• Kryssarinnan

Hur snabb var er andra förlossning?

Denna fråga riktar sig enbart till de som fött vaginalt båda gångerna, utan större ingrepp under värkarbetet (dvs de som ej fått värkstimulerande, sugklocka etc). Detta är för att det ska vara lättare att jämföra.

Själv födde jag mitt första barn på 10 timmar från första värken. (Jag tog ingen bedövning, jag vet att t.ex. EDA kan sakta ner förloppet.)

Nu undrar jag om "alla" har en snabbare förlossning andra gången, så som man lätt får intryck av.

Skriv gärna ett lite utförligare om hur ni upplevde er andra förlossning jämfört med er första.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 19:27
    Ni som sprack under första förlossningen, gjorde ni det under andra också? Jag sprack iofs bara lite och fick ett stygn, men vi försöker få till ett syskon och jag är bara nyfiken på vad jag bör förvänta mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?
  • LJF

Min andra tog ca 30 min kortare så jag svarade lite kortare, men om jag hade kommit in tidigare på förlossningen med min första hade det nog tagit ungefär lika lång tid. Jag fick mina krystvärkar i hallen hemma innan jag satte mig i bilen så jag fick hålla igen hela vägen in (25 min tog det nog in + ett par min från bil in på rummet) halvvägs till förlossningen åkte min sons huvud ut vid varje värk. Men jag är glad att mina andra inte tog så mycket kortare tid då den första tog 3,5 h.

• JWN

Första tog 11 timmar från första sammandragningen, 5 timmar från jag var öppen 4...fick sy en hel del

2:a barnet tog 6 timmar från första sammandragning, 20 minuter från öppen 4 och fick sy 2 stygn.

• emmizenma

Första tog 11 timmar från vatten avgång, 8 timmar med värkar och 6 timmar på förlosningen(avslutades visserligen med en tång för att hjärtljuden blev dåliga på slutet, sprack mycket)

Andra tog 6 timmar från vattenavgång 4 timmar med värkar och 4 timmar på förlossningen.(sprack nästan ingenting, "bara" två ytliga stygn)

• Zirup

Jag röstade på mycket kortare tid men båda var korta. Med första var jag i stort sett helt öppen när vi kom in och hon var ute drygt en timma senare. Andra fångades av min man ungefär 15 minuter efter att jag insett att jag hade värkar.

• susa

Från jag kom till förlossningen till barnen var ute:

Första: drygt två dygn, inklusive värkstimulerande dropp så jag gick över onödigt länge. BF+19

Andra: knappt två timmar

• danosani

Första tog 13 h från första värken, då började det oregelbundet. Öppen 10 vid inskrivning. Inga ingrepp förutom att de tog vattnet, hade lustgas. Krystade i 20 min. Tillbringade 3 h på förlossningen. Fick "flertal" stygn.

Andra tog 4 h från första värken. Började direkt med 5 min mellan. Öppen 10 vid inskrivning. Vattnet gick spontant 00.26, då började krystvärkarna och 00.29 är killen född. Ingen bedövning. Tillbringade 18 min på förlossningen. Fick tre invändiga stygn.

Tyckte att första gången var en DRÖM men nu har andra förlossningen tagit över guldplatsen

• LillaFlingan

1. 40 från igångsättning, 8h från etablerade värkar, sprack en del o blev sydd invändigt med 3 enstaka stygn som gjorde ont i 10mån! efteråt... blödde 2l....!
    2. 40h från vattenavgång... 6h från etablerade värkar.. sprack ingenting alls, behövde därmed inte sys, blödde ca 5dl bara denna gången... (fick värkstimulerande efter edan pga att värkarbetet avstannade + att jag blödde så pass första gången..så de ville inte att livmodern skulle bli för trött...)

• Trynträ

För mig tog det ca 11 tim första gången och 3 timmar andra så det gick betydligt kortare tid andra. Tog 33 minuter från det vi kom till förlossningen. Sprack dock hela vägen men har känt mindre efteråt denna gång än förra gången. Förra gången klippte de och sen måste de ha sytt ihop på nåt konstigt sätt. Kändes som de sytt ihop det för mycket den gången för denna gång känns det mycket bättre konstigt nog. Borde ju vara tvärtom med tanke på att jag sprack mer denna gång.

• J1983

Med första höll jag på i ett dygn och krystade länge.

Med andra gick vattnet kl 23, etablerade smärtsamma värkar vid 06 kanske, kom på förlossningsrum 07.20, sonen är född 08.05 o kom ut nästan av sig själv, hade väldigt effektiva värkar.

• Makka Pakka

Första: BF+14 igångsatt med att de tog hål på hinnorna. 5 h efter första kännbara värken kom sonen efter 10-15 min krystvärkar. 4250 g 53 cm. Lustgas + spinalbedövning. Sprack lite, sydd 3 stygn tror jag.

Andra: vattnet sipprade på BF-7. Igångsatt på BF-6. Inget hände för  e BF-5 då vattnet gick och värkarna kom igång direkt. 3 h senare kom son nr. 2 efter knappt några krystvärkar. 4080 g 52 cm. Knappt att jag hann med lustgas. Sprack ingenting, inte sydd.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?