MammaMu01 skrev 2011-06-14 21:43:15 följande:
Precis så är det för mig med! Bra formulerat!
Det handlar ju om att vilja leva det liv man lever - på gott och ont. Och inte ständigt känna sig otillfredsställd emotionellt, intellektuellt eller sexuellt. Blir jag varm i hjärtat när jag ser på honom? Vill jag dela med mig av nyheter till just honom? Finns den där "vi-känslan" trots vardagens gråhet? Det är ju det som är det viktiga. Inte häftiga förälskelser.
Det är de här frågorna jag sitter och försöker formulera svar på nu. Om jag ska vara ärlig tror jag att jag föll så pladask för min älskare för att han
ser mig. Han är uppmärksam, intresserad, verkar uppskatta mitt sällskap, är en bra lyssnare och tar mina drömmar på allvar. Min man har alltid rackat ner på saker jag drömmer om eftersom de sällan är samma drömmar som han har. Det har gjort att jag har slutit mig mer och mer inom mig själv och jag berättar sällan något alls för min man längre. Jag behöver inte få höra att det jag gillar är fel eller dumt eller fånigt.
Med den andre har jag vågat berätta saker och han lyssnar intresserat och uppmuntrar mig istället för att ta ner mig på jorden eller talar om för mig hur jag ska göra. Det har varit en enorm kick för mig.
Så vill jag att min partner ska vara. Jag vet inte om min älskare är "den rätte" för mig, eller om jag mest är förälskad i känslan hur jag känner mig när jag är med honom. Det spelar egentligen ingen roll. Jag vill ha en partner som är som han. Jag kommer inte skilja mig för hans skull, eller för någon annans skull, utan den dagen jag bestämmer mig så är det för att jag själv vill vidare för att jag vill ha mer i livet. Jag vill också bygga en plattform på egen hand, utan någon man inblandad, efter att ha varit tillsammans med min man under större delen av mitt vuxna liv.
Men efter att ha fått en blick av hur en partner skulle kunna vara, både mentalt och sexuellt, så är det väldigt svårt att fortsätta med väldigt mycket mindre. Jag vet inte hur länge till jag orkar sitta här och "nöja mig" med det här.