• grönräv

1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?

Hej hej
    Har funderat lite grann på det där med 1 års kalaset som i och för sig dröjer några månader till. Diskuterade med min moder som ansåg det vara "hemskt" om det inte bjöds på tårta till mitt lilla barn. Jag själv förstår inte varför, eftersom han nu vid 9 månaders ålder ännu inte ätit något sött - förutom frukt och jag planerar heller inte att ge han sötsaker på ett bra tag.
    Vill hålla honom borta från det så känge som möjligt helt enkelt.

Så vad jag undrar är, kan man ge något annat?
    Jag har mest pannkakstårta eller fruktsallad i huvudet, men kanske har ni något annat kreativt förslag?

Mvh/ Greenfox

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 23:44
    kan folk sluta diskutera huruvida man ska ge socker eller inte till barnen tråden handlar om alternativ till tårtor på kalaset.

• Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?
  • Bess

På mina barns 1 års kalas så har vi haft tårta. Men jag kan säga att jag tänkte likadant som du gör, med mitt första barn. Men sedan så konstaterade jag att han antagligen inte skulle äta mer än typ 1 tesked grädde. Många barn i den åldern (som mina barn t.ex.) har inte smakat på nåt sött före detta kalaset, så då dom smakar på tårtan så kommer dom inte att vilja smaka mer.

Mina barn rynkade på näsan då dom smakade lite på grädden, så det blev inget mer smakande. Men jag gjorde mest tårtan för dom vuxna och dom andra lite äldre barnen. Men gjorde den ändå barnvänlig med mosad banan i mellan och jordgubbar och grädde.

• mandelblomma

jag förstår verkligen inte skillnaden mellan hemlagad tårta med mosad frukt/ sylt och grädde mot att servera pannkakståra med samma tillbehör ungefär.
    VAD i en pannkakstårta eller en fruktsallad blir nyttigare egentligen ??Äpple

• grönräv
    mandelblomma skrev 2011-05-21 22:00:46 följande:
    jag förstår verkligen inte skillnaden mellan hemlagad tårta med mosad frukt/ sylt och grädde mot att servera pannkakståra med samma tillbehör ungefär.
    VAD i en pannkakstårta eller en fruktsallad blir nyttigare egentligen ??Äpple
    fruktsallad + grädde = inget socker
    pannkaka + bär + grädde = inget socker

men det är det väl ofta i smeten till tårta?
  • grönräv

Okej allihopa, det är jättemånga som klagar för att jag och andra inte vill ge barnen socker vid 12 månaders ålder. Ni får tycka som ni vill, men här efterfrågar jag alternativ till tårta som inte innehåller socker inte diskussion kring människor som anser att vi är hysteriska som inte ger socker.
    Jag är inte dum i huvudet och förstår att ungen inte DÖR av socker eller att det blir beroendeframkallande. Då var vi klara med det och sen vad ni tycker om att vi har tårta eller inte är ju egentligen inte något som påverkar er eftersom ni inte är bjudna - tyvärr.

• holy shit
    grönräv skrev 2011-05-21 23:40:50 följande:

Inget socker i frukt? Nähä nä.
  • grönräv
    holy shit skrev 2011-05-21 23:48:18 följande:
    Inget socker i frukt? Nähä nä.
    naturligt socker it is. NoT tHe SaMe.
  • Ronjas mamma

www.urtekram.dk/productsearch/prodcat//339/soltoerrede_dadler_oeko_250_g/ Dessa ekologiska dadlar är inte sockerkandaliserade. Men visst är de söta, choklad kakan blir sådan en mörkmustig en. Våra barn får socker i begränsade mängder men samtidigt så tycker jag det är stor skillnad på tillsatt socker eller naturligt förekommande fruktsocker. Man får ju också vitaminer fibrer mm i från frukt utöver sockeret. Kakan kan också göras som muffins bara skriv om du vill ha receptet har det inte hos mig just i skrivande stund

• Kaxmaja

Vi gjorde pannkaksmuffins med vispgrädde ovanpå till vår äldsta då han fyllde 1. Och ja vi fick oxå höra hur elaka vi var som inte gav honom tårta. Men se han lever och är en välmående 3åring idag Gör det som känns bäst för ER.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Margaux
    grönräv skrev 2011-05-22 00:08:25 följande:
    naturligt socker it is. NoT tHe SaMe.
    Fruktos eller fruktsocker bryts ner till glukos i levern.... Så egentligen blir det ju det samma!
    Sukros(rörsocker dvs vanligt socker) består av fruktos och glukos och rent krasst kan man säga att fruktos är ännu sötare än sukros!
  • mandelblomma
    grönräv skrev 2011-05-21 23:40:50 följande:

förvisso, men 1 dl i en hel tårta är inte mycket socker en ett åring får i sig.
    Socker är dessutom ingen onaturlig tillsatts och inte ett gift...jag blir bara lite full i skratt över denna rådande sockerhysteri.
    På vårat dagis får de ex inte bjudas på vare sig fredagsglass eller tårta när man fyller år. Man får ta med sig frukt
    Frukt som i alla fall mina barn äter varje dag...(funderar på att kandera äpplena när mina barn fyller och bjuda på ;)
    Sen vet man att om några år moffar de flesta ungar i sig allasköna onyttigheter, men att få tårta/glass på dagis är big no no.

Missförstå mig inte, vi äter inte onyttigt i vår familj, tvärtom är jag nog ovanligt matmedveten.
    Maten lagas från grunden, vi äter sällan köpt snabbmat och aldrig halvfabrikat
    Kanske just därför finns det plats för glass och tårta till fest hos oss.
Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?