Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mia)

Inte kär i min man

barbapappa01 skrev 2011-12-06 09:57:40 följande:
    Innan jag svarar vill jag säga några ord om själva tråden - och den diskussion som utvecklats här över tid..

Ett par gånger har någon kommit in och (försökt) gjort diskussionen till en fråga om moral, rätt eller fel. I stort tycker jag dock att det har varit ett väldigt bra samtal och en god ton.. bättre än i många andra trådar där det mest tycks handla om att definiera "färgerna" svart - eller vitt...
    För min del och utifrån mitt perspektiv har det varit både intressant, lärorikt och skönt att få möjlighet att prata med kvinnor som beskriver sina känslor, sina liv, sina relationer och den bild de fått av tillvaron när allting brakar ihop.

Jag har själv inget som helst behov av att driva igenom en slags gemensam "moraldeklaration" som innebär att vi fördömer otrohet.. I den här tråden har jag inte upplevt att någon direkt försökt försvara sina handlingar eller dåliga beslut.
    Frågorna har varit nyansera(n)de och strävat efter att förstå sina egna känslor - och partnerns.. Söka goda vägar vidare i livet, antingen ensam eller tillsammans. Kanske är det olika hur man är och fungerar.. Jag har verkligen blivit sviken och bedragen på många sätt men tidigt valt att försöka förstå, förlåta, försonas och gå vidare.. Min tydliga och bestämda uppfattning har varit (från början och under hela resan) att min fru aldrig medvetet velat skada mig, inte vill mig något ont utan - tvärtom - känner stor omtanke, ömhet och (även) en viss kärlek för mig. Denna visshet har hjälpt mig att överleva och må efter omständigheterna väl.
    I nuläget bor vi i alla fall ännu ihop men jag söker nytt boende, det är svårt att hitta något (som funkar tillräckligt bra) och tiden går. Under tiden har vi en relativt behaglig och harmonisk tillvaro hemma, det funkar jättebra praktiskt och med barnen - men även relationen är mycket god. Vi skrattar och har mycket närhet tillsammans, det finns omtanke och stöd på alla sätt..
    Rent konkret så sover vi nu i olika rum (sedan helgen) och håller en viss hälsosam (tror jag) distans för att underlätta separationen som pågår/väntar.
    Något som till viss del är lite komplicerat är att vi har lite olika bilder av processen, något vi pratat om och klarar att "förhålla" oss till;
    - Hon har ännu svårt att se hur det faktiskt blir att flytta isär, svårt att kunna tänka sig hur det kommer att kännas.. Tillåter sig nog tanken att hon kanske kommer att ångra sig och eventuellt (i så fall) tror/hoppas det kan finnas en väg tillbaka - på sikt.
    - Jag har förvisso slutat att vara helt kategorisk (som jag varit tidigare) och utesluter inte längre något här i livet men i grunden är min utgångspunkt helt annorlunda.. Det är nu jag på allvar "separerar" från henne, bryter och skapar nya bilder för min framtid. Min känsla/bild är att jag hinner rätt långt under de månader (gissar på 3-5) som går tills vi är skrivna på olika adresser..
    Skillnaden i processen är att hon (kanske) mer låter tiden gå och känslorna landa på olika sätt.. Slappna av och hitta sig själv.. - väldigt klokt, tror jag, utifrån hennes behov att må bra.
    I mitt fall handlar det om ett mycket mer aktivt arbete att glömma henne, lyfta fram negativa bilder/sidor och betona de möjligheter som väntar i ett nytt liv för mig, ett annat liv, frihet och nya spännande äventyr..

Om vi har vuxit isär lite de senaste åren är det inget mot vad som kommer att hända de närmaste månaderna, tror jag.
    Skulle vara intressant att höra någon berätta om sina erfarenheter runt detta. Kanske tänker/känner/gör jag helt fel.. Kanske blir det tvärtom..? Vem vet.. Just nu känns det rätt i alla fall. Tror det blir bra i alla fall för mig, hoppas även hon hittar det hon söker.
    Vi sitter i precis samma sits hemma. Exakt som du beskriver. Fast jag är i samma position som din fru (el sambon, minns ej vad du sa) Jag ville känna efter, va ensam, kanske dejta den "nya" och märka att gräset inte är grönare. Och se om mina känslor för sambon fanns kvar. Och på sikt kanske det kunde bli vi igen.

Men min man sa att han är inte beredd att ge mig den tiden på det sättet. I samma ögonblick som jag skulle flytta ut, skulle han själv börja sin process att försöka gå vidare. Han var inte beredd att stå och vänta med öppna armar och jobba med sig själv hos terapeut och allt, medan jag levde loppan på annat håll. Det vore för smärtsamt tyckte han att vänta på att nån KANSKE kommer tillbaks. Och då isåfall försöka läka såret med otrohet coh tillit.

Det har verkligen förändrats till det bättre hemma. Sambon har blivit en helt annan person, så som han egentligen vill. Jag med. Vi har bättre dialog och bättre kommunikation. Och när jag insåg att jag kan förlora allt detta för en liten flirt (som ändå inte kommer leda till nåt pga vissa praktiska anledningar), så kände jag att det inte var värt det längre. Det kan fortfarande bli så att vi lämnar varandra, men just nu har vi bestämt oss för att ge det ett till, sista, försök. Vi är med varandra för att båda vill. >Och det känns underbart. Detta med otroheten (som jag berättade om) och att han mer el mindre svikit mig (på andra sätt) har liksom skapat lite luft mellan oss. Det vi har nu är mkt starkare på nåt sätt... Och om vi ändå bestämmer oss för att gå isär så kan jag känna mig trygg med att det var rätt beslut och inte ett beslut som var grundat på att jag blev hastigt och lustigt förälskad i någon annan.

Där är vi nu. Har brytit med den andra HELT, sen ett par veckor itllbaks. Saknar honom fortfarande, men mindre för varje dag. Har också en lägenhet, men den har kommit att vara mer än "tillflyktslägenhet". Där man är ibland när man behöver andrum. Lyxigt egentligen...

Ville bara dela min historia. KÄnner igen mig så mkt om det ni skrivit.
  • Anonym (mia)
    Anonym (svårt) skrev 2011-12-08 10:16:30 följande:
    Hur gjorde du för att bryta? Jag försöker att låta bli och glömma bort h9onom men det är skitsvårt. Han är jättesugen och det blir som en magnet för mig.. Bara ett litet sms tänker man men sen då har man ju sabbat igen när hjärtat slår dubbel slag. Man känner sig ju lite taskig också mot honom för han "behöver" mig eller vad man ska säga. Hur gör man!?
    Man bryter bara. Vet, det är SKITSVÅRT. Höll på en vecka efter att jag brutit och tänkte "ett sms till, kan ju inte skada" eller "jag ringer en gång till, vill bara höra hans röst". Men efter det så är man skitglad och uppåt och tänker på honom och saknar honom ännu mer.

Hur man bryter annars? Jag sa bara att jag måste fundera ut vad jag egentligen vill. Måste fundera utan inblandning av män (sa det lite "snällt", sa inte att det finns stor chans att jag hittar tillbaka itll min sambo). Och att jag måste veta att om jag lämnar min sambo så är det av rätt anledning och utan inblandning av någon utomstående faktor.

Han förstod. Givetvis. Men det gör inte mindre ont för det

Nu har det gått en vecka sen vi hördes av det minsta. Även om jag saknar honom, så känns det okså skönt att jag bara har en sak att fokusera på...
  • Anonym (mia)
    Anonym (tyngdlös) skrev 2011-12-08 15:54:14 följande:
    varför sa du inte hela sanningen till din "vän"?
    i vilken sits sätter du din "vän" i om du inte kan vara sann i det du säger tror du? och även din sambo.
    känns lite som att du sitter mitt i mellan två stycken o tvekar

dömer inte på något sätt ditt agerande är bara lite nyfiken på hur du har tänkt
    Därför att han redan läst mellan raderna av det jag sagt, så jag kände ej att jag behövde säga det just då... I det sista mailet han skrev så skrev han att han förstod att jag hade mer känslor för min sambon än vad jag sagt till honom...

Däremot är ju inget sagt att jag och sambon kommer att fortsätta ihop. Han har väldigt svårt med min otrohotsgrej, att komma över, och han funderar på om han kan lita på mig igen... Samt att jag är rädd att jag ska falla tillbaks i gamla spår igen.

Dessutom var mitt utgångsläge när jag bröt med honom också ett annorlunda än vad det är nu. Jag känner starkare för sambon nu, än för två veckor sen. Tex. Vill inte hålla på och uppdatera honom om allting när jag sagt vi inte ska höras nåt mer...

Men visst, det var lite "fegt" av mig, på nåt sätt ville jag väl ändå hålla dörren lite öppen... Fast jag sa åt honom att gå vidare och inte vänta på mig.
  • Anonym (mia)
    Anonym (tyngdlös) skrev 2011-12-09 00:07:59 följande:
    min nyfikenhet är stillad, sitter i sammasits fast jag är den "drabbade sambon" 
    nu kommer några frågor igen om det är okey????svara på dom du vill svara på..det kanske kan hjälpa mig lite i min process

vad menar du med att du är rädd att "falla tillbaka i gamla spår igen" vara otrogen igen?? 
    "hålla dörren öppen" är det för att honom som en plan två om det inte funkade med sambon?? 
    tror du att det är ok om jag säger till min sambo att bryta all kontakt eller måste hon bestämma det själv, vill inte utöva nån form av kontrollbehov mot henne.typ kräva att se mail och sms etc.?
    är lite villrådig efter som det här är ganska nytt för mig 

Ja sambon är rädd att jag ska va otrogen igen. Och jag är rädd för att han ska falla tillbaks i sina gamla spår (vi är båda överrens om, och även terapeuten att det är sambon som är den största orsaken till att vi glidit i isär. Sambon har varit elak, cynisk, sarkastiskt, bara prioriterat sitt eget liv och inte varit det minsta lyhörd itll att han faktiskt har en familj också. Han har aldrig sagt att han älskat mig och om jag klätt upp mig för fest, så påpåkade han dirket nåt negativt på mig. Men oj, varför har du inte sminkat över dina ringar under ögonen. typ). Är rädd att han blir sån igen.... Han jobbar stenhårt på att förändra dessa saker mha terapi och det går framåt...

Ja hålla dörren öppen är nog om det inte funkar med sambon. Men jag räknar inte med att han kommer att stå kvar och vänta på mig... Jag vill ju ge sambon 6-12 månader iaf...

Ja min sambo försökte tvinga mig att bryta. Skitjobbigt. För det måste ju komma ifårn att man vill det själv. Så jag bröt, men spelade lite martyr. "jaha, nu ser du att jag brutit, är du nöjd nu". Typ. Och så gick jag hemma och var miserabel för jag saknade den andre så mkt. Men sen sa sambon en kväll att "nej, jag orkar inte kämpa mer nu, du har ju så mkt känslor för den andra, så jag tänker försöka komma över dig nu. Detta plågar mig så fruktansvärt". När han sa så, så blev han helt plötlisgt intressant igen. För så länge jag hade sambon "lindad runt lillfingret" så var det ju lätt för mig att tänka att det inte spelade nån roll vad jag gjorde, sambon skulle ändå alltid älska mig och bara mig.

Men för mig var den andre en person jag visste att det aldrig kunde bli nåt med. Han var mkt yngre, hade inga barn, bodde långt från mig och var ej beredd att flytta. Jag tänkte lite logiskt. Vad kan det bli av detta. Det okmmer ändå ta slut förr el senare pga praktiska orsaker... Därför var ju valet tillslut ändå rätt lätt för mig.
  • Anonym (mia)
    Ja hålla dörren öppen är nog om det inte funkar med sambon. Men jag räknar inte med att han kommer att stå kvar och vänta på mig... Jag vill ju ge sambon 6-12 månader iaf...

,
    Med han här, menar jag den andre. Räknar inte med att han väntar på mig.

Det stämmer nog med vad barbappa säger. Han beskriver mkt bra. Du får känna efter vad DU vill och vad DU kan stå ut med.

Det där med att kontrollera, tvinga henne t saker, be om att få läsa hennes sms, etc, tror jag inte ett dugg på. Det kommer bara göra att hon tycker illa om dig.

För mig var det som sagt när jag märkte att sambon kanske inte okmmer att finnas kvar/vilja ha tillbaks mig om ett halvår-år som blev avgörande. När jag märkte att han tänkte gå vidare utan mig... Och att han verkligen menade det... Då hade han försökt, kämpat, gjort allt för mig, stått ut med allt i flera månader först....
  • Anonym (mia)
    Anonym (svårt) skrev 2011-12-09 21:32:58 följande:
    har tänkt att man borde träffas igen för att känna efter om det verkligen är rätt att bryta. Men en inre röst säger mig att det inte blir lättare. Lurar jag mig själv när jag tänker så? känns lite som du skriver ... bara en gång till... fast jag vet innerst längst in att det aldrig kan bli vi ändå till slut. Varför kan jag inte basra släppa taget och glömma ?
    Det beror ju hellt på vad du käner för din partner. Det är ju ER det handlar om. Finns det den minsta chans att ni kan fortsätta ihpo (hade ni barn? Har missat), så tycker jag du ska bryta med den andre HELT. Iaf tills vidare.... Hörs man inte o ses inte så är det lättare att glömma. Eller glömma gör man väl egentligen aldrig, men iaf att man kommer över den värsta förälskelsen. Är helt säker på att jag kommer att känna lika för "den andre" om vi skulle höras om ett halvår. därför kan vi ite höras alls. Inte så länge jag tror att jag och sambon har en chans.

Man måste välja helt enkelt. Hade barnen ej varit inblandade hos oss hade jag gått för längesen tror jag. Men om det nu tar slut mellan mig och sambon så vill jag kunna se tillbaka om tio år och tänka att jag iaf gjorde ALLT för att rädda detta.

Tror överlag att folk "ger upp" för lätt. Har äldre kollegor som säger det iaf...

Men känns det HELT fel med den man lever med och man går och mår dåligt, så är det ju inte värt det. För då går det ju ut över barnen cokså.
  • Anonym (mia)

Barbapappa - håller helt med dig. Jag kände att jag har ändå nio år ihop med min sambo och vi har två barn ihop. Jag m¨åste kunna visa honom den respekten att bryta helt med den nya, för att kunna känna efter var jag egentligen står. Det är helt omöjligt att veta det när man är helt nyförälskad. Den "gamla" har inte en chans gentemot den "nya". Den gamla står för slentrian, vardag och tristess. Den nya för spänning o nyförälskelse. 

Den gamle är "trots allt" ändå viktigare än den "nya" på många sätt. Vill man separera så ska man ha en så smärtfri separation som möjligt. Man kommer ändå fortsätta ha kontakt med barnens far resten av livet...

Och är den nya rätt, ens själsfrände, så kan den vänta några månader. Annars var den ju uppenbarligen itne rätt.   

• Anonym (mia)

Den tanken har jag brottats med hela tiden... Men man KAN ite ha kakan och äta den. Så är det bara... Jag klarade av att ha kakan och äta den i 3 månader. Sen pallade inte mitt psyke mer. Mådde bra av den nya och mådde även bättre och bättre med den gamla. Tillslut MÅSTE man välja. Såvida inte alla inblandade är med på noterna förstås. 

• Anonym (mia)

För mig har det nu gått tre veckor sen jag bröt med "den andre". Och helt plötsligt känns han väldigt väldigt avlägsen. Tänker på honom varje dag och kan känna att jag skulle vilja ringa honom, bara som vän. Men jag vet att han försöker komma över mig också och därför tänker jag inte göra det. Dessutom skulle jag återigen börja tänka på honom på ett annat sätt igen.

MEN, då visste min hjärna att den nya egentligen inte alls var rätt för mig. Om den nya känns HELT rätt, så vet jag inte hur lång tid det kan ta...

• Anonym (Mia)
    Anonym (barbapappa) skrev 2013-03-01 09:22:31 följande:
    Min sorg handlar om att du och några till tar sig rätten att verkligen - toalt utan lyhördhet och känsla för samtalet - klampar in som en elefant i en porslinsbutik och skriker ut bitterhet.
    Jag inser att det inte går att göra något åt eftersom det mycket riktigt ÄR ett öppet forum och det finns oerhört många sätt att förstöra ett samtal på utan att direkt bryta mot några uttalade forumregler.

Det som dock i praktiken sker (överfört till ett IRL-exempel) är att en grupp människor står och pratar lågmält, lyhört och förstående med varandra om saker som berör på det innersta. Man öppnar sig, lyssnar och utbyter erfarenheter i samförstånd.
    I det läget brakar du in, fool (och några med dig), konstaterar på ett ögonblick att det handlar om otrohet - och bräker ut den vanliga propagandan samt trycker ner de människor som behöver ett samtal.

Du talar om saklighet - men det är något som du själv har 0,62% av i dina egna inlägg.
    Det senaste är ett sånt exempel.

Jag är själv inte på den "otrogna" sidan och har varken uppmuntrat till eller sagt att det är ok att vara otrogen. Vad jag minns från denna tråd (och en del privata samtal i anslutning) så är det ingen av de otrogna här som påstår att de har rätt att vara otrogna. Flertalet mår rent av dåligt och har ångest.
    För egen del valde jag att försöka förstå och lära mig något om hur komplext och svårt det är med relationer - istället för att nöja migi med primalnivån och skrika ut hur dumt det är att vara otrogen.

De "sakliga argumenten" tillför ungefär lika mycket som att man skulle gå in i ett samtal om mellanösternkonflikten eller terrorism och skrika ut "det är dumt att slåss!".

Du, fool, har troligen skrivt ett par tusen inlägg med exakt samma budskap: Det är dumt att vara otrogen, det finns inget moraliskt försvar, man blir ledsen och kränkt när man utsätts. Det var inte "mitt" fel att hon bedrog mig. Hon/du hade ett annat (bättre) val. Avsluta - innan du är med någon annan.

Har jag glömt något?

Hur många tusen gånger (till) ser du behov av att upprepa dessa sanningar innan du är nöjd? Hur många nya trådar behöver du starta? Hur många trådar behöver du gå in och skrika i?
    Mår du bättre av det själv? Tror du (uppriktigt) att någon förändrar sina känslor och tankar av att du dunkar in den propagandan.

Jag förstår att vissa drabbas hårt på det sätt du beskriver och väljer att hantera det genom att "slåss" mot allt och alla som påminner en om det man själv varit utsatt för.
    Däremot är det inte sant att "man utvecklar nolltolerans till otrohet.." Du gjorde det kanske men det är ett val man har att göra.

Jag har och många andra har valt att gå en annan väg, genom förståelse och försoning till en kunskap som gör både mig och min nästa partner bättre rustad för en bra och mogen relation.
    Det kan jag säga att hade jag valt att ägna tiden åt ett par tusen bittra inlägg i en slags inkvisition där jag försöker "sätta dit" alla som nämner ordet otrohet i ett anonymt internetforum.. då hade jag varit ett nervvrak nu, olycklig och i mycket stort behov av psykisk och medicinsk vård.

Jag fattar verkligen inte hur ni orkar?
    Den skadan som ni åsamkar er själva - med detta sätt att hantera smärtan - är långt mycket större än själva otroheten hade behövt leda till.

Ni har valt att vältra er i självkömkan och flasha om och om igen med detta.
    Obegripligt, tragiskt och en smula patetiskt.
    Kan bara hålla med... bra beskrivet.
  • Anonym (Mia)
    Fool skrev 2013-03-01 09:58:24 följande:
    Men frågan är vad som är lyhört och vad som är bittert , det ligger nog mer i betraktarens öga , att anse att allt som inte är rent medhåll per automatik oxå är bitterhet och hat käns extremt omoget och precis lika enkelsprigt som den bitterhet du så gärna gnäller över. En vuxen människa borde kunna tolerera andra synpunkter än sina egna , att få sina åsikter ifrågasatta (alla tänker inte lika) annars har man inte lämnat förskolestadiet än.

Som sagt om man vill ha en tråd där endast  medhåll får förekomma (det du så fint kallar för lågmält , lyhört och föstående) så får man helt enkelt göra så i en begränsad tråd som endast människor som är av samma åsikt har tillträde till. I en helt öppen tråd är ALLA (ja tom de som inte håller med om det som skrivs) får komma till tals så kommer det garanterat bli debatter , helt enkelt för att man har olika åsikter.

Du svarade aldrig på barbapappas frågor:

"Hur många tusen gånger (till) ser du behov av att upprepa dessa sanningar innan du är nöjd? Hur många nya trådar behöver du starta? Hur många trådar behöver du gå in och skrika i?
    Mår du bättre av det själv? Tror du (uppriktigt) att någon förändrar sina känslor och tankar av att du dunkar in den propagandan".
Svar på tråden Inte kär i min man