VI som är blyga (och hatar det!)
Åh jag hoppas att några nappar på denna tråden och att den får ligga kvar i Känsliga Rummet så att man kan förbli anonym. För många mindre smickrande personlighetsdrag kan man väl erkänna för folk, dåligt tålamod, långsint, tjurig eller vad det månne vara. Men blyg? Det erkänner jag aldrig IRL.
Men anonym på FL går det förvånansvärt lätt: Hej jag heter LMS, och jag är blyg.
Senaste åren har jag tidvis spenderat med att komma på diverse metoder för att komma över min blyghet. Olika sätt att tänka, självhjälpsböcker, tankeverktyg. Har till och med varit på väg till en psykolog, men backade i sita sekund för att det kändes så definitivt att erkänna mitt problem. För om jag satte ord på blygheten kanske det skulle eskalera och bli värre?
Så tittade jag på Nyhetsmorgon förra veckan, skulle handla om blyghet och hur man blir av med den. Expert skulle berätta. Yes tänkte jag och laddade kaffebryggaren. Hennes tips var att "acceptera sin blyghet". ACCEPTERA? Aldrig. Ja skall bli av med min blyghet, inte acceptera den. Banne mig.
Så hörde jag psykologer på radio. "Blyghet är genetiskt, går vidare i generationer. Blyghet går inte över, men man lär sig hantera den."
Omäh va f********'n. (Var min första reaktion) Men nu har det smält in och på något konstigt sätt känns det bättre. Jag kan inte bota min blyghet den är en del av min personlighet, och det ligger någon slags befrielse i det. Att vara blyg har aldrig passat in i varken hur jag ser mig själv eller hur andra ser på mig. Därför har jag sökt mig till otroligt utåtriktade yrken, för det är ju sådan jag så gärna vill vara - men det har alltid varit katastrof. Jag skulle trivas bäst i ett yrke där fokus ligger på andra: journalist, kurator ex.
Finns det fler blyga där ute? Hur yttrar sig er blyghet? Hur hanterar ni den? Lider ni av den eller har ni accpeterat den? Hur har den påverkat era liv?
Hoppas någon vill följa med mig på en resa av att börja acccpetera den man är, själv känner att jag måste sluta kämpa emot min personlighet och jobba på någon slags acceptans. Behöver en ny självbild som stämmer bättre med verkligheten!
/LittleMissShy