-
Nej, att backa bandet och fortsätta som förr går såklart inte, alltså har du i nuläget inte de två alternativ du angivit. Det är inte så farligt att bryta upp, det är kanske dessutom enda möjligheten för dig att se din man med nya ögon. Men det du håller på med nu är inte rättvist mot någon av er. Det blir som att du vältrar över ansvaret att göra slut på honom, trots att det faktiskt är du som vill ut.45 Ã¥r skrev 2011-06-13 17:51:20 följande:Det går såklart inte att backa bandet och fortsätta som förr. Antingen måste vi gå skilda vägar, eller så måste jag få tillbaka känslorna så att jag VILL umgås med min man på tu man hand. Och ha sex. Men hur får man det? Och går det??? Det har ju varit så här så länge... -
Jodå. Men inte utan brake. Det är faktiskt enda chansen i vissa lägen, att gå alltså – du ger vare sig din man eller dig själv en ärlig chans genom att stanna och lida och försaka. OM du ska stanna så är det för att du kommit på att det är det du vill, på riktigt. Annars gör du bara alla illa, även din man och dina barn. Det är faktiskt så.45 Ã¥r skrev 2011-06-13 19:33:14 följande:Är det NÅN som lyckats väcka tillbaka känslor som varit borta i flera år?
Tyvärr måste man välja, och välja bort. Och se vad framtiden har i sitt sköte. Det kan visa sig att du valde rätt, och det kan visa sig att du valde fel. Det är jobbigt, men vem har sagt att allt ska vara lätt? -
Jag som levt och lever i en mycket långvarig relation – inkl kriser, där en inkluderar separation och återförening – kan vittna om att den där förälskelsen liksom kan återvända när förutsättningarna blir de rätta. Den blossar upp med en enormt mycket djupare, mer passionerad glöd än någonsin den mer hysteriska nyförälskelsen. När barnen klarar sig själva och förutsatt att man väljer att ägna sig åt varandra.
Så kan det också bli. Och jag ser många exempel på detsamma i min omgivning. Medelålders par med lååång gemensam historia som liksom blommar upp, startar nya projekt och liknande.
Så nä, inte sjutton handlar det, som många uttrycker det, att avstå passion i en lång parrelation. Precis tvärtom. Men ibland måste den dö för att, kanske, kunna återuppstå. -
Det du säger är bara ett lite dystrare sätt att uttrycka något som också kan sägas annorlunda.ulfsas skrev 2011-06-14 11:19:08 följande:Man kanske inser att gräset inte är grönare på andra sidan om staketet men först efter att ha provat.....och man kan kanske inte riktigt sakna någon förrän den andre är totalt borta. Så att man kan bortse/överse det som föranledde skilsmässan/separationen...frågan är för mig om det skulle hända hur jag kan få tillbaka förtroendet för henne...som jag läste någonstans: förtroende ta år att bygga upp, det tar bara sekunder att rasera och en livstid att reparera...
Kanske är det tilliten till sig själv man måste återerövra.
Så man slutar tro att hela ens livs lycka hänger på den andre personen och istället kan känna glädje och tacksamhet att det finns en annan, helt autonom person, som faktiskt vill dela sitt liv emd mig. Och att det är härligt att jag också vill dela mitt liv med honom/henne.
Alla, långt ifrån alla, behöver ju dela på sig för att bli varse detta. De löser sina kriser utan att tillfälligt lösa upp banden. Och andra löser definitivt upp banden och går vidare åt varsitt håll. Somliga gör detta om och om igen. -
Ja, det handlar ju om uppskattning, eller hur. Om det ska vara meningsfullt att hänga ihop måste man uppskatta sällskapet på ett aktivt sätt. Då blossar även den gamla förälskelsen upp då och då.Anonym (Osäker) skrev 2011-06-14 16:44:36 följande:Debatten handlar väldigt mycket om "nyförälskelsefas" kontra "grå vardag".
För egen del går mina tankar mer i de här spåren: ger mig min partner energi eller suger han energi från mig? Har vi några gemensamma mål eller drömmar som vi diskuterar och strävar mot? Respekterar han mina tankar, drömmar och känslor och tar dom på allvar? Har vi ett bra sexliv, och om inte, är båda beredda på att arbeta på det? Lyssnar han på mig? Vill han umgås med mig?
DET är de viktiga sakerna för mig. Jag har inget emot grå vardag och smulor på köksgolvet om jag vet att vi kommer le mot varandra under middagen, prata om våra tankar och ha sex på kvällen.
Att man inte kan gå runt och vara nyförälskad hela livet är jag helt på det klara med och det är inget jag skulle vilja heller. Men vardagen får inte övergå till att man är osynlig, ointressant och tagen för givet heller, då är förhållandet ganska dömt att dö ut, tror jag. -
Nej, egentligen är inte känslor så svåra att "styra och ställa" över. Vi skapar liksom förutsättningarna. Din otrohet påverkar t ex dina känslor för din man. Du känner, helt naturligt, en viss skuld och skam som du, också mänskligt, försöker hantera genom att också lägga över en del skuld på honom ("om han inte varit sån och sån/gjort så och så hade jag aldrig...")Anonym (Jag oxå!) skrev 2013-03-01 13:54:27 följande:Känner såå igen mig! Hade gärna bollat vidare i denna tråd, men som du ser så verkar det mest bli en massa tjaffs från folk som inte ens är i samma sits.
Jag vill inget hellre än att få tillbaka mina känslor till min man och att vi kan fortsätta som en fin familj, men känslor är svåra att styra och ställa över. Men jag kämpar så gott jag kan och tar en dag i taget....
Det är ingen bra grund för kärlek.
Jag tror mig veta att du anser det vara the other way around, dvs att du var otrogen pga dina falnande känslor för din man. Men så enkelt är det aldrig.
Om ni nu separerar och din man blommar upp, träffar någon annan och de strålar av ömsesidig förälskelse – så kommer det också att påverka dina känslor för din man.
Om du vill ge ditt äktenskap en chans så måste du berätta för din man om din otrohet. Ärligt, utan omsvep och utan att skylla ifrån dig. Det leder garanterat till turbulens där ni, särskilt om ni tar hjälp från familjerådgivning, kommer att prata med varandra på ett sätt ni troligen inte gjort på åratal. Er relation blir satt i korsdrag, allt gammalt unket vädras ut.
Det leder i sin tur till en av två saker: antingen att det är dödsstöten för er relation, ni går åt varsitt håll med ny plattform under fötterna. Eller ni kommer varandra nära på ett sätt ni aldrig varit, ni väljer varandra på nytt och, bokstavligen, börjar om.
Om du inget säger blir det helt enkelt som ett utdraget värkarbete utan förlossning. -
Tik Tak, jag önskar att det gick att filtrera bort dig. Du är som ett virus, faktiskt. Ge dig bara. Nu skriver jag bara för att ditt namn inte ska stå nederst, för då vill man banne mig inte gå in på trådarna.Tik Tak skrev 2013-03-01 14:58:41 följande:
Otrohet och otrogna ska fördömas och inget annat.