• Anonym (familjehem)

Skönt att barnen kom hem....... MEN...

Såg uppdrag granskning om dem placerade barnen Rasmus och Hanna (hette dem så?)

Jag tycker det var jättebra att barnen till slut fick komma tillbaka till familjehemmet, men soc gjorde fel redan från början.

Dem måste utreda familjehem bättre så att familjehem som denna inte kommer igenom systemet! Det är fruktansvärt tragiskt allting, men att barnen fått lida beror på familjehemmet och på soc!

Skriver här så man kan vara anonym

Andra synpunkter?

• Svar på tråden Skönt att barnen kom hem....... MEN...
  • Anonym
    Anonym (familjehem) skrev 2011-05-19 20:17:09 följande:

Jag tycker det var jättebra att barnen till slut fick komma tillbaka till familjehemmet, men soc gjorde fel redan från början.

Dem måste utreda familjehem bättre så att familjehem som denna inte kommer igenom systemet! Det är fruktansvärt tragiskt allting, men att barnen fått lida beror på familjehemmet och på soc!

Andra synpunkter?
    Jag reagerar spontant så här;
    Läste att dessa barn har haft det jättebra i det nya familjehemmet dom bott i ett år.(eller hur länge det nu var)
    Är de tvärkligen till det bästa för dom att ÅTER ryckas upp från människor dom knytit an till?
  • Anonym
    Anonym (familjehem) skrev 2011-05-19 20:17:09 följande:

Andra synpunkter?
    Men vaddå så att familjehm som detta ej kommer genom systemet? Vd var felet med detta familjehem?
  • stresss
    Anonym skrev 2011-05-19 20:20:03 följande:
    Läste att dessa barn har haft det jättebra i det nya familjehemmet dom bott i ett år.(eller hur länge det nu var)
    Är de tvärkligen till det bästa för dom att ÅTER ryckas upp från människor dom knytit an till?
    Ett barn som är 6 eller 4 år kommer mycket väl ihåg de första föräldrarna, och betraktar inte en ny familj som om det vore föräldrar. man får hoppas att de för behålla kontakten med alla viktiga vuxna...
  • Anonym
    Reagerade faktiskt likadant jag med. Har dom det bra nu så varför rycka upp dom igen!
    Men man hoppas att dom som tagit detta belsut vet bäst....
    Hur kommer det gå med kontakten med bio mamman i fortsättningen?
    Även om barnen forfarande är LVU:ade så innebär det inte att hon inte ska träffa dom och ha umgänge med dom?
    Det är trots allt super viktigt att kunna ha en någorlunda bra och fungerande relation till bio föräldrar vilket igår tycker i alla fall jag kom fram att det inte finns. Familjhems mamman och bio mamman är inte överens och verkade inte vara sams!
    Hur drabbar det barnen som i fortsättningen kommer att träffa sin bio mamma....
    Det är jätte svårt att veta något i just detta fall då Media har vinlat det! Det är färdig vinklat och därefter så ska vi tycka, tänka,känna och reagera!
    Myntet har alltid 2 sidor!
    Och även i detta fall!
  • Queenie70
    Jag anser också att familjhemmet har gjort en del fel. Men, de facto HAR barnet växt upp där, och de HAR sin anknytning där trots vissa brister. Som en socialsekreterare sa på UG igår, så går det liksom inte att "göra om" den anknytningen de fått till familjehemmet, så det är klart att de ska få komma tillbaks. Dock tror jag precis som du att det kommer att bli problematiskt om de återigen ska förlora vuxna människor de skapat en relation till. De behöver få se att det finns vuxenkontakter som stannar kvar, att det inte behöver vara "på eller av" Jag hoppas att familjhemmet, samt det hem som barnet har bott i senaste tiden kan sköta detta väl, och att det senaste hemmet för barnens skull kan få finnas kvar i barnens liv, så att de inte bara klipper den relationen också rakt av. DET vore förödande är jag övertygad om. Ju fler engagerade vuxna som finns i ett nätverk omkring barnen ju bättre. Det kan aldrig vara en nackdel att de får behålla kontakten.
  • enmänniska
    Anonym skrev 2011-05-19 20:27:59 följande:
    Reagerade faktiskt likadant jag med. Har dom det bra nu så varför rycka upp dom igen!
    Men man hoppas att dom som tagit detta belsut vet bäst....
    Hur kommer det gå med kontakten med bio mamman i fortsättningen?
    Även om barnen forfarande är LVU:ade så innebär det inte att hon inte ska träffa dom och ha umgänge med dom?
    Det är trots allt super viktigt att kunna ha en någorlunda bra och fungerande relation till bio föräldrar vilket igår tycker i alla fall jag kom fram att det inte finns. Familjhems mamman och bio mamman är inte överens och verkade inte vara sams!
    Hur drabbar det barnen som i fortsättningen kommer att träffa sin bio mamma....
    Det är jätte svårt att veta något i just detta fall då Media har vinlat det! Det är färdig vinklat och därefter så ska vi tycka, tänka,känna och reagera!
    Myntet har alltid 2 sidor!
    Och även i detta fall!
    Javisst är det alltid vinklat. Men den handfallna, menlösa, stammande socialtjänstpersonalen var väl bara sig själva!? Men det är väl inte gräddan av intelligentian som arbetar på myndigheter. Det bara vänds på papper och dricks kaffe!!!
  • Queenie70

Sen är jag även övertygad om att barnen BEHÖVER en kontakt med biomamman, även om de aldrig mer ska bo där, De flesta människor behöver tillgång till sina rötter, även om de biologiska föräldrarna inte kan fungera som vårdnadshavare. Det gäller bara att göra detta umgänge "icke hotande" så att barnen kan vara trygga med att de ska få stanna hos de som de ser som sina föräldrar. Där gäller det ju att familjhemmet lyckas förmedla denna trygghet, inte bara med ord, utan även i sinnestämmning, ansiktsuttryck och kroppsspråk.  Om barnet snappar upp att det är nåt hotfullt med att få besök av mamman, så kommer de att reagera negativt som att kanske börja kissa på sig igen, bli stressade, få mardrömmar. Lösningen på detta är inte att strypa umgänget med bioföräldrar utan att se till skapa former för det som barnen blir trygga i.

• Queenie70
    enmänniska skrev 2011-05-19 20:37:27 följande:
    Javisst är det alltid vinklat. Men den handfallna, menlösa, stammande socialtjänstpersonalen var väl bara sig själva!? Men det är väl inte gräddan av intelligentian som arbetar på myndigheter. Det bara vänds på papper och dricks kaffe!!!
    Ja precis...det är det en hel myndighet ägnar sig åt....Väx upp...
  • Anonym (???)

Jag har nog missat något, men vad var det egentligen för fel på det första familjehemmet dom bodde i? Vad var anledningen till att dom togs därifrån? 

Svar på tråden Skönt att barnen kom hem....... MEN...