Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Inte kär i min man

barbapappa01 skrev 2011-06-06 20:01:43 följande:

Dagen började uruselt med en fruktansvärd svacka. Efter ett par bra snack och beslut så har det dock utvecklats till en riktigt bra dag och det känns som jag är tillbaka på banan igen. I början av veckan så bestämde jag mig för att släppa taget och låta henne få frihet och fatta sina egna beslut om sin framtid, utan mitt inflytande och pressande. Det funkade bra tills i fredags, jag fick lite panik då jag insåg att jag höll på att glida iväg och släppa henne för gott.
    Under helgen blev det därför ganska så svajigt även om den samtidigt var avslappnad och trevlig tillsammans med familjen på landet. I morse upplevde jag alltså att jag var på "fel plats", obekväm och mycket stressad över de närmaste veckorna.

Nu har vi alltså bestämt att bryta lite mer ordentligt. Vi tar de kommande veckorna, sköter oss själva och turas om med barnen. Jag har börjat fokusera på mig själv och min egen tillvara igen, försöka att må bra - och börjar så smått att tänka mig en framtid utan henne. Inte för att ge upp men för att känna att jag är på väg mot ett bättre liv - oavsett om det är med eller utan henne.
    Risken är förstås att jag glider iväg igen, att jag upptäcker att jag inte vill ha tillbaka henne. Men är en risk vi får ta, både hon och jag. Det är inte så att jag är intresserad av att ge mig ut och jaga eller så men mitt sinne kommer nog att öppnas mer och mer den kommande tiden. Detta är hon medveten om och beredd att ta.

Hon får nu känna fulltändig frihet att tänka över hur hennes framtid ska bli, hon behöver inte känna att jag hänger som ett "ok" och drar i henne, eller att hon behöver ta hänsyn till mina känslor - som fallet delvis varit under den gångna tiden.  Tror det blir bra för oss båda även om framtiden fortfarande är oviss.

Blir spännande att se hur länge det dröjer till nästa svacka och hur den tar sig i uttryck.. Glad

Det du behöver/måste göra är att själv ge dig tillåtelse att börja leva själv lite grann. Du har under en alldeles för lång tid levt igenom henne, andats genom henne och anpassat ditt liv efter henne. Det verkar har funnits någon symbios mellan er men där hon har tagit all positiv kraft och du har försett henne med alla förutsättningar. Du har snudd på utplånat dig själv i dina ansträngningar till att vara den perfekta mannen. Och samtidigt effektivt dödat en del av spänningen och det ovissa som måste finnas i ett förhållande för att hålla passionen vid liv. Din vilja att göra allt för henne och din kärlek till henne verkar inte ha några begränsningar. Du verkar kunna gå genom eld och vatten för henne.

Men samtidigt så har hon lärt sig detta. Hon vet exakt var hon har dig. Oberoende av alla timmar av samtal mellan er, dina ansträngningar att tala henne tillrätta och komma överens i en skön konsesus utnyttjas av henne (kanske omedvetet). För alla hot, konsekvenser, ultimatum osv tar hon lätt på eftersom hon vet att du kommer att ta emot henne med "öppna armar" ifall hon skulle ångra sig. Så säker är hon på dig. För din kärlek till henne är så stark, så tydlig och så villkorslös så det är lite "Barnens Dagslotteri" för henne = Vinst Varje Gång. Om det skiter sig med den andre så tror hon att du kommer att förlåta henne. Så tolkar hon det i mina ögon.

Du blandar ihop kärlek och självkänsla/respekt. Hon är så säker på sitt värde i dina ögon att hon har tappat respekten för dina känslor och dig som person. Ja, du kanske blir förbannad för att jag skriver detta men denna bit måste ni reda ut. För hon kan inte få ett Carte Blanc där hon får alla alternativen utan att behöver stå för eventuella konsekvenser av sitt val. Ni är två om detta. Du måste tänka på dig själv i detta spel.

Det du behöver/måste göra är att ge dig ut och få ett miljöombyte. Du kan inte fortsätta att gå i ditt "Pompeji bland ruiner" (tack Olle Adolphsson) och vänta på att hon skall bestämma sig. Sålänge du gör det kommer du fortsätta att vara emotionell gisslan i detta drama. Det du behöver göra är (lite klyschigt) ut och träffa andra av det motsatta könet. För att få distans till din nuvarande situation, att boosta din självkänsla/bild och inse att du faktiskt är gångbar bland andra och attraherar det motsatta könet, att upptäcka att hon inte är ditt enda val här i livet och att allt inte står och faller med henne, att få dett med dig hem så att du kan se det som sker i ett annat ljus. Det handlar inte om att du skall ut och ragga up något eget som nån typ av hämnd. Snarare att du skall upptäcka att livet inte tar slut här. Att det finns en fortsättning - antingen med din fru eller utan henne. Men att du är en egen individ och att du inte är beroende av henne. Att du kan släppa en ev. rädsla att bli övergiven, sviken eller "ratad". För vad som händer som kommer det finnas nya potentiella partners därute som är villiga att vara mer rädd om och uppskatta den kärlek som du vill ge - om nu din fru nu väljer att inte dela samma väg som dig.

Och när du upptäcker din "gångbarhet på marknaden", kanske knyter några nya kontakter så kommer din utstrålning att förändras. Du kommer inte långre vara så "desperat" i din vilja att rädda ert förhållande. Och det kommer hon märka/känna. Det konstiga är att en del blir då väldigt oroliga och inser plötsligt att något hotfullt har skett och nu är det på riktigt. Typ ju mindre du försöker destom mer intresserad blir hon.

För det handlar inte om att du skall sluta älska din fru. Det handlar om att du skall börja älska dig själv.
  • de Robespierre
    Milk and Coffee skrev 2011-06-07 08:02:17 följande:
    Wow här har det hänt saker sedan jag var inne sist. Vilka fantastiska människor som hamnat i denna tråd. Jag lär mig så mycket bara av att läsa vad ni skriver tack för att ni öppnar upp er så här.
    Anledningen till min tystnad är att jag och min man har varit på en resa ihop utan barn. Det har varit fantastiskt nyttigt för oss. Vi har haft det underbart och jag har verlkligen sett den mannen jag blivit förälskad i. Jag vet att det aldrig kommer bli samma passion som en nyförälskelse men jag vet också att en nyförälskelse går också in i ett annat stadie. Efter denna resa känner jag att vi har verkligen något, jag är inte där hela vägen men känner mer och mer att vi kan få tillbaka vår kärlek då där finns så mycket kvar. Där är en grundattraktion som dock är anorlunda än den totala passionen men så är livet, jag vill inte kasta bort en fantastiskt man och kommer satsa till 100%.
    För ca 2 veckor sedan skrev jag till den andre. Inte för att starta något igen utan för att det slutade så dåligt så jag ville bara höra att allt var ok och så ville jag känna att han i alla fall lite saknade mig också men öppnade min mail idag och där var ett meddelande att han lovat sin fru att visa all eventuell kontakt och att hon läst även detta och att jag aldrig någonsin ska höra av mig igen. Jag bli så ledsen det var inte att jag ville starta något igen jag ville veta om allt var ok och efter alla samtal och allt stöd så kände jag att vi hade ju en vännskap också trodde jag  men nu får han mig som att känna mig som en efterhängsen brud som stör honom i hans familjeliv, det känns som allt vi hade var en lögn, att han aldrig älskade mig och det gör verkligen ont. Även ifall jag vill satsa på familjen ville jag komma ihåg detta 1,5 år som en stark kärlek mellan två människor som inte kunde bli något för vi trotts allt älskade våra partners men nu känner jag mig bara utnyttjad och bortslängd. Fast det är väl inte mer än rätt åt mig.
    Men det är väl lite så det ibland slutar. Den "stora passionen" var kanske inte så stor eller värdefull för båda parter när sanningens minut är slagen och det hela rullas upp. Då kanske den ena viker sig och väljer att bryta, jag t.o.m nästan "anklagar" den andre för att vara den drivande parten i affären inför sin fru/make. Lite som att skylla ifrån sig. Jag skulle då känna "Jaha, det var inte mer värt än såhär". Vilket det ofta inte är. Det var en tillfällig flykt där två personer delade samma längtan och saknad och trodde de hade funnit svaret i varandra. Men sanningens kranka blekhet visar att det bara var ett spel som fick pågå under en begränsad tid.

Nu efteråt känns det säkert tomt, att man har blivit snuvad och kanske snudd på lurad. Men samtidigt måste det väl kännas OK att du inte kastade dig huvudstupa ut i det okända med honom för då hade du kanske stått ensam där idag. Turen/ödet kanske ville att det skulle ske på detta sätt. Du hittar en möjlighet tillbaka till din man. Och efter detta så får du beskedet från den andre att han inte vill höra av dig något mer. Det inger lite förhoppning för det hade varit "värre" om det hade varit tvärtom - dvs först "dumpad" och sedan hittat tillbaka till din man.

Men visst är det konstigt att allt kan kastas omkull så snabbt. Det som var intimt, eldigt, passionerat, spännande. Alla ord, all längtan, allt detta är plötsligt borta från hans sida. Hur känner du för detta?
  • de Robespierre
    barbapappa01 skrev 2011-06-07 09:54:07 följande:
    Ja, jag tänker nu börja leva mitt eget liv och boosta min självkänsla. Kanske inte direkt börja ragga men dyker det upp någon tänker jag inte säga nej. Jag har rätt att vara lycklig.
    Sådärja. Nu börjar det likna något. Du har gett, gett och gett tills det nästan inte finns något kvar att ge. Nu är det dags för att du skall få något tillbaka. För de bara väntar på dig därute. About time mate!

Och din (snart fd) fru kommer med största säkerhet att göra ett försök att komma tillbaka. Fundera inte på vad du skall hantera det nu. Ta det när det inträffar för då har det runnit en del vatten under broarna och du kommer att se det på ett annat sätt än vad du skulle göra idag.
  • de Robespierre
    Milk and Coffee skrev 2011-06-07 11:35:51 följande:
    de Robespierre: jo det känns underligt, jag har sparat lite av vår mailkonversation på ett usb minne och satt och läste lite av vad han skrivit till mig och innerst inne tror jag han saknar mig men frun har nog satt ett ultimatum om hon kommer på honom med minsta lilla lögn så sticker hon och det vågar han inte riskera då är det bättre att vara avig mot mig för han har inget emetionellt med mig förrutom en förälskelse och den är inte så mycket värt. På ett sätt är det ju lättare att lämna honom bakom annars kanske jag skulle gjort som MammaMu01 som har kontakt lite då och då och då är det svårt att släppa, jag vill ju släppa. Dags att komma ur min livskris och bli vuxen! Jag har det så jäkla bra, jag har fått en andra chans nu fan ska jag tränga undan tankarna på den andre...kanske också ska börja springa som MammaMu01
    Det är högst troligt att han är pressad. Men faktumet är att han faktiskt valde bort dig till förmån för sin fru. Han har ju all rätt att göra sitt egna val. Och han hade faktiskt kunnat välja dig - eller att leva solo.

Jag försöker inte förringa hans val och att han väljer att satsa på sin fru och familj. Men du vet vad han skrev i sina mail till dig och du kan idag se ifall det han då uttryckte och ville verkligen överinstämmer med det beslut han nu har valt. För det kan även vara så att han inte har modet att bryta upp.

Den närmaste tiden lär visa vad som händer. Du har dock fått en andra chans. Ta den. Det är med största säkerhet den enda och sista du får. Så vårda och var rädd om den.
  • de Robespierre
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 09:44:58 följande:
    Jag tänker inte kräva någonting alls av henne men däremot vara tydlig med att hennes egna val får konsekvenser. Precis som mina val får det.

Efter veckorna som gått inser jag att jag pressat henne nästan konstant, men ändå inte tillräckligt tydligt. Jag tror hon är extremt förvirrad och vet varken ut eller in. I nuläget kan vi inte ha ett riktigt konstruktivt samtal om vad som krävs för en framtida relation som bygger på resepekt och lojalitet. Jag kan ha det men inte hon.

Idén med ett kortare upphåll är att skapa förutsättningar för ett bra samtal - inte för ett framtida liv tillsammans. Det kommer långt senare, om alls.

Så i princip håller jag med dig men alternativet till det korta andrummet är att lägga ner helt och skicka in papprena. Det är jag iofs beredd att göra men jag bör ställa samma krav på mig själv - som jag förväntar mig av henne. Om inte annat för barnens skull så väntar jag (också) ut tiden fram till midsommar och ett beslut då.
    Jag har varit extemt tydlig med att jag inte accepterar att hon börjar söka/bygga en relation med någon annan under tiden vi är tillsammans och där kommer jag inte att backa. Detta budskap är jag helt säker på har nått fram. Hon vet att hon vid midsommar står inför exakt samma val som hon gör nu.
    Och när skall du börja satsa på dig själv? Lägga ned alla den energi och fokus som du har lagt på henne på dig själv istället? Hon kommer aldrig att ändra sig förrän tåget rullar ut från stationen. Först då vet du om hon kommer att springa efter eller välja att stå kvar. För "han" kan ju faktiskt vara en exit för att hon inte klarar av/vågar/orkar göra slut.

Så vifta med flaggan, skrik "All Aboard!!" och kliv ombord, stäng dörren och sätt tåget i rullning. Ovasett om hon står kvar på perrongen eller plötsligt inser att nu jävlar blir till till att springa som faan så har du börjat din egna resa bort till något bättre.
  • de Robespierre
    Anonym (Osäker) skrev 2011-06-09 13:24:01 följande:
    Oj, så klokt sagt! Det där har jag också tänkt mycket på. Jag vill inte ha tillbaka mitt "gamla" förhållande med min man. Om vi ska fortsätta tillsammans så vill jag att vi sätter oss ner som två vuxna människor och diskuterar den andres behov, önskningar och låter den prata till punkt utan att komma till skyttegravskrig eller pajkastning. Om vi gör det och båda vill och är beredda att lägga sina egon åt sidan så skulle vi kunna bygga ett nytt förhållande därifrån, med andra förutsättningar. Om min man överhuvudtaget skulle vara beredd på att sätta sig ner och ha det samtalet, som jag bett om i närmare två års tid nu, utan resultat, så skulle jag helt klart ta en paus från min vän för att ge oss en chans. Helst av allt skulle jag vilja leva lycklig med min man i alla mina dagar tills vi dör.

Nu är vi inte där. Vi är ganska långt därifrån och jag tvivlar på att han kommer att vilja arbeta på det här förhållandet med djup, ärlig och säkert ganska smärtsam kommunikation. Och i så fall finns det väl bara en sak för mig att göra... ta mig vidare. Men jag är inte riktigt där än, varken att jag vill göra det där "sista försöket" just idag, eller att jag är beredd på att gå vidare. Men det kommer helt klart närmare och egentligen sörjer jag över det väldigt mycket. Det var inte så här det skulle bli och var tog vi vägen egentligen?
    Du kan inte få tillbaka ert gamla förhållande. Det är borta. Dött. Tillintetgjort. Om ni försöker återskapa just detta så är det att återvända till det som ledde fram till otroheten.

Om man skall lyckas kunna fortsätta tillsammans så krävs det att man tillsammans skapar ett nytt förhållande. Bränn alla gamla mönster och vanor. Nu är det dags att tänka om och att komma på vad det är i förhållandet som fattades. och vad som kan göras bättre. Se det som att starta om helt från början. Och inget  hindrar att man gör det ordagrant och börjar dejta igen.

Men glöm inte bort att det ytterst sällan går att återskapa den där förälskelsen man känner i början. Däremot så kan man känna en stor kärlek och det är ju dit alla kommer att hamna (om de har tur) för eller senare.

Om man lyckas gå vidare så är det viktigt att den som har bedragit inte tar på sig skuldrollen hela tiden. Att man känner sig skyldig och "måste" en massa saker eller får finna sig i en underkastad roll pga det som har skett. Båda båda ta sin plats i förhållandet annars riskerar den ena att tillsist känna sig kvävd, nedtryckt och inlåst vilket kan leda till återfall eller ett totalt uppbrott.
  • de Robespierre
    45 Ã¥r skrev 2011-06-09 14:49:26 följande:
    Jag har också läst den här tråden med intresse, för jag har fastnat rejält i ambivalensträsket... Har varit gift i 15 år, och har tre barn (16, 14 och 10). Har tappat intimkänslorna sedan flera år tillbaka men bitit ihop för "paketets" skull. Vi har skött Familjen AB helt okej, dock med en hel del tjafs under alla år. Det utvecklas ofta en maktkamp mellan oss, oftast gällande småbagateller. Stör mig också på många saker som med åren har växt till enorma energitjuvar för min del. (Väskor som aldrig packas upp, projekt som aldrig blir slutförda mm). Men det viktigaste biten är att jag vill inte ha sex, det har jag inte haft lust till på många år, utan har ställt upp då det inte har gått att undvika. Men det har inte känts bra sista åren. Och att kyssas har jag definitivt inte haft lust till! Jag har heller inte haft lust på länge att göra nåt på tu man hand med honom. Inte resa bort bara vi tex.

Strax före jul fick jag känslor för en annan man som jag känt sen förut, och under våren har våra känslor växt sig starkare. Han avslutade ganska snabbt sitt särboförhållande som han hade sen 5 år tillbaka (innan dess var han gift i 18 år med en annan), eftersom han tydligt kände att han inte hade rätt känslor där längre. Men det är svårare för mig med barn, hus och gemensam ekonomi mm.

Förra sommaren reste vi till Turkiet, bara vår familj. Men inte ens där i två veckor utan måsten och krav kunde jag framkalla nån lust eller attraktion. Var inte ens sugen på att ligga och kramas i sängen! Så när hösten kom blev jag än mer distanstagande, och såklart mottaglig för en ny förälskelse. Till saken bör sägas att vi (jag och min nya förälskelse) kände nåt för varandra även för sex år sen när han skildes, men då var jag inte lika mottaglig och beredd att ge efter för dessa känslor eftersom barnen var mindre.

När jag i januari sa att jag var less och funderade på skilsmässa, och att jag trodde det var försent att reparera, blev jag förvånad över hans reaktion. Jag var säker på att han skulle säga nåt i stil med "Ja, du har rätt." Istället blev han panikslagen, hade inte fattat att det var så illa, och för honom har det bara funnits mig, och han vill göra ALLT för att rädda äktenskapet.

Min magkänsla (och stora delar av mitt förnuft) säger ”Gå! Du har känt så här länge!” Men en liten bit av mitt förnuft säger ”Var inte så ego. Så illa är det inte, varför rasera allt?” Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att bli helt trygg i mitt beslut, men det kanske inte går helt enkelt…? Mitt samvete och förnuft säger att jag borde försöka känna, verkligen känna, om det inte finns några känslor kvar hemma som går att väcka till liv. För allas skull. Men kanske mest för barnens skull. Annars kanske det blir så att jag funderar på hur det hade blivit om jag hade försökt… Fast samtidigt kan jag inte förstå hur jag ska kunna försöka hemma när mina känslor är hos den andra mannen…! Det känns omöjligt! Och det här vacuumtillståndet jag befinner mig i nu är förödande, känner mig som en levande död.

Till saken hör att jag älskar att dansa, det är mitt intresse som jag verkligen brinner för. En passion! Gjorde det långt innan jag gifte mig, och tog upp det intresset igen för ca sex år sedan när barnen blivit så pass stora att jag inte var lika behövd längre och ville ha lite egen tid. Jag har INTE varit ute på dans för att träffa någon, utan för att det ger mig glädje och motion. Men... min förälskelse dansar också, så om jag ska låta bli att träffa honom måste jag ge upp min största intresse! Och det känns fruktansvärt jobbigt det också... Och även om jag gör det i ett halvår eller mer så kanske det bara blossar upp igen sen. Eller så kanske det blir nån annan längre fram... nu när jag har öppnat upp den där boxen så att säga, boxen som längtar efter närhet och att vilja göra något på tu man hand med sin partner.

Om jag tittar objektivt på min man ser jag en man som för många skulle anses som ett kap. Ser bra ut för sin ålder, trevlig, fantastisk pappa osv. Jag tycker om honom som person, men det är mer vänskapliga känslor från min sida sen många år tillbaka. Är det rätt att stanna om man bara känner så? Ska jag trycka tillbaka mina känslor i boxen och fortsätta bita ihop för barnens skull? Eller är det dags att gå...?
    Först: Du skriver "- Har tappat intimkänslorna sedan flera år tillbaka.." och tror sedan att två veckor på semester i Turkiet skall förändra allt? Okey, Turkiet kan vara najs men även Turkiet har sina begränsingar, Allvarligt talat så tar det minst lika lång tid att vända skutan. Jag skulle säga att planera in det dubbla för att vara på den säkra sidan.

Och varje gång man tar kontakt med den "förbjudna" så faller man tillbaka till dag ett och får börja om igen för att försöka hitta fram till det man en gång hade med sin partner. Vetskapen om detta verkar det vara lite si och så med.

Att män inte fattar stundens allvar är legio. Vi har en förmåga att förringa eller åsidosätta "hot" som kommer innefrån. En kalr som stöter på frugan på en logdans är enklare att hantera och ställs med fördel mot en vägg innan han får smaka på ( för väggen gör att det svara bättre). Vi har ibland en ganska banal syn. När vi sedan få verkligheten serverad i ansiktet så fattar vi ingenting eftersom vi hela tiden ahr trott att vi har haft  hyffsat kontroll på läget (balanserat en pinne med spinnande tallrikar på pannan). Inte lätt, inte logiskt men sålänge de inte ramlar ned så är det väl OK?.

Om ens partner inte vill/kan/har förmågan att lyssna så kan det vara svårt. Om partnern vill förstå så möt henne/honom halvvägs. Det beror helt på den egna utgångspunkten. Det är aldrig över förrän "The Fat Lady Sings". Och det är upp till dig att bestämma när hon skall sjunga..
  • de Robespierre
    barbapappa01 skrev 2011-06-10 07:46:00 följande
    I denna process, att fatta beslut som jag mår bra av, har jag konstaterat att jag inte alltid mår bra av att komma in här på familjeliv. Det är för mycket elände och "slagsida" i diskussionerna som delvis förvränger världsbilden (iaf min) och skapar mer oro/ångest än klarhet.
    Det där är nog rätt vanligt. Om man mår dåligt eller har ont så känner man sig inte mycket bättre av att sitta i väntrummet på akuten en lördagskväll vid lön. Om man söker sig till akuten så kommer man att få se skadade människor. Samma sak är det med FL och kategorier som "Otrohet" osv. Det är en orsak till att jag brukar göra inlägg här. För att försöka balansera upp det svarta mot det vita och ge lite hopp och stöd.

Lycka till.
  • de Robespierre
    Anonym (me) skrev 2011-06-14 10:45:19 följande:
    Klart man inte ska stanna i ett förhållande om man inte vill , ingen kan väl tvinga någon att leva i ett förhållande.Det är nog de flesta rätt ense om , frågan är bara HUR man avslutar sitt förhållande. Genom att vara ärligt , säga hur man känner och avsluta på ett korrekt sätt eller genom att svika och gå bakom ryggen.

"Män har ofta oförmåga att lämna. De är så nöjda många ggr, men rågan är om många av dem ens tänkt alls? "

Eller så är det så att vi män är mer realistiska och inte är så naiva att tro att ett förhållande ska vara en enda stor förälskelse i all evighet. Det du kallar för "nöja sig" kanske helt enkelt är en insikt om att ett förhållande har både bra och dåliga perioder.....och man har inte ett behov av "fyrverkerier".... man skulle även kunna kalla det att ha bägge fötterna på jorden.

Kan det vara så att vi under flera decennier har blivit överösta med att den enda sanna kärleken är förälskelsen att vi har tappat insikten om att ALLA förhållande går igenom samma faser där förälskelsen endast är den första av dem. Man har helt enkelt skapat en falsk bild av verkligheten.  Serier , filmer , sånger handlar alla om förälskelsen , väldigt få handlar om de vanliga grå vardagen (eftersom det är för tråkigt och säljer inte). Skvallerblaskor skriver gärna om hur den ena kändisen efter den andra kändisen byter partners på löpande band och hur superlyckliga de verkar vara.... men de skriver inte gärna om vilka konsekvenser det får tex för barnen som behöver anpassa sig till en ny plastförälder och plastsyskon etc... för det är ju inte lika glammigt och säljer inga lösnummer... folk vill ju inte gärna se verkligheten utan hellre en glammig drömvärld.

Men det är just vad det är , en drömvärld , för det finns alltid en baksida. Jag tror att denna syn på relationer har blivit så vanlig att det nästan blivit norm , vilket skulle kunna vara en förklaring till att folk skiljer sig på löpande band numera....

Visst kan man hoppa från förhållande till fröhållande för att återuppleva förälskelsen om och om igen.... men är det verkligen en bra lösning ? Speciellt om det finns barn med i bilden. DU kanske är kär och lyckligt om och om igen , men vad innebär det för dem ? En ny plastörälder att förhålla sig till , nya platssyskon ? Nytt hem ? Hur mycket har man själv bidragit till att förhållandet sprack ? Det kanske man aldrig får reda på eftersom man hellre hoppar till nästa förhållande , och därmed för man även med sig sina egna brister in i ett nytt förhållande eftersom man aldrig tvingas konfrontera dem.
    Eller så är det så enkelt att vi män inte är som kvinnor. Genetiskt, nedärvt eller inte.
  • de Robespierre
    Anonym skrev 2011-06-15 11:30:02 följande:
    Skulle nog snarare säga att man i decennier har förmörkat o blundat för passion, sexualitet, jämnställdhet o det som hör det till. Läste nyss en bokfrån 50-talet om kärlek o familj. Fruktansvärt intresant! Många lever kvar i det som beskrevs i den boken.
    På 60-70-talet var skilsmässa fortfarande många gånger otänkbart o ovanligt.
    Det kanske är dags att vakna upp o sparka ut 50-tals idealet eftersom det uppenbarligen inte fungerar. Om det fungerade skulle ju fler klara av att hålla sej inom den ramen.
    Sen finns detförståss alltid undantag i de som lyckas hålla liv i lågan ett helt liv. Eller som väljer att blunda o titta bort när verkligeheten tränger på. Man väljer den praktiska vägen o finner sej i det. O är kanske t.o.m. lycklig i det?
    Om vi skall vara lite rättvisa i jämförelsen och inte dra förhastade slutsatser så var det ett antal faktorer som gjorde att man såg annorlunda på skilsmässa då. Och jag pratar om 50-60-talet

För det första så levde mycket av det gamla trygga samhällsbilden kvar av kärnfamiljen. Inget krig skulle någonsin splittra och söndra familjer igen. Framtidsandan var stark, ekonomin växte så det knakade och svensson fick det mycket bättre ställt. Man fick mer semester, kortare arbetsdagar och lediga helger. Tid man kunde lägga på familjen. Inte f**n kunde man väl då gå och skilja sig?

Trots det starka ekonomiska läget så satt de flesta kvinnorna fast i sina äktenskap. De var hemmafruar och förlitade sig på att mannen försörjde familjen. För någon högre utbildning hade inte många. Om man funderade på att skilja sig så skulle man hamna i en ekonomisk kyla. Detta gjorde det omöjligt för många att välja en separation. "Patriarkatet" hade dem som gisslan.

På 70-talet skedde dock en massa förändringar (som egentligen startade redan i slutet av 60-talet). Kvinnors jämnställdhet ökade och även deras ekonomiska stabilitet. Mannen var inte längre den enda ekonomiska tryggheten. Och i kombination med den sexuella frigörelsen i slutet av 60-talet så började saker hända.

Idag tänker nog ingen på att det inte var så länge sedan en svensk kvinna inte kunde skilja sig utan att riskera ekonomisk eller social ruin. Vissa kanske längtar tillbaka till den tid då det var "ordning och reda". Andra kanske säger "aldrig igen".  Men det vi ser idag är mycket till stor del beroende på att det finns den möjligheten att separera och knyta nya kontakter väldigt enkelt (inte nödvändigtvis i den ordningen).
  • de Robespierre
    Anonym skrev 2011-06-15 12:00:34 följande:
    Precis! Du är mycket klok o insiktsfull.
    Men tänk tanken. Du gifter dig för att du måste och det finns inte så många lediga kandidater kvar om du inte vill hamna i ett ekonomiskt skuggland. Din partner är OK men inga trumpetstötar från änglar direkt.

Och så dyker den andra personen upp. Den som borde ha blivit valet man gjorde från början. Man upptäcker att man lever i helt fel förhållande. Men inser snabbt att man är fånge. Man har laglig rätt men KAN inte skilja sig utan att riskera att ställa sig med barnen på bar backe. Vilken mamma skulle göra det?

Så man bet ihop, glömde sina drömmar, tryckte ned sina visioner och framtidshopp. Undrar hur många stelnade hjärtan som har funnits där ute.
  • de Robespierre

Det finns aldrig någon garanti att något skall fungera (nytt förhållande) eller att man kan rädda ett redan existerande (efter en otrohet). Men man måste ta ett beslut ifall man vill lämna och testa ett nytt eller om man skall ge det gamla en ärlig chans. Att stå halvvägs emellan de båda har i mina ögon ingen chans att rädda det gamla. För det är oundvikligt att man både äter kakan och behåller den. Och precis som Anonym (me) skriver så blir det så att någon vinner kärleken och då oftast den nya. Vilket i sig inte är konstigt då vi människor alltid är nyfikna på nya upplevelser så länge  - speciellt om vi kan behålla (den inbillade tryggheten) i det man redan har.

Sen kan man i eftertankens kranka blekhet alltid tycka att man borde ha gjort tvärtom. Att man borde ha separerat helt direkt. Eller behållit den gamla partnern. Men det är ofta en insikt man kan stå för efter man har utvärderat det hela och har svaret i handen. Men innan dess så vet man inte. Kärlek är inte så svårt att finna. Det svåra är att behålla den. Och om vi är olyckliga där vi befinner oss men aldrig vågar testa alternativet så är risken stor att vi fortsätter att leva missnöjda.

Testa alternativet - vad betyder det?

Det beror på vilka värderingar man själv lägger in i detta. För vissa kan det vara att följa förälskelsen och bryta upp med risk att man senare kanske upptäcker att man har valt fel. För andra kan det vara att bryta med den andre och fokusera helt på sin partner och ge förhållandet en ärlig chans med samma risk att han senare inser att man valde fel. men det finns inget som säger att det inte skall fungera. Det är upp till var och en att bedöma. Utifrån den egna situationen och det förhållande man har. För det finns de som faktiskt har blivit lyckligare med en ny partner och när en tid har gått så har även den som blev lämnad insett att det kanske var bäst så (och den personen har hittat en ny partner och är lycklig). Och likadant för de som bestämmer sig för att hitta tillbaka till varandra. Men har varit så nära att förlora varandra att man nu är mycket mer försiktig och omtänksam om varandra. Ungefär som när man har varit nära att förlora någon i en olycka eller likn. Visst kan taggarna finnas kvar men kan man kommunicera och är öppen om det hela så kan det leda vidare till en starkare samhörighet och kärlek än den hisnande förälskelse som man i det andra valet hade känt men som hade följts utav att den falnar och sedan vad? 

Möjligheterna finns där. Sedan är det upp till var och en att välja. Men man får inte glömma att man är två personer i det hela. Och att lura den andre (och sig själv) genom att inte ta ett beslut och köra dubbelt brukar aldrig sluta bra.

• de Robespierre

Om vi skulle stanna upp för ett ögonblick och fundera på ifall alla dessa "snedsteg" hade kunnat ske ifall vi inte hade all den teknik och dess möjligheter som vi har idag.

Fransmännen anses som de som lever för att flirta och har gjort det till en konstform. Men vad är att flirta? Någon har försökt beskriva detta såhär:

De är två personer som visar intresse för varandra, men de går inte ut och säger det. I själva verket anses det ofta att det är framfusigt att säga det rakt ut. Istället så går man runt det hela som en katt kring het gröt - man skämtar, ger komplimanger och med hjälp av fysiska signaler visar sina egentliga avsikter.

I grunden är att flirta helt enkelt ett sätt för två personer att nära interagera med varandra utan att löpa linan fullt ut. Men när du kommer in bakom avsikten till flirten och den exakta innebörden till den, så blir det mycket mer komplicerat. Flirten behöver inte vara romantiskt eller sexuell - ibland är det bara vänliga skämt utan några andra avsikter. Ibland kan även den ena person ha romantiska avsikter medans den andra bara har sexuella, eller inte ens inser att man någon flirtar med en.

Flirt kan vara ett par ögon och en blick man möter på bussen i affären som lovar något. Eller "det där" som kan uppstå mellan två personer fast det inte behöver leda till något mer. Många anser att en flirt skall stanna där. Att det är just kicken och bekräftelsen som är det som flirten handlar om - just i det ögonblicket - men att det sedan inte bör leda till något mer. Och det är kanske här problemet ligger.

Den som säger att han inte mår bra av en flirt, en liite längre blick från någon man möter på gatan, drar nog mycket på sanningen. För en oskyldig flirt får oss att må bra, stärker vår självkänsla och boostar vårt självförtroende. Vi mår bra av det mao. Och så länge som den är oskyldig så kan ingen ha någon kritik mot den. Det är först när vi väger in andra saker i flirten, när vi vill gå längre och när vi söker något i den samtidigt som vi fortfarande lever i ett (icke öppet) förhållande som det kan bli problem.

Historiskt sett har det varit svårt att gå längre i en flirt. Våra möten har varit begränsade till fysiska träffar (nån på gatan, på krogen, på arbetet osv) där man sedan har skiljts åt och möjligheten till att ta upp flirten igen har varit begränsad utan att medvetet har gett den andre en kontaktväg (med undantag för arbetet då). Men idag har vi så många möjligheter att flirta på nya sätt än vad vi hade för 10 år sedan. Vilket kan bli lockande för många.

Tekniken idag gör att vi kan starta själva flirten via nätet eller mobilen. Vi har Facebook, SMS, mail, chatt, MSN, forum osv. Förut hade via bara snigelpost och ångtelefon vilket gjorde att den impulsiva flirten var svår. Detsamma ifall man ville ta upp den och gå lite längre. Vi kan idag även söka upp personer vi vill flirta med direkt från hemmets lugna vrå eller från mobilen vart som helst vi befinner oss - och starta en flirt eller mer när som helst på dygnet. Och just dessa möjligheter kan bli för lockande för de som kanske är lite kluvna över vad de egentligen vill med en flirt.

Jag tror att det är ganska enkelt att dras in i något som man från början inte (medvetet) hade tänkt skulle leda så långt. Och så hittar man sig själv i ett flirtande med en annan (gammalt ex, jobbarkompis osv) som plötsligt börjar utveckla sig till något helt annat. När den spänningen finns där och blir djupare så kan det bli som "en drog" som bara smakar mer. Man kan inte sluta att messa/maila/chatta och man väntar otåligt på svar. Allt för att det sporrar det som man saknar. Kalla det spänning i vardagen, kalla det flykt. Den finns där. Och teoretiskt så är det inga problem att snabbt gå från en flirt till något mycket mer allvarligt bara på en kort tid. Tekniken möjliggör detta och då använder vi det ifall vi känner behovet.

Vuxna klagar ofta på den yngre generationen att de hela tiden söker blixtsnabb bekräftelse. De vill synas och höras. Det är Instant Gratification som gäller. De är inte intresserade av att bygga upp något under lång tid och att sedan (kanske) får skörda frukterna av det. De vill ha det här och nu! De har ingen lust att vänta. Därför kastar de sig in i dokusåpor och talangtävlingar eller slåss om att bli den mest beundrade bloggaren. Sanningen är dock att det är vi som har skapat denna värld och på senare år så har en del kritik riktats mot denna. Vi hyllar skönhet, karriär och pengar framför allt annat. Att det är vi som förser den yngre generationen med dessa verktyg men att vi samtidigt kritiserar dem för att de använder dem och lever efter dessa värderingar.

Men vi kanske borde fundera ett tag vad all denna teknik i kombination med dessa värderingar gör med oss själva. Det är inte omöjligt att vi är mycket värre en den yngre generationen. Skillnaden är att vi gör det i det fördolda. Och att denna möjlighet med att kommunicera med vem som helst, var som helst, när som helst kommer att leda till en "bakfylla" där vi inte har förstått att vissa saker kan få jobbiga påföljder ifall vi inte tänker till. För det är ju så att alla har rätt att känna och tänka precis som man vill. Men man måste INTE leva ut dessa impulser.  

Nu blev det en lätt filosofisk vinkling på TS. Men de flesta otroheter/affärer/kärlekskonflikter börjar ofta med att en kontakt går över i en flirt men att den sedan utvecklas till något mycket mer som sedan är svår att backa tillbaka ifrån. Och just tekniken vi har idag medger att vi har möjligheter till detta. Något som generationen innan oss inte hade en chans till. Jag vill inte skylla på tekniken eller förbjuda den. Det enda jag menar är att det kan finnas orsaker vi kanske inte tänker på varför folk från början lyckas snärja in sig i något de inte trodde de skulle fastna i. Att man sedan väljer att göra det samt vad påföljderna kan och blir har jag redan skrivit ett antal inlägg om.

• de Robespierre
    Anonym (svårt) skrev 2011-12-15 16:25:25 följande:
    Det låter lätt och så men hur vet man vad som är rätt för en? Tänk om man väljer fel. tänk om man ångrar sig sen.
    Det är just detta som är livet. Vi tvingas att ta tusentals beslut varje dag (trots att vi inte är medveten om det). De flesta leder rätt. Men en del blir fel. Där lär vi oss att inte upprepa dem (förhoppningsvis). Detsamma gäller att välja vilken väg man skall ta när det gäller förhållandet. Livet kan ses som orättvist eftersom påföljderna av ett felaktigt beslut här kan bli oerhört stort. Men trots allt måste vi ta ett beslut. Annars riskerar vi att någon annan tar beslutet åt en.

I en ideal drömvärld så finns inga felaktiga beslut. Men nu lever i verkligheten och då måste man inse att ens beslut inte bara påverkar en själv utan andra. Och dessutom tvärtom. Andras beslut påverkar en själv hur mycket vi försöker undvika att "drabbas". Vi kan inte leva i en värld där vi är helt immuna. För det skulle innebära att vi måste leva helt isolerade och ensamma. Det vi måste inse är att saker kan förändras och det snabbt. Att vi inte kan ta saker för givet. Samt att spelbordet kan vändas på kort tid och man kan finna sig själv med en dålig hand.

Därför tror jag att man måste lyssna inåt och dessutom tänka med hjärnan i viktiga beslut och inte enbart med hjärtat. För när vi är förälskade så har vi en förmåga att bara se den andre i det ljus och med de positiva egenskaper vi hoppas att den skall ha. Det är ingen bra grund att ta ett beslut på som kan få stor påverkan på ens liv. Trots att det är svårt måste vi försöka att se lite längre. Hur kommer det se ut om 6 månader, ett år osv. Finns det något mer än passion (eftersom den har en förmåga att svalna lite efter ett tag)? Vet jag hur personen är i en vardag? Känner jag till personens alla sidor? Är jag förälskad i personen på riktigt eller har jag bara blivit förälskad i själva förälskelsen (och det ruset)? Är jag verkligen objektiv när jag jämför den jag har nu och den andre? Ger jag mig själv (och den nuvarande partnern) en ärlig chans att komma fram till ett beslut genom att samtidigt låta den andre och förälskelsen "störa" möjligheten till ett ärligt beslut?

Svåra frågor men när vi är förälskade (eller befinner oss i en "flykt") så är det även en form utav rus. Vi behöver inte sova lika mycket, inte heller äta lika mycket. Vi går på moln och vi känner oss höga. Vi vill dessutom bara ha mer eftersom hjärnans belöningscentrum jobbar dubbelskift. Inte den bästa förutsättningen att ta ett snabbt beslut. Att kastas mellan hopp och förtvivlan är också vanligt. Så jag förstår hur svårt det kan vara att ta rätt beslut (trots att den moraliska sidan hos en vet vad man borde göra).

• de Robespierre
    Anonym (svårt) skrev 2011-12-16 11:31:07 följande:
    de robespiere, bra sagt. jag tror att jag vet vad jag borde göra men jag blundar för att lyssna på den där inre rösten. Den är inte alls lika rolig och jag inbillar mig att jag vill ha mer positivt i mitt liv just nu. Fast det låter säkert dumt, det finns kanske ingen framtid med den andre. Mest oroar jag mig för att det är fel anledningar som gör att jag inte kämpar mer för det jag har. Hur länge måste man bryta med någon för att inte bli så påverkad av förälskelsekänslan?
    Hur lång är ett snöre?

Tror inte att man kan ge ett enkelt svar på din fråga om hur länge man måste bryta. Dock är det väl så att du känner att något saknas hemma och den andre fyller detta tomrum  - vad nu detta tomrum består utav. Det kan vara allt från att du just nu är behov utav någon typ av stimulans pga att allt känns "tråkigt". Han blir guldkanten på tillvaron. Men det kan även vara så att han har fått dig att vakna upp och inse att något fattas som du tidigare har valt att negligera. Eller 1000 andra orsaker. Det är just detta som du måste lista ut.

Att dina känslor just nu favoriserar ruset istället för logiken är inget ovanligt tror jag. Om en del bottnar i att du har det allmänt jobbigt eller "tråkigt" så tycker du säkert att du inte behöver ytterligare ett problem på halsen att lösa - trots att du genom att välja ruset låter problemet fortsätta att växa.
  • de Robespierre
    barbapappa01 skrev 2012-10-12 05:37:42 följande:
    Rensar bland trådar, ska stänga mitt konto här för gott. Börja leva. Snart ett år sedn senaste uppdateringen här.. För er som minns mig så vill jag bara säga att vi inte lyckades hitta tillbaka men har skiljts som vänner. Relationen är väldigt bra men separerade sen i våras. Skilsmässan klar strax och livet går vidare. Sörjer lite över att det blev som det blev men man får försöka skapa sig ett bra liv ändå.
    Tråkigt att din historia inte slutade som di hade hoppats man bra att ni är vänner. Antar att skrivandet här har fungerat som en typ av "terapi" för att hantera det du gick igenom. Önskar dig allt gott här i livet och kom ihåg vad Pet Shop Boys sjöng för 1000 år sedan:

Svar på tråden Inte kär i min man