• Fool

Inte kär i min man

inte bara mamma skrev 2011-11-20 10:53:39 följande:

Fantiserar gör väl de flesta om andra ibland, är det att vara otrogen? Se en porrfilm och bli tänd av den eller få ett sexigt meddelande som du blir upphetsad av..... viss skillnad kanske.... men inte jättestor...eller ??

Vad tycker ni andra ?

Det är en enorm skillnad , det ena (porrfilmerna) är en fantasi som inte innefattar handlingar , risken att de ska leda till en verklig otrohet är obefintlig. Chatt , mail , sms flirt är inte bara en fantasi , det är på riktigt , risken att det ska leda till otrohet är väldigt stor.

Visst är vi våra känslor irrationella , men känslor utan handlingar är ofarliga , du har tyvärr redan tagit steget till handlig.
    Det är stor skillnad mellan känslor och handlingar.
  • Fool
    Anonym (Jag oxå!) skrev 2013-02-28 14:58:09 följande:

Rätt och rätt....klart att jag har rätt att göra vad jag vill. Alla styr över/ansvarar över sitt eget liv. Trodde det funkade så i det här landet iaf?

Men som jag skrev förut: alla tycker olika, alla har olika verkligheter, alla har olika erfarenheter osv....  
    Känns som en märklig syn på relationer , jag gör som jag vill när jag vill....? Då gjorde väl även din man (som du verkar lägga allt ansvar på) helt rätt han med ? Han tyckte väl oxå att han hade all rätt att göra som han ville ? Styra över sitt eget liv ?

Tik Tak har en poäng i att , ok din man har halva ansvaret för att er relation gått fel , du har antagligen den andra halvan (man är två i ett förhållande) , men det rättfärdigar väl inte din otrohet , som du dessutom bär HELA ansvaret för , den kan du lixom inte skylla på er relation , det var ett eget medvetet val du gjorde.

Förstå inte riktigt poängen i att demonisera din man för att rättfärdiga din otrohet , det lär ju knappast lösa dina / era problem ? Att intala dig själv att du har all rätt i världen att vara otrogen lär väl inte heller lösa något ? 
  • Fool
    Anonym (Osäker) skrev 2013-02-28 15:38:39 följande:
    I så fall ska du nog inte ens lägga energi på att svara Fool och TikTak. TikTak låter som en skiva som har hakat upp sig i de här trådarna och Fool är konsekvent fördömande och är inte intresserad av något annat än att tala om för dig hur dålig du är. 

Nja , det beror lite på vad man söker , är man bara ute efter medhåll om att det är ok att vara otrogen så är det klart att man ser allt utom medhåll som fördömmande. Jag tycker frågan är ganska relevant , vad kommer hennes otrohet att göra för gott i hennes förhållande ? Kommer det lösa hennes problem ? Kommer att lägga hela skulden för otroheten på sin man lösa hennes problem ?

Jag menar hon kan säkert sitta här och "bolla" fram och tillbaka , få det bekräftat om och om igen att jaa hon har all rätt i universum att vara otrogen , men sen då ? 
  • Fool
    Anonym (Jag oxå!) skrev 2013-02-28 15:30:25 följande:
    Det ENDA jag ville var att bolla med personer I SAMMA SITUATION som jag.

Lustigt vad folk orkar lägga sig i andras saker, fantastiskt!

Ok , mao är du endast ute efter att få ösa ur dig frustration och lägga hela skulden på din man , fine , varsågod , men jag tror som sagt inte det kommer lösa några av dina problem , möjligen får det dig att känna dig lite bättre att få bekräftat att du inte på något sätt bär något ansvar som helst ansvar för din otrohet.

Lycka till. 
  • Fool
    Anonym (barbapappa) skrev 2013-02-28 21:25:12 följande:
    Antar att man borde vara glad för att tråden länge höll en god ton och var väldigt givande för människor som försökte förstå denna svåra relationsproblematik ur flera perspektiv. Det har gett mig mycket på många sätt att få lyssna på kvinnor som öppet berättar om sin svåra situation och under lång tid förkom väldigt lite av den bitterhet och fördömande som brukar kväva varenda tråd i ämnet. Jag vet av erfarenhet att det finns många, många fler nyanser och intressanta perspektiv än frågan om rätt eller fel, ond och god, fin och ful, svart eller vitt. Det är tragiskt att ni (några) bittra, bedragna och känslomässigt förlamade av självömkan känner en slags tvångstankar att flyta omkring här på forum i jakt på varje svag människa som öppnar sig och blottar sin mänskliga svaghet. Ni läser inte ens trådarna längre utan skjuter reflexmässigt och försöker lösa era egna historiska tillkortakommanden genom att ge er på människor ni inte ens känner, än mindre deras känslor eller relationer. Relationer och förutsättningar som så totalt kan skilja sig ifrån er egen resa. Det mest tragiska är att ni inte inser att ni inte hjälper någon, varken dem ni anser er nödda att moraliskt avrätta, övriga läsare eller er själva. Ni kväver bara samtalet, tystar människor som vill öppna sig och ger mer och mer näring åt mörkret som aldrig släpper taget i ert innersta. Nu är inte jag på sidan som bedrog men OM jag vore det hade dessa bittra vendettor snarare gett mig en bekräftelse på att det var rätt att vara otrogen. Jag skulle aldrig kunnat tro att människor som inte kan se bortom sin egen bitterhet någonsin har varit mottagliga och öppna för att faktiskt prata om problemen i relationen. Jag vet att den här tråden hjälpte många att inse hur mycket deras otrohet skadade, inte för att de blev moraliskt fördömda och hånade utan via ett öppet samtal, byggt på förståelse och försoning snarare än bitterhet och förenklade moralkakor. Det är med lite sorg jag ser hur ännu en riktigt bra tråd dödas av några bittra människor som inte orkat resa sig ur dyn och göra något vettigt av sina liv efter att de blivit bedragna. Tack för ordet alla gamla vänner här. Jag antar att denna tråd snart kommer tystna igen eftersom samtalet dog.
    Jag respekterar att du tycker som du tycker , men jag tycker det är lite märkligt hur lite tolerans det finns för ifrågasättande från en tråd som du menar är så öppensint och fantastisk på alla sätt. Jag menar ni får gärna diskutera era otroheter med varandra hur mycket ni vill , men samtidigt så får man väl oxå inse att detta ÄR ett öppet forum där människor med andra åsikter än just era kan komma att skriva sina åsikter och kanske tom ha mage att ifrågasätta eller ha fräckheten att inte hålla med om det som skrivs. Då anser iaf jag att det minsta man då kan göra är att besvara dessa frågor på ett sakligt sätt , att genast få kruppanfall och börja kräka ur sig de vanliga ramsorna om bitterhet , fördömmande , häxjakt , etc så fort det kommer ett inlägg som inte är medhåll och ryggdunkande känns extremt omoget.

Om tråden är så mogen som du menar så borde den oxå kunna tolerera ifrågasättande och kanske tom en viss kritik , förutsatt att den då är saklig och inte rena påhoppen såklart. Jag menar otrohet ÄR ett känsligt ämne , och det finns människor som blivit utsatta för det som kanske inte riktigt håller med om det ni skriver . då känns det lite märkligt att samma personer som förspråkar förtåelse och öppensinthet för deras otroheter samtidigt själva uppvisar en sån enorm brist på förståelse. Borde inte förståelse och tolerans vara ömsesidig ?

Om man endast tolererar medhåll i en tråd så kanske man ska hålla den låst så att endast likasinnade människor kan komma till tals , att försöka göra så i en öppen tråd där även människor som inte håller med om det som skrivs kan komma till tals är dömt att misslyckas.  Alternativt skriva det i trådstarten.. OBS! Endast medhåll tolereras i denna tråd.

Jag kan hålla med dig om att en del av kritiken som skrivits är rena påhoppen , men alla kritiska eller ifrågasättande inlägg har inte varit det. En del av dem HAR varit sakliga men besvarats med en rätt sunkig ton , och då anser jag att dessa svar oxå dragit sitt strå till att sänka nivån på diskutionerna. Vill man ha tolerans och förståelse så bör man kanske oxå visa det själv ?
  • Fool
    Anonym (barbapappa) skrev 2013-03-01 09:22:31 följande:
    Min sorg handlar om att du och några till tar sig rätten att verkligen - toalt utan lyhördhet och känsla för samtalet - klampar in som en elefant i en porslinsbutik och skriker ut bitterhet.
    Jag inser att det inte går att göra något åt eftersom det mycket riktigt ÄR ett öppet forum och det finns oerhört många sätt att förstöra ett samtal på utan att direkt bryta mot några uttalade forumregler.

Det som dock i praktiken sker (överfört till ett IRL-exempel) är att en grupp människor står och pratar lågmält, lyhört och förstående med varandra om saker som berör på det innersta. Man öppnar sig, lyssnar och utbyter erfarenheter i samförstånd.
    I det läget brakar du in, fool (och några med dig), konstaterar på ett ögonblick att det handlar om otrohet - och bräker ut den vanliga propagandan samt trycker ner de människor som behöver ett samtal.

Du talar om saklighet - men det är något som du själv har 0,62% av i dina egna inlägg.
    Det senaste är ett sånt exempel.

Jag är själv inte på den "otrogna" sidan och har varken uppmuntrat till eller sagt att det är ok att vara otrogen. Vad jag minns från denna tråd (och en del privata samtal i anslutning) så är det ingen av de otrogna här som påstår att de har rätt att vara otrogna. Flertalet mår rent av dåligt och har ångest.
    För egen del valde jag att försöka förstå och lära mig något om hur komplext och svårt det är med relationer - istället för att nöja migi med primalnivån och skrika ut hur dumt det är att vara otrogen.

De "sakliga argumenten" tillför ungefär lika mycket som att man skulle gå in i ett samtal om mellanösternkonflikten eller terrorism och skrika ut "det är dumt att slåss!".

Du, fool, har troligen skrivt ett par tusen inlägg med exakt samma budskap: Det är dumt att vara otrogen, det finns inget moraliskt försvar, man blir ledsen och kränkt när man utsätts. Det var inte "mitt" fel att hon bedrog mig. Hon/du hade ett annat (bättre) val. Avsluta - innan du är med någon annan.

Har jag glömt något?

Hur många tusen gånger (till) ser du behov av att upprepa dessa sanningar innan du är nöjd? Hur många nya trådar behöver du starta? Hur många trådar behöver du gå in och skrika i?
    Mår du bättre av det själv? Tror du (uppriktigt) att någon förändrar sina känslor och tankar av att du dunkar in den propagandan.

Jag förstår att vissa drabbas hårt på det sätt du beskriver och väljer att hantera det genom att "slåss" mot allt och alla som påminner en om det man själv varit utsatt för.
    Däremot är det inte sant att "man utvecklar nolltolerans till otrohet.." Du gjorde det kanske men det är ett val man har att göra.

Jag har och många andra har valt att gå en annan väg, genom förståelse och försoning till en kunskap som gör både mig och min nästa partner bättre rustad för en bra och mogen relation.
    Det kan jag säga att hade jag valt att ägna tiden åt ett par tusen bittra inlägg i en slags inkvisition där jag försöker "sätta dit" alla som nämner ordet otrohet i ett anonymt internetforum.. då hade jag varit ett nervvrak nu, olycklig och i mycket stort behov av psykisk och medicinsk vård.

Jag fattar verkligen inte hur ni orkar?
    Den skadan som ni åsamkar er själva - med detta sätt att hantera smärtan - är långt mycket större än själva otroheten hade behövt leda till.

Ni har valt att vältra er i självkömkan och flasha om och om igen med detta.
    Obegripligt, tragiskt och en smula patetiskt.
    Men frågan är vad som är lyhört och vad som är bittert , det ligger nog mer i betraktarens öga , att anse att allt som inte är rent medhåll per automatik oxå är bitterhet och hat käns extremt omoget och precis lika enkelsprigt som den bitterhet du så gärna gnäller över. En vuxen människa borde kunna tolerera andra synpunkter än sina egna , att få sina åsikter ifrågasatta (alla tänker inte lika) annars har man inte lämnat förskolestadiet än.

Som sagt om man vill ha en tråd där endast  medhåll får förekomma (det du så fint kallar för lågmält , lyhört och föstående) så får man helt enkelt göra så i en begränsad tråd som endast människor som är av samma åsikt har tillträde till. I en helt öppen tråd är ALLA (ja tom de som inte håller med om det som skrivs) får komma till tals så kommer det garanterat bli debatter , helt enkelt för att man har olika åsikter.
  • Fool
    Anonym (Mia) skrev 2013-03-01 10:12:28 följande:

Du svarade aldrig på barbapappas frågor:

"Hur många tusen gånger (till) ser du behov av att upprepa dessa sanningar innan du är nöjd? Hur många nya trådar behöver du starta? Hur många trådar behöver du gå in och skrika i?
    Mår du bättre av det själv? Tror du (uppriktigt) att någon förändrar sina känslor och tankar av att du dunkar in den propagandan".
    Jag svarade på frågan.... vad är bitterhet och vad är lyhört och förstående ?

Det han kallar för att skrika , kallar jag för att ifrågasätta  
    Det han kallar för att upprepa , kallar jag för att argumentera , om samma påståenden jag inte håller med om upprepoas så kommer även mina kommentarer till dessa oxå upprepas.
    Mår du bättre av att skriva här ? Tja , mår han bätter av att skriva här ? Mår någon som skriver bättre av att skriva här ?...  Varför skulle det vara någon skillnad ? För att man har olika åsikter ?

Som sagt , barbapappa ger sin bild av mig , det är hans åsikt , jag har en annan. Problemet är att barbapappa inte verkar kunna tolerera någon annan åsikt än sin egen  , självklart inlindat i finare ord som lyhördhet , förståelse , etc... men andemeningen i hans inlägg är..... håller du inte med om det som skrivs här , håll då käften. Mao verkar barbapappa vilja att endast människor som håller med honom och andra i denna tråd ska få skriva här... och det anser jag vara ganska orimliga krav i en öppen tråd , jag anser att det speglar raka motsatsen till den förståelse han så gärna pratar om , förståelsen och lyhördheten verkar vara så länge det råder ren koncensus , har någon en annan åsikt än den som är "tillåtet" så spricker den ödmjuka fasaden och övergår i att kalla människor som inte är av hans åsikt för bittra och hatiska.
  • Fool
    Tik Tak skrev 2013-03-01 10:27:22 följande:

Precis finns ingen ursäkt för otroget bakom ryggen smygande bara dåliga sådana och det gäller även TS.  

Nu diskuterar vi inte om otrohet är rätt eller fel utan om rätten att ha en annan olika åsikter om saker o ting
  • Fool

Mao ni får gärna ha er tråd för er själva om det är det ni vill , men om ni nu endast tolererar medhåll skriv då gärna det i trådstarten så att de slipper bli meningslösa debatter om vad man har rätt att skriva och vad man inte har rätt att skriva.....

• Fool
    Anonym (barbapappa) skrev 2013-03-01 10:44:10 följande:
    Kan du hänvisa till någon enda rad som jag skrivit som backar upp det du påstår?
    Det du gör nu (mer eller mindre medvetet?) är klassisk "halmgubberetorik";

- Du tillskriver mig påståenden som inte existerar och sen argumenterar du mot dessa.

Bitterheten som jag uppfattar från dig (och några till) handlar inte främst om argumenten som sådana - utan det uppenbara behovet att hela tiden, gång efter gång efter gång efter gång, i tråd efter tråd.. upprepa och spy ut moraliska fördömanden.
    Inget av detta är per definition åsikter eller agumentation - det är bara ett ständigt pysande av jobbiga känslor som kokar över.
    Att detta definieras som bitterhet är nog (dessvärre) ingen subjektiv åsikt utan så nära en "medicinsk" definition man kan komma. Face it!

Samtal eller debatt?

Inse att varje samtal i livet inte är menad att bli en debatt. Försök att känna in med en gnutta lyhördhet om det är ett samtal du går in i (när andra redan är i gång och samtalar) eller om det faktiskt är en debatt..

Öppnar man en tråd med rubriken:
    Otrohet - rätt eller fel?  så kommer ingen att reagera för att man faktiskt tycker till, bryter och bänder åsikter mot varandra. Syftet med tråden ÄR att tycka till (även om man oftast förväntas hålla sig till sakfrågan även i en debatt).

En tråd där någon öppnar sitt hjärta och skriver  "Inte kär i min man" som dessutom under ca ett år varit ett finstämt samtal om känslor, våndan, barn, uppriktig kärlek och andra mänskliga värden är ett samtal - ingen debatt!
    - Skulle man kliva in i ett IRL-samtal (bland en grupp människor som redan pratat en god stund, lugnt och fint med varandra) på samma sätt med moraliska fördömanden och spetsiga tvärsäkra åsikter om någon i sällskapet hade man troligen blivit ombett att hålla tyst och gå iväg.. lyhördhet är nyckelordet här.

Lika väl som du tar dig rätten att missa/ignorera detta och klampa på totalt okänsligt i ett läge där dina åsikter varken efterfrågas eller är välkomna - tar jag mig rätten att säga ifrån och beklaga att det hände.

Det handlar inte om att man kan/får ha olika åsikter, en del (många) av dina åsikter håller jag rent av med om.. Det handlar om att det inte alltid är läge att spy ut alla åsikter man bär på - i varenda sammanhang man kan.
    Med ett minimum av social kompetens och lyhördhet inser man detta.
    Jag har inga större förhoppningar om att kunna förändra beteendet hos er jag syftar på men tänker ta mig rätten på samma sätt att debattera om bristande social kompetens och lyhördhet för det goda samtalet - om jag upptäcker det och det  berör mig.

999 ggr. av 1000 har jag bara lämnat trådarna. I princip läser jag aldrig under "otrohet" längre eftersom de trådarna är söndertrasade av alla era moraliska fördömanden och skarpa angrepp på allt och alla.
    Det är jättesynd eftersom ämnet verkligen intresserar mig och jag skulle vilja lära mig mer.

Att debattera om otrohet intresserar mig inte alls så DE trådarna öppnar jag inte - tyvärr så blir det alltså debatt i alla trådar där någon dyker upp som varit otrogen, samtalet dör, ingen ny kunskap eller insikt får plats och mitt intresse dör.

Denna tråd känner jag lite extra starkt för eftersom den så länge var undantaget - en av ytterst få trådar som inte blivit en debatt om rätt och fel utan handlade om djupare, inre frågor, ambivalens och omtanke. Dock inte utan nyans.. det har funnits utrymme att blotta sig själv och sin tydliga egoism.
    Det var inte heller en tråd där människor sökt "stöd" för att kunna fortsätta vara otrogna (eller börja) - något som ju också förekommer i forum och som även fått mig att reagera ett par gånger..

trött
    Du får vara hur trött du vill , det bekommer mig inte det minsta , men som sagt ,bara för att du och jag har olika åsikter om vissa saker betyder inte det per automatik att varken du eller jag har mer rätt en den andra. Vi kanske anser oss ha rätt , men om det ÄR så eller ej är upp till var och en , vi har helt enkelt olika åsikter och uttrycker dem.

När man däremot börjar anse sig ha rätten att censurera andra människors åsikter , dvs förneka dem rätten att uttrycka vad just de tycker för att det inte överensstämmer med ens egna åsikter så är man ute på fel spår. Du får tycka vad du vill om mig och det jag skriver , det har du allt rätt till , men att ge dig själv rätten att besträmma vad som är ok eller inte ok för mig att skriva kan du bara glömma , jag kommer fortsätta ge uttryck för vad just jag tycker precis som du kommer skriva vad du tycker.   

Men nog sagt , vill ni har er tråd i fred alldeles för er själva , så varsågod , jag skriver inte här mer och ni kan återgå till rådande koncensusfestival. Men mitt tips är att om ni vill undvika sånna här diskutioner i framtiden så borde ni oxå lägga upp regler i trådstarten för exakt hur man får yttra sig i denna tråd. 
Svar på tråden Inte kär i min man