• Tessou

Gener - Ögonfärg

Jag har grön/bruna ögon.
    Mamma har blåa.
    Mormor & Morfar har isblåa.
    Pappa har grön/blåa.
    Farfar har grön/bruna.
    Farmor har (hade ) gråa.

Alltså har jag fått mina ögon av Farfar...

Sambon har grön/bruna.
    Mamman har blåa.
    Pappan har grå/blåa.

Så han har antagligen fått sin färg från Pappan.....?

Vad tror ni våra barn skulla få? De är ju en himla blandning av alla färger hit o dit...

Själv tror jag att framtida barn får grön/bruna eftersom vi båda har det.

När jag var bebis hade jag kolsvarta ögon som blev ljusare med tiden.

Vore kul o höra vad ni tror!!!

• Svar på tråden Gener - Ögonfärg
  • sofialisa

två blå ögda kan få brunögda barn ..och då brukar man säga att det inte är pappan som är far till barnet .. men det funkar ..fast än att det sägs att det är omöjligt enligt engensmodellen.. men det är fler gener inblandade vid sådanna ovanliga tillfälle...

det är större risk/chans för brunögda om föräldrarna är bruna vs blåa.. det är ca 25 % chans att barnet får blåaögen med 75% att den får blå..

B b
    B BB bB
    b bB bb

• Lady Namárië

Två föräldrar med blå ögon (bb) kan däremot INTE lämna anlaget för brunögdhet (B) vidare till sina barn.

• Lady Namárië

... enligt skolexempelt, alltså. Som sofialisa säger är det lite mer komplicerat än så när det gäller ögon.

• Våra Liv

whatever jag tror som jag vill...

• sofialisa

"two blue-eyed parents can produce green or brown-eyed children. Eye color is not the simple decision between the brown (or green) and blue versions of a single gene. There are many genes involved and eye color ranges from brown to hazel to green to blue to?"

• Lady Namárië

Våra Liv--> Varför så kort i tonen? Vi har inte försökt vara otrevliga mot dig på något sätt, utan bara förklara hur det är. Det är ingenting vi gissar oss till, utan fakta. Jag har undervisat i biologi, och misstänker att sofialisa har liknande bakgrund.

Självklart är det bra att ifrågasätta den information man får av främlingar på nätet, men man kan väl göra det på ett trevligt sätt?

Här är några källor som behandlar ämnet. Den sista är en kortare uppsats av en gymnasieelev, som förklarar på ett översiktigt sätt.

gluefox.com/min/skap/evol/meios/meios.htm
    www.beyan.net/article.asp
    www.mimersbrunn.se/arbeten/4434.asp

• Våra Liv

LN jag orkar inte skriva mer, satt med sonen i knät o jobbigt o skrivamed en hand, jag var inte otrevlig sa bara att jag håller fast vid min tro så är det bara

• Lady Namárië

Våra Liv--> Ok, jag reagerade bara på "whatever". Lite Ricki Lake-skadad. Av ren nyfikenhet, varför vill du "hålla fast vid din tro" att blått skulle vara dominant?

• Våra Liv

*skrattar* hehe rick lake hua det var länge sen man såg
    jag är egen tycker om o ha min egen tro på allt

• Lady Namárië

Hehe, ok, och det gäller även om det är venskapligt motbevisat?

Kan vi enas om det här då:

Inom genetiken benämns brunt som ett dominant anlag (precis som t. ex högerhänthet) och blått som ett vikande (precis som vänsterhänthet). Pratar man ärftlighetslära är man alltså tvungen att hålla sig till de benämningarna för att förvirring inte skall uppstå.

Om man sedan TROR på det eller inte - det är en annan fråga.

• Våra Liv

aa jag är knasig o har mensvärk då ska jag ha min vilja igenom då blir jag som ett barn

• Setta

Varför får två grönögda 2 barn med olika färger ??

Är en färg dominerande hos båda föräldrarna, borde inte båda barnen få samma färg då ??? Hur funkar det där ??

Svar på tråden Gener - Ögonfärg