår man till gamla beteenden. Det brukar stämma rätt väl. Man har sin personlighet och förändras den så sker det i regel rätt långsamt och sällan till det bättre. Människor har en förmåga att vara negativa, tänka negativt och vara bittra över något. Oftast något i den egna personligheten men som projiceras på någon annan. Kommer man inte tillrätta med det felspåret tidigt så är det väldigt svårt för de flesta att hitta tillbaka till rätt spår igen. Kortare perioder som sagt, för ett visst syfte.

Jag resonerade som så att jag har ett liv. Hur långt vet jag inte men jag tänker inte slösa bort det på att försöka förändra någon annan. Jag slösade bort för många år på det. Antagligen behövde jag de åren för att komma till insikt men nu i efterhand önskar jag att jag fattat det långt tidigare.
  • Baginbox
    Gulletroll skrev 2011-06-29 11:03:20 följande:
    Det var det dummaste jag hört, att människan bara kan förändras för att uppnå ett syfte.
    Snälla du, hjärnan är formbar hela livet vilket innerbär att man människan alltid kan förändras!
    Har ej läst tråden bara reagerade på det du skrev att människan bara kan förändra sig en tid för att uppnå ett syfte och sen gå tillbaka till gamla beteendet.
    Så länge man har sitt beteende är man i regel inte medveten om eventuella fel i det. De flesta försvarar sitt beteende just av det skälet. Att motivera sig att förändra det beroende på att det är fel som man själv inte inser är ganska svårt, tycker du inte?

Om en partner hotar med ultimatum så kan man gå med på en förändring men den blir inte bestående för att den inte kommer inifrån en själv. Givetvis kan man förändra sig men bara om man själv inser det och vill.
  • Baginbox
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-29 13:25:41 följande:
    Nej, vi har inte träffats på närmare två månader och har väldigt sporadisk kontakt sedan en månad tillbaka. Jag är mest less på karlar just nu och vill satsa på mig själv. 

Jag retar mig inte på allt min man gör för att han är en del av vardagen utan för att han tycker att han kan behandla mig som en anställd vd-assistent som inte behöver få uppskattning.
    Jag skulle vilja bli sedd för att jag är jag med alla goda (och mindre goda) egenskaper. Som en människa som är intressant och spännande och kul att umgås med. Inte som en funktion i hemmet som ska utföra vissa saker som han bestämt åt mig.  
    Att vara som en anställd i sitt eget liv i sitt hem var en stor faktor i min skilsmässa. Att bara vara bra att ha till olika sysslor var inte vad jag tänkte mig med livet.
  • Baginbox
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-29 14:26:24 följande:
      Allt blir väldigt mycket mer tydligt när man skriver ner sakerna. :( 
    En jättebra väg att se sig lite grann utifrån.
  • Baginbox
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-29 15:17:53 följande:
    (me) det verkar lite som att du helt har hakat upp dig på min otrohet och jag kan ha överseende med det eftersom du själv drabbats och verkar ha stora sår efter det och gärna är inne och talar om för oss hur dåliga vi är och hur fel vi gör. Jag antar att du får ut något positivt av det så du får väl hållas då. 

Nej han är inte medveten om min otrohet och jag tycker egentligen att den är rätt oviktig i sammanhanget.
    Om han inte fattat att jag inte mått bra när jag under två års tid med jämna mellanrum velat prata, krävt förändringar, vädjat om att han ska respektera mig som en vuxen, velat gå i parterapi och i perioder gråtit mig till sömns eller sovit i gästrummet så måste han vara gravt förståndshandikappad. Och det är han inte. 
    Han skiter nog bara i hur jag mår så länge jag är effektiv. Är min tolkning. 

Det här inlägget gjorde väldigt ont att skriva. :/ 
    Verkar som du snart kan byta nick till Säker... :)
  • Baginbox
    Ezzelinos skrev 2011-08-22 15:11:54 följande:
    Så jag ska bara ge upp allt? Kan jag inte på någe sätt nå fram till henne nu?? Vi har inte haft en ända kris på 11år och nu kommer den första och då ska man bara ge upp? Och bara ta allt och svälja?? Jag är någe helt sjukt kär i min fru och jag tror att hon är i någon slags livskris ! Ska jag hoppas på att hon vaknar upp och funderar på vad hon håller på att förlora? Ska jag vissa mig stark och bara go With the flow!? Och hoppas?
    Gör ingenting innan ni varit på fr. Att tala inför en neutral människa är väldigt nyttigt och när hon hör sig själv berätta så kan det mycket väl bli en signal för henne.
  • Baginbox

Viktigt att komma ihåg att likaväl som brist på närhet och sex "dödar" lusten så föder det lusten om man ägnar sig lite mer åt det.

• Baginbox

Jag vet, alltför väl. Vi lyckades inte, och försökte inte heller de sista åren. Hade man vetat då vad man vet idag kanske det gått annorlunda. Vi provade visserligen både fr och privat men jag tror att båda var så låsta i uppfattningen att det var den andre som skulle ändra sig att vi inte kom någonstans ändå.

Svar på tråden Inte kär i min man