• Tessou

Gener - Ögonfärg

Jag har grön/bruna ögon.
    Mamma har blåa.
    Mormor & Morfar har isblåa.
    Pappa har grön/blåa.
    Farfar har grön/bruna.
    Farmor har (hade ) gråa.

Alltså har jag fått mina ögon av Farfar...

Sambon har grön/bruna.
    Mamman har blåa.
    Pappan har grå/blåa.

Så han har antagligen fått sin färg från Pappan.....?

Vad tror ni våra barn skulla få? De är ju en himla blandning av alla färger hit o dit...

Själv tror jag att framtida barn får grön/bruna eftersom vi båda har det.

När jag var bebis hade jag kolsvarta ögon som blev ljusare med tiden.

Vore kul o höra vad ni tror!!!

• Svar på tråden Gener - Ögonfärg
  • Tina B

Svårt att säga. Brunt skall ju vara dominant sägs det ... men min man har blå, hans syster blå - trots att hans mamma och hela hennes sida har bruna - men hans pappa har blå. Vår son har blå ögon också (jag har gröna, min mamma gröna och min pappa blå). Det blir inte alltid som man tror

• Tessou

Näe, de är inte lätt det där... men jag tycker att de vore konstigt att de blir ett blåögt barn om vi båda har grön/bruna..

• Setta

Jag o min sambo har gröna m brunt stänk i o våra barn har ljusbruna och blåa...

• Lady Namárië

Man ärver ju inte ögonfärgen enbart från en förälder, utan man får ett anlag från varje.

Att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn är inte alls konstigt, eftersom en brunögd person kan bära på ett recessivt (vikande) anlag för blåögdhet. Två blåögda föräldrar "skall" enligt skolboksexemplen inte kunna få ett brunögt barn, men ögonfärgens ärftlighet är egentligen lite mer komplex än de teoretiska exemplen.

Grönt räknas som en variant av brunt, har jag för mig.

Anlagen ser förenklat ut så här:

A (dominant anlag - brunögdhet)
    a (vikande anlag - blåögdhet)

Man har alltid två anlag i varierande kombinationer (AA, Aa, aa), men om man har ett anlag för brunögdhet blir man alltså brunögd. För att den blå färgen skall slå igenom behöver man alltdå två blå anlag (aa). Då kan man inte lämna något anlag för brunögdhet (A) till sina egna barn.

• zupermamma

Ja det blir liksom helknas ju ibland!!
    Inte alls vad man tänkt!

Jag-blå
    Sonensfar-gröna

Sonen-bruna

hmmm??

• sofialisa

cirka 25 % chans att blåögda alltså reccisiva tar över bruna alltså dominanta ..

B b
    B BB Bb

b bB bb

• Tina B

Har för mig att jag har läst att gröna ögon kan antingen vara bruna med "för lite" färg i eller blåa med "för mycket" färg i. Gjorde det saken lättare?

• sofialisa

gröna ögon är en mutation.. alltså ett fel

• Setta

neeeej då e mina ögon ett fel ...

• sofialisa

man säger att det är en mutation.. eftersom färgen inte finns inom ramarna på reccisiva eller dominanta .. Det är fägren som är fel inte ..ögat!!

Svar på tråden Gener - Ögonfärg