• Mothes

Aupair!

Jag undrar hur detta med en Apair funkar rent praktiskt! Vad behöver man för förutsättningar? Kostar det pengar (mer än underhâllet)? Vad förväntar sig en Aupair när de âker nâgonstans? vad borde man tänka pâ?

om nâgon skulle kunna hjälpa mig med demhär frâgorna skulle jag bli jätteglad!

Ett nytt sätt att älska.
  • Svar på tråden Aupair!
  • Mothes

Tack för era svar, det är en jättestor hjälp för mig! Om jag bestämmer mig för en aupair så blir det nog via en förmedling tror jag, känns tryggast så?

• Mimmlas
    Mothes skrev 2011-05-20 21:47:09 följande:
    Tack för era svar, det är en jättestor hjälp för mig! Om jag bestämmer mig för en aupair så blir det nog via en förmedling tror jag, känns tryggast så?
    Det är nog smartast. Och dessutom skickar de ut en ny om det inte skulle funka med den första.
  • Jo Ma
    Mimmlas skrev 2011-05-20 00:36:52 följande:
    Om du söker genom en förmedling tror jag de står för sånt.
    Ifall du ska fixa det själv betalar du skatt.
    Sjukvård är värt att tänka på men eftersom du är i europa så får den som kommer ansöka om ett sjukvårdskort som gäller utomlands bara.
    Ibland betalar värden flyg, och eftersom det är ett helt år kanske den som åker vill åka hem en gång eller så men det är inte säkert.
    Dator kan också vara värt att tänka på. Det är sjukt värdelöst att få låna dator av familjen. På en av mina resor höll jag på att bli tokig för jag fick låna den ca 30 min en gång i veckan.
    Det bästa är ifall de tar med en egen eller ni har en där som får vara aupairens under tiden.
    Telefon brukar också värdfamiljen stå för, men inte alltid kostnaden för samtal hem.
    Tonåringar och telefon har ju blivit så mycket billigare sedan Internets genomslag.
  • Smilla75

Vi ska själva ha aupair nästa år, hon ska ta hand om hushållet samt hämta på dagis. Tanken är att vi ska få tid att vara mer med våra barn. Vi betalar 3500 kr i månaden i lön, hon har ett gratis rum i en lägenhet vi äger (hon bor alltså inte i vårt hus), egen dator och vi betalar för en inledande språkkurs. Hon får själv betala sin resa hit, sina försäkringar och sin mat när hon inte äter hos oss. Här kommer inklipp från Migrationsverkets hemsida om vad som krävs vid au-pair:

Krav för att få arbetstillstånd

För att få tillstånd krävs det: att du har ett giltigt pass att du är mellan 18 och 30 år att du kan visa att du har ett uttalat intresse för eller nytta av svenska språkstudier ett intyg om studieplats för studier i svenska ett skriftligt erbjudande från värdfamiljen i Sverige där villkoren för din anställning framgår.

Din värdfamilj ska erbjuda dig följande:

högst 25 timmars hushållsarbete per vecka studier i svenska under en avsevärd del av återstående tid av en normal arbetsvecka på 40 timmar kost och logi lägst 3 500 kronor per månad i lön före skatt.
  • Jo Ma
    Smilla75 skrev 2011-06-15 12:43:58 följande:
    Vi ska själva ha aupair nästa år, hon ska ta hand om hushållet samt hämta på dagis. Tanken är att vi ska få tid att vara mer med våra barn. Vi betalar 3500 kr i månaden i lön, hon har ett gratis rum i en lägenhet vi äger (hon bor alltså inte i vårt hus), egen dator och vi betalar för en inledande språkkurs. Hon får själv betala sin resa hit, sina försäkringar och sin mat när hon inte äter hos oss. Här kommer inklipp från Migrationsverkets hemsida om vad som krävs vid au-pair:

Krav för att få arbetstillstånd

För att få tillstånd krävs det: att du har ett giltigt pass att du är mellan 18 och 30 år att du kan visa att du har ett uttalat intresse för eller nytta av svenska språkstudier ett intyg om studieplats för studier i svenska ett skriftligt erbjudande från värdfamiljen i Sverige där villkoren för din anställning framgår.

Din värdfamilj ska erbjuda dig följande:

högst 25 timmars hushållsarbete per vecka studier i svenska under en avsevärd del av återstående tid av en normal arbetsvecka på 40 timmar kost och logi lägst 3 500 kronor per månad i lön före skatt.
    Trodde en utbytes-au pair-flicka måste ha sitt rum i samma bostad som värdfamiljen.
  • Smilla75
    Jo Ma skrev 2011-08-01 19:51:21 följande:
    Trodde en utbytes-au pair-flicka måste ha sitt rum i samma bostad som värdfamiljen.
    Vem skulle kolla upp det...
  • Jo Ma
    Smilla75 skrev 2011-08-02 07:25:20 följande:
    Vem skulle kolla upp det...
    Någon myndighet kanske?
  • Sunningdale
    Mothes skrev 2011-05-21 09:44:33 följande:
    Tack igen för er hjälp! Jag har en del att fundera över!
    Gå genom en förmedling! Vi har haft au pair i omgångar (just nu är jag dock hemma så vi har ingen) och ibland fungerar det helt enkelt inte med personkemin. Går man genom en vettig förmedling räcker det med att man säger att man inte är nöjd och så skickar de flickan till en ny familj och så får man en ny.

Så. Himla. Smidigt.

Vi betalade  300 pund i månaden till den vi hade längst. Hon hade eget rum med ingång, fick en dator att ha när hon var här, en telefon med kontantkort som vi laddade på med 50 pund i månaden. Ringde hon för mer fick hon stå för det själv.

Hon fick inte tillgång till bil, eftersom vi knappt kör och vi ville att hon skulle hämta barnen till fots.

Hon fick även en engelskakurs och medlemskap i en privat filmklubb (ett av hennes stora intressen, vi frågade när vi anställde henne).

Vi hade henne hos oss i två år. Från att jag blev gravid med trean. Hon hade inte lust att åka hem så mycket, vilket passade oss bra. Hon var från Sverige men hade inte så mycket familj att hälsa på. Vissa, framförallt de från Tyskland och Tjeckien har jag märkt, vill åka hem ofta och mycket och det hade inte funkat för oss.
    Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • Jo Ma
    Smilla75 skrev 2011-08-02 14:55:01 följande:
    Nej, det görs ingen husinspektion.
    De kanske inte kommer hem, men de kanske frågar henne genom telefon eller brev?
  • Smilla75
    Jo Ma skrev 2011-08-02 16:48:59 följande:
    De kanske inte kommer hem, men de kanske frågar henne genom telefon eller brev?
    Ja, vi kommer ju att ge henne instruktioner vad hon ska säga förstås, hon blir nog glad att få egen lägenhet i Stockholm.
  • Mothes

Hej på er allihop! Tack igen för alla tipps! Vi hade en tjej här som kemin funkade superbra med men tyvärr fick hon sån hemlängtan efter två veckor så hon bestämde att åka hem igen... I samma veva har det dock visat sig att jag inte kommer kunna jobba den närmsta tiden iaf så våran ekonomi hade inte tillåtit oss att behålla henne längre än ca 8 veckor ändå.. Så kan det bli ibland.

• Jo Ma
    Mothes skrev 2011-08-24 22:51:40 följande:
    Hej på er allihop! Tack igen för alla tipps! Vi hade en tjej här som kemin funkade superbra med men tyvärr fick hon sån hemlängtan efter två veckor så hon bestämde att åka hem igen... I samma veva har det dock visat sig att jag inte kommer kunna jobba den närmsta tiden iaf så våran ekonomi hade inte tillåtit oss att behålla henne längre än ca 8 veckor ändå.. Så kan det bli ibland.
    Från vilket land.
  • Jo Ma

Har alltid undrat hur barnflickor och au pair-flickor gör med kommunicering ibland. Om jag bor i Sverige och ansäller en polsk barnflicka. är det väl troligt att vi talar engelska med varandra, men med barnen? 

Svar på tråden Aupair!