Inlägg från: grönräv |Visa alla inlägg
  • grönräv

1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?

Hej hej
    Har funderat lite grann på det där med 1 års kalaset som i och för sig dröjer några månader till. Diskuterade med min moder som ansåg det vara "hemskt" om det inte bjöds på tårta till mitt lilla barn. Jag själv förstår inte varför, eftersom han nu vid 9 månaders ålder ännu inte ätit något sött - förutom frukt och jag planerar heller inte att ge han sötsaker på ett bra tag.
    Vill hålla honom borta från det så känge som möjligt helt enkelt.

Så vad jag undrar är, kan man ge något annat?
    Jag har mest pannkakstårta eller fruktsallad i huvudet, men kanske har ni något annat kreativt förslag?

Mvh/ Greenfox

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 23:44
    kan folk sluta diskutera huruvida man ska ge socker eller inte till barnen tråden handlar om alternativ till tårtor på kalaset.

• Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?
  • grönräv
    Tow2Mater skrev 2011-05-19 18:38:14 följande:
    Ar en hemmagjort tårta med sockerkaksbotten och t ex mosad banan/sylt/vaniljvisp/grädde mera söt än pannkakor och fruktsallad.....?

Jag hade t o m köpetårta till min ettåring, och inte var det så att han blev sockerfixerad och gnällde om att han ville ha tårta sen. Han var knappt intresserad av tårtan.
    ja, det beror ju på tillbehör, det är ju socker + sylt ofta i tårtor.. till pannkakstårta kan man ha grädde och bär. Till fruktsallad går grädde också bra..

Nä, struntar i ifall andra köper/gör tårta till sina barn på ett-års kalas, men nu efterfrågar jag ju faktiskt ALTERNATIV till detta .. och eventullet ifall det nu är så hemskt som min mor säger att inte servera tårta.
  • grönräv
    Emejli skrev 2011-05-19 18:31:42 följande:
    På min dotters ettårskalas. Gjorde jag egen glass med youghurt och frysta hallon.
    googlade fram något recept.. De ända som va i mer va florsocker. Till det serverade jag fruktsallad.
    Mmm, kanske kan vara något..om jag inte hittar något alternativ helt utan sockret.
  • grönräv
    lindasvea skrev 2011-05-19 20:36:01 följande:
    För det första är det absolut inte synd om barnet för att det inte får socker. Fattar inte riktigt det där tänket! Socker introduceras ju så småningom, varför så bråttom?

Man kan faktiskt göra fruktsallad som är mer än äpple apelsin och banan! Jordgubbar, melon, granatäpple är några exempel och är hur gott som helst i! Och det är ju inte direkt så att ett-åringar blir besvikna över att inte få nåt de inte vet vad det är? :)
    Precis! när det ändå är första barnet så misstänker jag att det är lättare att dra ut på tiden för sockerintroducering. När han ändå inte frågar efter det så förstår jag inte grejen med att ge honom det? Året därpå, eller kanske om två år, ja då kommer han antagligen att vilja ha tårta, men nu ? Nja tveksamt ;)
  • grönräv
    Tow2Mater skrev 2011-05-19 19:39:22 följande:
    Det  väl lite det som är vitsen med tårta en gång om året; att servera fruktsallad som vilken vecka som helst blir ju bara inte samma sak....
    Mja fruktsallad med grädde serveras iallafall inte här som vilken vecka som helst.
    Året därpå kan han väl få tårta, men jag ser ingen vits med det, kan liksom inte tänka mig att han om 3 månader kommer att ha ett behov av tårta.
  • grönräv
    drpepper skrev 2011-05-19 19:40:08 följande:
    Jättebra alterativ för barnet. Och de vuxna kan äta tårta. Barnet fattar INTE att det är olika på era tallrikar om inte NI gör det till en stor grej. Tänker inte ge min unge tårta då hon inte ens vet vad det är ännu. Totalt onödigt.
    fan va bra, så kanske man ska göra! Tror du verkligen inte att barnet fattar att det är olika? i så fall är saken biff..
  • grönräv
    skånegås skrev 2011-05-19 21:11:53 följande:
    Blåbärspaj med grädde funkar bra. Smakar ypperligt utan socker (man kan även göra hemkokt vaniljsås utan socker)  men glöm för allt i världen inte ljuset i mitten
    tack för tipset! ska googla lite recept å provgöra innan i fall.. :D
  • grönräv
    lindasvea skrev 2011-05-19 21:53:52 följande:
    Gå på magkänslan!

Jag försökte undvika socker länge, men det är så svårt, framför allt då många släktingar gärna sticker till lite saft eller glass eller så.. Och tycker såå synd om barnen när de inte får äta godsaker!! Vi höll vår son borta 1,5 år iaf, det har inte gått lika bra med dottern som är 1 nu....:)
    ah, ja det är jobbigt med släktingar, fattar inte varför det ska va "synd" om barnet för att det inte får socker..det är ju inte socker som gör livet lyckligt.
  • grönräv
    Taxi skrev 2011-05-20 11:17:56 följande:
    Vår son fick banan med vispad grädde och hemgjord chokladsås (inget socker) på sin 1-årsdag. Det blev succé!
    bra tips! får googla efter recept utan socker!
  • grönräv
    Alexi skrev 2011-05-20 11:43:49 följande:
    Eftersom en ettåring inte förstår vad vare sig födelsedag, tårta eller något sånt är är allt snack om synd om barnet eller att det är viktigt med tårta för barnet bara i de vuxnas huvud, barnet bryr sig inte! Vi gjorde en chokladig vuxentårta på ettårsdagen, dottern fich banan och grädde och åt inte ens det. På tvåårsdagen gjorde vi mer barnvänlig tårta men hon åt ändå bara småkakorna.
    ja.. jag blir så trött på att alla ska "tycka synd" om något som inte KAN vara sant. Hur kan man längta efeter något man inte vet vad det är?
Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?