• Tessou

Gener - Ögonfärg

Jag har grön/bruna ögon.
    Mamma har blåa.
    Mormor & Morfar har isblåa.
    Pappa har grön/blåa.
    Farfar har grön/bruna.
    Farmor har (hade ) gråa.

Alltså har jag fått mina ögon av Farfar...

Sambon har grön/bruna.
    Mamman har blåa.
    Pappan har grå/blåa.

Så han har antagligen fått sin färg från Pappan.....?

Vad tror ni våra barn skulla få? De är ju en himla blandning av alla färger hit o dit...

Själv tror jag att framtida barn får grön/bruna eftersom vi båda har det.

När jag var bebis hade jag kolsvarta ögon som blev ljusare med tiden.

Vore kul o höra vad ni tror!!!

• Svar på tråden Gener - Ögonfärg
  • Tina B

då har jag också "fel" färg + min mamma och moster också. Så det är en ärftlig mutation?

• sofialisa

men två brönögda föräldrar kan få blåögda barn om förladrarna har reccisiva gener.. men viktigt är också att slumpen spelar en stor roll.. så ibland blir det inte som generna förutspåt.

Har man ett anlag för blåa ögon och ett för bruna ögon så får man bruna ögon. Har man däremot två anlag för blåa ögon blir det blåa ögon. Två anlag för bruna ögon ger brun ögonfärg. Detta innebär att ett föräldrapar där bägge har blåa ögon endast kan få blåögda barn (om det inte sker en förändring, mutation, just då) medan det för brunögda föräldrapar beror på om de har ett "osynligt" anlag för blåa ögon eller ej.

En mutation kan alltså.. ändra totalt..

• Våra Liv

det är så svårt att veta inan!

jag har mörk blå/bruna ögon min stora sons iologiska har mörkbruna nästan svarta
    sonen har ljuuusblö ögon med isblå ränder i.

själv tror jag blå är den dominanta färgen.
    två blå ögda kan inte få ett bruntögt barn om det inte ligger i någons släkt
    men 2 brunögda kan få blå o även grönögda barn

• Tessou

Min mamma har, som sagt, blåa ögon och hennes man har blåa med lite grönt i.
    Min lillebror har jätte bruna ögon!

Så han är ju ett levande bevis på att de kan bli lite som man vill.. dock så har ju hans farmor grön/bruna så de är antagligen därifrån han fått sina bruna ögon.

Min andra lillebror däremot har grön/bruna - precis som sin far!

• Lady Namárië

VåraLiv--> Nej, brunt är den dominerande färgen, just för att det behövs TVÅ anlag och inte bara ett för att färgen skall slå igenom.

• Våra Liv

menvarför kan 2 blåögda inte åf ett brunögd då? o 2 brunögda kan få 1 blågt? för mig är då det blå dominerande

"Har man ett anlag för blåa ögon och ett för bruna ögon så får man bruna ögon" det stämmer inte heller i sånna fall

• Lady Namárië

Våra liv--> Man har alltid två anlag - ett från varje förälder. Det bruna anlaget (B) kallas dominant eftersom det dominerar över det blå (b) om man har fått båda anlagen (Bb). Då får man bruna ögon, men kan lämna ett blått anlag i arv till sina egna barn. Om barnens andra förälder OCKSÅ lämnar ett blått anlag kan barnet få (bb) blå ögon.

Alltså: Två brunögda föräldrar som båda bär på ett blått anlag (allts har kombinationen Bb) kan tillsammans få barn som har

BB (brunt UTAN möjlighet att lämna blått vidare)
    Bb (brunt MED möjlighet att lämna blått vidare)
    bb (blått UTAN möjlighet att lämna brunt vidare)

Svar på tråden Gener - Ögonfärg