• Mothes

Aupair!

Jag undrar hur detta med en Apair funkar rent praktiskt! Vad behöver man för förutsättningar? Kostar det pengar (mer än underhâllet)? Vad förväntar sig en Aupair när de âker nâgonstans? vad borde man tänka pâ?

om nâgon skulle kunna hjälpa mig med demhär frâgorna skulle jag bli jätteglad!

Ett nytt sätt att älska.
  • Svar på tråden Aupair!
  • m med tre stjärnor

Menar du att du vill anställa en barnflicka?
    I så fall så ska du betala skälig lön...

• Mothes

Jag menar att jag ev. vill att någon kommer till oss (bor i Tyskland) och hjälper till att se efter min dotter ca 5timmar/dag 5-6dagar i veckan.

För detta arbete skulle vi erbjuda kost, logi och fickpengar. Helt enkelt så skulle denna någon få spendera ett år i utlandet på min bekostnad.

Jag vill igentligen bara veta om det funkar så eller om jag har fått dethär med aupair om bakfoten?

Ingen som har varit utomlands som aupair eller haft någon hos sig som kan berätta lite?

• Mimmlas

Jag har varit aupair. Det är ungefär som du beskriver.
    Man brukar få 3-5000 i lön/fickpengar dock.
    Man får eget rum och ibland tillgång till egen bil.
    För att locka en aupair ska du gärna kunna erbjuda något, som är intressant i området eller en utbildning de kan gå samtidigt eller fritidssysselsättning i närområdet eller andra aupairer. Dock så kan språkstudier vara tillräckligt.

• Mothes

Jag hade tänkt en lön på typ 400€ och jag arbetar som beridare alltså med hästar så den som skulle komma till mig skulle även få rida/köra dagligen om denne vore intresserad av det! Tack för ditt svar

• Mothes

Hehe! Vad bra då är jag lite mer insatt i det hela! Finns det några andra saker man behöver tänka på typ försäkringar? Lr skatter? Andra typer av kostnader som kan dyka upp?

• Mimmlas
    Mothes skrev 2011-05-20 00:14:40 följande:
    Hehe! Vad bra då är jag lite mer insatt i det hela! Finns det några andra saker man behöver tänka på typ försäkringar? Lr skatter? Andra typer av kostnader som kan dyka upp?
    Om du söker genom en förmedling tror jag de står för sånt.
    Ifall du ska fixa det själv betalar du skatt.
    Sjukvård är värt att tänka på men eftersom du är i europa så får den som kommer ansöka om ett sjukvårdskort som gäller utomlands bara.
    Ibland betalar värden flyg, och eftersom det är ett helt år kanske den som åker vill åka hem en gång eller så men det är inte säkert.
    Dator kan också vara värt att tänka på. Det är sjukt värdelöst att få låna dator av familjen. På en av mina resor höll jag på att bli tokig för jag fick låna den ca 30 min en gång i veckan.
    Det bästa är ifall de tar med en egen eller ni har en där som får vara aupairens under tiden.
    Telefon brukar också värdfamiljen stå för, men inte alltid kostnaden för samtal hem.
  • femmefatal

jag har själv varit aupair i milano för några år sedan, till en familj som jag hittade på aupair-world.net
    mitt mål var att få bo utomlands, ta del av en annan kultur och ha kul såklart!
    eftersom man bor tillsammans med en främmande familj, och i ditt fall, tar in en främmande människa i er familj och hus så gäller det att man är öppen och nyfiken.

jag hade en fantastisk familj som välkomnade mig med öppna armar, fick mig att känna mig som en del i deras familj genom att jag fick följa med på släktmiddagar och till landstället.
    sen är ju alla familjer och aupairer olika och alla kanske inte vill bli så involverade, men det passade mig just då.

lycka till!

Svar på tråden Aupair!