• grönräv

1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?

Hej hej
    Har funderat lite grann på det där med 1 års kalaset som i och för sig dröjer några månader till. Diskuterade med min moder som ansåg det vara "hemskt" om det inte bjöds på tårta till mitt lilla barn. Jag själv förstår inte varför, eftersom han nu vid 9 månaders ålder ännu inte ätit något sött - förutom frukt och jag planerar heller inte att ge han sötsaker på ett bra tag.
    Vill hålla honom borta från det så känge som möjligt helt enkelt.

Så vad jag undrar är, kan man ge något annat?
    Jag har mest pannkakstårta eller fruktsallad i huvudet, men kanske har ni något annat kreativt förslag?

Mvh/ Greenfox

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 23:44
    kan folk sluta diskutera huruvida man ska ge socker eller inte till barnen tråden handlar om alternativ till tårtor på kalaset.

• Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?
  • Ilus

I vår familj kommer vi att servera tårta när vår prins fyller 1år.
    Det kommer vara en "enkel" gräddtårta med frukt och bär som fyllning. I sockerkakan, som är hemlagad är det socker, ja. Men det är å andra sidan födelsedag. Att äta något smaskigt är tradition kring högtider i vår famlj och jag vill att mitt barn ska få ta del av de traditionerna. Han kommer med största sannolikhet inte äta några mängder, så lite grädde ( vi har inte socker i när vi vispar den...) och bär/frukt anser vi inte vara några konstigheter. Sockret kommer i den lilla mängd sockerkaka som han kommer lyckas pilla i sig, i vår värld inte hela världen även om vi försöker hålla honom från socker!
    Det är ju kalas vi pratar om inte var dag! 

• alexs mamma

Hej Ts!
    Jag förstår dig till fullo, För mig finns det ingen anledning att ge sötsaker till ett så litet barn. När min första pojk fyllde 1 år hade han ett litet kalas för sina 5 närmsta kompisar med deras mammor. Vi funderade länge på om han skulle ha ett "barnkalas". Det var inte helt självkart med ett så litet barn. Eftersom han är född i februari var det trevligt att träffas och mysa tillsammans. Vi tände en brasa i kaminen och barnen lekte tillsammans bredvid varandra på golvet.
    Vi hade kalaset på förmiddagen för att det skulle passa för barnen som då sov middag vid 12. Därför bjöd vi på en fika vis 10.30.
    Jag minns att vi serverade fruktsallad med vispgrädde, nygräddade grahams scones och en härlig fruktsmothie på frysta bär.
    Det var jättelyckat och kändes som ett bra alternativ till alla söta sockerbomber...
    Under helgen som följde hade vi kalas för överiga familjen. Då bjöd vi på middag och till efterrätt serverade vi fruktsallad och tårta till dem som ville ha.  Min kära farmor tycker att det hör til att det skall vara tårta på kalas. Jag har stor respekt för henne och för mig va det viktigt att vi bjöd henne på tårta när hon kom resandes så långt för att fira vår son.
    Alex fick som sagt fruktsallad med lite exotiska fruker och han var så nöjd. Han märkte aldig att vi andra på tårta...

Lycka ts du gör precis som du vill och vad som passar er familj bäst! Tro mig när de blir älder kan de välja själv vad de vill ha, tårta är ingen favorit här hos oss. Killarna bjuder alltid sina vänner på maränswisch när de fyller år...

• mandelblomma
    alexs mamma skrev 2011-05-22 16:02:57 följande:
    Hej Ts!
    Jag förstår dig till fullo, För mig finns det ingen anledning att ge sötsaker till ett så litet barn. När min första pojk fyllde 1 år hade han ett litet kalas för sina 5 närmsta kompisar med deras mammor. Vi funderade länge på om han skulle ha ett "barnkalas". Det var inte helt självkart med ett så litet barn. Eftersom han är född i februari var det trevligt att träffas och mysa tillsammans. Vi tände en brasa i kaminen och barnen lekte tillsammans bredvid varandra på golvet.
    Vi hade kalaset på förmiddagen för att det skulle passa för barnen som då sov middag vid 12. Därför bjöd vi på en fika vis 10.30.
    Jag minns att vi serverade fruktsallad med vispgrädde, nygräddade grahams scones och en härlig fruktsmothie på frysta bär.
    Det var jättelyckat och kändes som ett bra alternativ till alla söta sockerbomber...
    Under helgen som följde hade vi kalas för överiga familjen. Då bjöd vi på middag och till efterrätt serverade vi fruktsallad och tårta till dem som ville ha.  Min kära farmor tycker att det hör til att det skall vara tårta på kalas. Jag har stor respekt för henne och för mig va det viktigt att vi bjöd henne på tårta när hon kom resandes så långt för att fira vår son.
    Alex fick som sagt fruktsallad med lite exotiska fruker och han var så nöjd. Han märkte aldig att vi andra på tårta...

Lycka ts du gör precis som du vill och vad som passar er familj bäst! Tro mig när de blir älder kan de välja själv vad de vill ha, tårta är ingen favorit här hos oss. Killarna bjuder alltid sina vänner på maränswisch när de fyller år...
    ja marängswisch är ju ingen sockerbomb :)
  • grönräv
    Ilus skrev 2011-05-22 14:35:25 följande:
    I vår familj kommer vi att servera tårta när vår prins fyller 1år.
    Det kommer vara en "enkel" gräddtårta med frukt och bär som fyllning. I sockerkakan, som är hemlagad är det socker, ja. Men det är å andra sidan födelsedag. Att äta något smaskigt är tradition kring högtider i vår famlj och jag vill att mitt barn ska få ta del av de traditionerna. Han kommer med största sannolikhet inte äta några mängder, så lite grädde ( vi har inte socker i när vi vispar den...) och bär/frukt anser vi inte vara några konstigheter. Sockret kommer i den lilla mängd sockerkaka som han kommer lyckas pilla i sig, i vår värld inte hela världen även om vi försöker hålla honom från socker!
    Det är ju kalas vi pratar om inte var dag! 
    jo men nu vill jag inte ha tårta så jag förstår faktiskt inte meningen med det här inlägget?
    varför vill folk övertala mig till att ha tårta?
  • infragilis
    grönräv skrev 2011-05-21 21:38:19 följande:
    det lät gott!
    Digestivekex innehåller jättemycket tillsatt socker, så varför okejar du det?
  • alexs mamma
    mandelblomma skrev 2011-05-22 16:14:59 följande:
    ja marängswisch är ju ingen sockerbomb :)
    Det jag jag skrev och menade är att när de blir så stora att de kan tala om hur de vill ha det kan man diskutera vad man vill bjuda på tillsammans.
    Ts undrarde vad man kan severa på ett kalas till en 1 åring och jag förstår att det ine är samma behov hos detta barn som ett äldre barn som känner till traditioner kring kalas och själv har en idé om hur han vill bli firad...

Sorry Ts hel ot
  • Jumji

Det är ingen skillnad på fruktsocker och raffinerat socker, i kroppen bryts det ner till samma sak. Däremot får du ju med lite fibrer och en och annan vitamin(även omn det är försvinnande lite jämfört med annan mat) om du äter en frukt istället.

Varför inte servera vanlig mat istället, det är kanske fest nog för ett litet barn att det kommer folk som står barnet nära och att det vankas presenter och kanske en sång.

• infragilis
    Jumji skrev 2011-05-22 21:02:27 följande:
    Det är ingen skillnad på fruktsocker och raffinerat socker, i kroppen bryts det ner till samma sak. Däremot får du ju med lite fibrer och en och annan vitamin(även omn det är försvinnande lite jämfört med annan mat) om du äter en frukt istället.

Varför inte servera vanlig mat istället, det är kanske fest nog för ett litet barn att det kommer folk som står barnet nära och att det vankas presenter och kanske en sång.
    Är väl lite fibrer i en tårtbotten också, visserligen. En tårta är ju inte en skål strösocker direkt.
  • grönräv
    infragilis skrev 2011-05-22 20:07:52 följande:
    Digestivekex innehåller jättemycket tillsatt socker, så varför okejar du det?
    bry dig inte, ska inte ha debatt i denna tråden endast tips istället för tårta.
  • grönräv
    grönräv skrev 2011-05-22 21:50:29 följande:
    bry dig inte, ska inte ha debatt i denna tråden endast tips istället för tårta.
    Och dessutom måste jag ju inte ha just deigestive kex.. kan ha sockerfria "kakor" som botten..
Svar på tråden 1 års kalas, är tårta nödvändigt? kan man ge något annat?