• Kryssarinnan

Hur snabb var er andra förlossning?

Denna fråga riktar sig enbart till de som fött vaginalt båda gångerna, utan större ingrepp under värkarbetet (dvs de som ej fått värkstimulerande, sugklocka etc). Detta är för att det ska vara lättare att jämföra.

Själv födde jag mitt första barn på 10 timmar från första värken. (Jag tog ingen bedövning, jag vet att t.ex. EDA kan sakta ner förloppet.)

Nu undrar jag om "alla" har en snabbare förlossning andra gången, så som man lätt får intryck av.

Skriv gärna ett lite utförligare om hur ni upplevde er andra förlossning jämfört med er första.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 19:27
    Ni som sprack under första förlossningen, gjorde ni det under andra också? Jag sprack iofs bara lite och fick ett stygn, men vi försöker få till ett syskon och jag är bara nyfiken på vad jag bör förvänta mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?
  • Makka Pakka

Jag fick ingen värkdropp.. de satte igång mig med gel för att få tappen att mogna.
    BM sa att det hade gått ännu fortare om det hade varit moget och det kom igång spontant..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Fru LB

Jag fick värkstimulerande sniff under krystvärkarna med båda barnen eftersom värkarna glesade ut något då så jag röstade inte på något. Men så här var det för mig.

1:a började med vattenavgång och 10 min senare kraftiga värkar med 5-7 min emellan. Tog 6 timmar från vattenavång.

2:a vaknade av svag värk ca 4 på morgonen men somnade om, vaknade av ett par värkar till innan jag gick upp vid 7. Inte så kraftiga värkar men de kom allt tätare och vid 9.30 var det ca 10 min mellan värkarna och varannan var kraftig och nu ansåg jag att det var regelbundna och ringde förlossningen. Ville inte för länge när det var andra barnet. Åkte in 11 då var fortfarande bara varnannan värk kraftig men kom med 5 min mellan. Blev undersökt kl 12. Öppen 8 cm och BM fick väldigt bråttom. Men när de senare (ca kl 13?) tog hål på hinnorna och krystvärkarna kom igång drog det istället ut på tiden mellan värkarna. 14.30 kom han ut.

Så andra gången tog längre tid från första känning, men från att det var igång på riktigt tog det kortare tid. Hade det inte varit att alla skrämt mig att andra barnet går mycket fortare hade jag nog stannat hemma lite till med andra barnet, men med tanke på BMs reaktion när hon undersökte var det nog tur att jag inte gjorde det. Hon var beredd på att fånga barnet när vattnet gick :) 

• Edda2

Jag räknar från etablerade värkar för det är ju då förlossningen verkligen sätter igång och då var det halva tiden.
    Första 8h
    Andra 4h
    tredje 2h

Har spruktigt på alla fast värst på 3an efter 2a mådde jag prima och kände inte att man hade fått barn

• GrönaDruvan

Andra förlossningen tog knappt 4h från första lilla känning. Hade krystvärkar i bilen till bb. Sonen föddes på båren precis innanför dörrarna på förlossningen. Sprack inget och var inte ens öm efteråt. En kanon förlossning!!!

• stoltmamma87

första förlossningen tog omkring 12timmar och då fick jag endå värkstimulerande dropp som satte extra fart på värkarna annars hade det dragit ut mer på tiden.

andra förlossningen tog knappt 2timmar från det att vattnet gått

tredje förslossningen återstår att se

• Göteborgsbruden

Första tog 5,5 h från regelbundna värkar och andra 3,5 tim, så lite snabbare.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Jempajenny

Röstade på mycket kortare tid då de olika delarna under fl tog ungefär hälften så lång tid som första.

1:a Från första känning/sammandragning: ca 20 h
    2:a Från första känning/sammandragning: ca 10 h

1:a Från etablerade värkar: ca 12 h
    2:a Från etablerade värkar: ca 5 h

1:a Krystade 40 min (och hade krysttendens i 2 h innan dess. Var öppen men bebis hade inte sjunkit ner tillräckligt)
    2:a Krystade i ca 15 min (och hade krysttendens ca 15 min innan dess men var ej fullt öppen) 

1:a Ca 10 timmar på fl sammanlagt, inskrivning till dottern är född. Var öppen 4 cm när vi kom in. 
    2:a Ca 3 timmar på fl, från inskrivning till sonen är född. Var öppen 5-6 cm när vi kom in. 

1:a Blev klippt pga att dotterns huvud "fastnade" i slidmynningen och fick också en del inre bristningar. 
    2:a Blev klippt pga hotande fosterafyxi. Inga andra bristningar. Hade klarat mig utan det om det inte hade blivit akut att få ut sonen. 

• Prinsessan Zelda

första barnet - efter ha gått med värkar i 2 dygn tog de hål på hinnorna när jag var öppen 4 cm. efter det tog det ca 5-6 timmar. 1 timma med krystvärkar innan sonen kom ut. sprack ingenting.

andra barnet - värkarna kom igång lite smått på kvällen. blev värre på morgonen och åkte in. kom in 9:00 till förlossningen. när de undersökte mig var jag öppen 10 cm. åkte raskt in på sal och de tog hål på hinnorna 10:00. 10:05 var vår dotter född. sprack inget denna gången heller.

• So far away

Med min första tog det 14timmar. Med min andra tog det 11/2 timme. Det är 13 år mellan mina döttrar :)

Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?