• grönräv

1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?

Hej hej
    Har funderat lite grann på det där med 1 års kalaset som i och för sig dröjer några månader till. Diskuterade med min moder som ansåg det vara "hemskt" om det inte bjöds på tårta till mitt lilla barn. Jag själv förstår inte varför, eftersom han nu vid 9 månaders ålder ännu inte ätit något sött - förutom frukt och jag planerar heller inte att ge han sötsaker på ett bra tag.
    Vill hålla honom borta från det så känge som möjligt helt enkelt.

Så vad jag undrar är, kan man ge något annat?
    Jag har mest pannkakstårta eller fruktsallad i huvudet, men kanske har ni något annat kreativt förslag?

Mvh/ Greenfox

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 23:44
    kan folk sluta diskutera huruvida man ska ge socker eller inte till barnen tråden handlar om alternativ till tårtor på kalaset.

• Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?
  • Emejli

På min dotters ettårskalas. Gjorde jag egen glass med youghurt och frysta hallon.
    googlade fram något recept.. De ända som va i mer va florsocker. Till det serverade jag fruktsallad.

• Gurkan

pannkakstårta, plättbakelser (som en liten pannkakstårta), våfflor (går ypperligt att servera med frukt, bär och grädde bara).

Fruktsallad eller varför inte ett stort fruktfat istället!

• Tow2Mater

Ar en hemmagjort tårta med sockerkaksbotten och t ex mosad banan/sylt/vaniljvisp/grädde mera söt än pannkakor och fruktsallad.....?

Jag hade t o m köpetårta till min ettåring, och inte var det så att han blev sockerfixerad och gnällde om att han ville ha tårta sen. Han var knappt intresserad av tårtan.

• grönräv
    Tow2Mater skrev 2011-05-19 18:38:14 följande:
    Ar en hemmagjort tårta med sockerkaksbotten och t ex mosad banan/sylt/vaniljvisp/grädde mera söt än pannkakor och fruktsallad.....?

Jag hade t o m köpetårta till min ettåring, och inte var det så att han blev sockerfixerad och gnällde om att han ville ha tårta sen. Han var knappt intresserad av tårtan.
    ja, det beror ju på tillbehör, det är ju socker + sylt ofta i tårtor.. till pannkakstårta kan man ha grädde och bär. Till fruktsallad går grädde också bra..

Nä, struntar i ifall andra köper/gör tårta till sina barn på ett-års kalas, men nu efterfrågar jag ju faktiskt ALTERNATIV till detta .. och eventullet ifall det nu är så hemskt som min mor säger att inte servera tårta.
  • grönräv
    Emejli skrev 2011-05-19 18:31:42 följande:
    På min dotters ettårskalas. Gjorde jag egen glass med youghurt och frysta hallon.
    googlade fram något recept.. De ända som va i mer va florsocker. Till det serverade jag fruktsallad.
    Mmm, kanske kan vara något..om jag inte hittar något alternativ helt utan sockret.
  • Bebis2012

Brukar bjuda på glass, grädde, maränger, chokladsås/ kolasås, banan,frukt och bär. Brukar inte blanda ihop det utan lägga upp det i olika skålar så man får ta vad man vill ha.

• Suri

Jag bjöd på tårta men sonen åt inte. Han fick hallon och var så nöjd så. Ingen sa något och jag frågade inte vad de andra tyckte. Han fick en fin tårta och blåste ut ljusen. Sedan fick han ett fat med massa färska hallon som han älskade.

• lindasvea

Fruktsallad med grädde var en hit när min son fyllde ett!:)

• Tow2Mater
    Suri skrev 2011-05-19 19:03:17 följande:
     Han fick en fin tårrta och blåste ut ljusen.
    Det  väl lite det som är vitsen med tårta en gång om året; att servera fruktsallad som vilken vecka som helst blir ju bara inte samma sak....
  • drpepper
    lindasvea skrev 2011-05-19 19:29:45 följande:
    Fruktsallad med grädde var en hit när min son fyllde ett!:)
    Jättebra alterativ för barnet. Och de vuxna kan äta tårta. Barnet fattar INTE att det är olika på era tallrikar om inte NI gör det till en stor grej. Tänker inte ge min unge tårta då hon inte ens vet vad det är ännu. Totalt onödigt.
Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?