• Anonym (familjehem)

Skönt att barnen kom hem....... MEN...

Såg uppdrag granskning om dem placerade barnen Rasmus och Hanna (hette dem så?)

Jag tycker det var jättebra att barnen till slut fick komma tillbaka till familjehemmet, men soc gjorde fel redan från början.

Dem måste utreda familjehem bättre så att familjehem som denna inte kommer igenom systemet! Det är fruktansvärt tragiskt allting, men att barnen fått lida beror på familjehemmet och på soc!

Skriver här så man kan vara anonym

Andra synpunkter?

• Svar på tråden Skönt att barnen kom hem....... MEN...
  • Försök inte
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:48:00 följande:
    Jag har nog missat något, men vad var det egentligen för fel på det första familjehemmet dom bodde i? Vad var anledningen till att dom togs därifrån? 
    Samarbetssvårigheter med biomamman. Bioföräldern ville inte att ungarna skulle vara där trots att de varit där sedan de var spädbarn. Enligt min mening skulle en vårdnadsöverflyttning skett så fort det började osa. Då hade familjehemmet fått vårdnaden.
  • Queenie70
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:48:00 följande:
    Jag har nog missat något, men vad var det egentligen för fel på det första familjehemmet dom bodde i? Vad var anledningen till att dom togs därifrån? 
    Som jag förstod det så handlade det om samarbetssvårigheter med biofamiljem, och att biomamman då inte ville att barnen skulle vara där, då hon ansåg att familjehemmet motarbetade umgänget? Menjag kan inte svära på att det var exakt så...hängde inte med i de första turerna riktigt.
  • Anonym (???)
    mylife skrev 2011-05-19 20:50:25 följande:
    Samarbetssvårigheter med biomamman. Bioföräldern ville inte att ungarna skulle vara där trots att de varit där sedan de var spädbarn. Enligt min mening skulle en vårdnadsöverflyttning skett så fort det började osa. Då hade familjehemmet fått vårdnaden.
    Vad bioföräldern tycker och inte tycker kanske inte ska vara det myndigheterna ska fokusera på, jag menar det måste ju ha funnits en anledning till att dom TOGS FRÅN biomamman. Man måste väl ändå se till barnens bästa. 

Men jag förstår fortfarande inte TS :
     "så att familjehem som denna inte kommer igenom systemet!"

Vad tycker du att dom inte skulle gjort det? 

• Queenie70
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:54:28 följande:
    Vad bioföräldern tycker och inte tycker kanske inte ska vara det myndigheterna ska fokusera på, jag menar det måste ju ha funnits en anledning till att dom TOGS FRÅN biomamman. Man måste väl ändå se till barnens bästa. 

Ja, att biomamman krävde att barnen skulle flyttas från de föräldrar som de växt upp hos måste ju ses som en omsorgsbrist bara det.
  • Anonym (???)

det ska stå " VARFÖR tycker du", inte "VAD tycker du" i inlägg #13
    sorry

• Försök inte
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:54:28 följande:

Biomamman satte sig på tvären. När barnen var hos biomamman och kom hem till familjehemmet igen kissade de på sig och uppförde sig allmänt nervösa. Familjehemsmamman reagerade och ville inte släppa iväg barnen till biomamman därför att barnen ville inte dit på besök (vet ej om det handlade om besök eller längre vistelse). Då ville inte biomamman att de skulle bo där längre utan de togs därifrån pga samarbetet. Vilket jag anser är helt vansinnigt då vårdnadsöverflyttningar brukar ske efter några år.
    Man har inte sett till barnets bästa här.

Jag förstår itne heller vad TS menar.
  • smulpaj01

Drottningen1970... Klokt skrivet - precis så anser jag också.
    Jag tror även att det är där familjehemmet har brustit och det är förmodligen därav allt detta har hänt!

• Hypnos
    Queenie70 skrev 2011-05-19 20:37:59 följande:
    Sen är jag även övertygad om att barnen BEHÖVER en kontakt med biomamman, även om de aldrig mer ska bo där, De flesta människor behöver tillgång till sina rötter, även om de biologiska föräldrarna inte kan fungera som vårdnadshavare. Det gäller bara att göra detta umgänge "icke hotande" så att barnen kan vara trygga med att de ska få stanna hos de som de ser som sina föräldrar. Där gäller det ju att familjhemmet lyckas förmedla denna trygghet, inte bara med ord, utan även i sinnestämmning, ansiktsuttryck och kroppsspråk.  Om barnet snappar upp att det är nåt hotfullt med att få besök av mamman, så kommer de att reagera negativt som att kanske börja kissa på sig igen, bli stressade, få mardrömmar. Lösningen på detta är inte att strypa umgänget med bioföräldrar utan att se till skapa former för det som barnen blir trygga i.
    HELT SUVERÄNT SKRIVET!!!!!
    BRAVO!!!!!!
  • Anonym

Att ha en bra och fungerande relation till bio mamman om det nu är sagt att det ska vara umgänge enligt Soc så måste den fungera! Familjehemmet måste göra allt soj står i deras makt att underlätta detta!
    att sen börja blogga om mamman va väl inte det bästa och smartaste drag hon kunde göra! Och det spelar absolut INGEN roll att hon gjorde det efter att barnen hade ifråntagits henne, hon får INTE och ska INTE lägga ut massa info och fakta om barnens bio mamma och hennes dåvarande sambo!

• Queenie70
    Anonym skrev 2011-05-19 21:58:38 följande:
    Att ha en bra och fungerande relation till bio mamman om det nu är sagt att det ska vara umgänge enligt Soc så måste den fungera! Familjehemmet måste göra allt soj står i deras makt att underlätta detta!
    att sen börja blogga om mamman va väl inte det bästa och smartaste drag hon kunde göra! Och det spelar absolut INGEN roll att hon gjorde det efter att barnen hade ifråntagits henne, hon får INTE och ska INTE lägga ut massa info och fakta om barnens bio mamma och hennes dåvarande sambo!

Det tror jag hon har förstått själv nu, då hon berättade i en annan tråd att bloggen nu var stängd.
Svar på tråden Skönt att barnen kom hem....... MEN...