• Taamlin

Mitt barns blodgrupp?

En snabb fråga bara, som jag funderat över ett tag.

Fick barn för 2 år sedan, och när vi på BB skulle göra diverese tester osv. på min dotter så frågade jag nyfiket vilken blodgrupp hon har. "Varför vill du veta det?" var det första svaret jag fick av personalen, och jag svarade ärligt att jag mest är nyfiken, ingenting annat. Då fick jag till svar att "Det får man inte veta som förälder, det räcker om vi på sjukhuset vet ifall det inträffar en olycka."

Jag har inte vågat fråga fler gånger, eftersom jag undrar om det kanske är någon ny bestämmelse som har kommit, i stil med det där att man i vårt landsting inte får lov att veta barnets kön vid ultraljud och vill inte behöva "motivera" min fråga då den ju faktiskt inte har någon baktanke alls förutom nyfikenhet.

Har detta kanske att göra med att man är rädd för att det ska bli konflikter mellan föräldrarna om barnet har "fel" blodgrupp, eller vad är det som ligger bakom egentligen? Någon mer än jag som varit med om detta?
    Känns helt absurt att inte få "lov" att veta vilken blodgrupp min dotter har.... Alla som jag känner vet sina egna blodgrupper, men min dotter ska alltså inte få veta sin???

Merry meet and blessed be!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-23 14:40
    Så nu när jag har fått lite svar av andra förstår jag att det kan vara så att det inte alls görs någon blodgruppering på nyfödda i mitt landsting, eller att jag inte är Rh- och därför behövs det inte.
    Så kan jag tolka det som att ni som skriver att ni vet era barns blodgrupp antingen har bett specifikt om detta från ett landsting där man gör blodgruppering (verkar inte vara fallet i landstinget Kronoberg), eller själva är Rh- och därför blodgruppsbestämdes barnet i samband med förlossningen om ni skulle ha behövt ta spruta?

Naturligtvis ska jag fråga om det står något i mitt barns journal nästa gång jag går till läkare, men jag blev bara nyfiken på hur det kan komma sig att det var sådant "hysch-hysch" om detta vid förlossningen då jag frågade.
  • Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?
  • Anonym

Låter supermärkligt att de svarade så.

• sagoskog

Tror inte att de brukar säga det, ungefär samma sak som att man inte brukar få ta ett test på VC för att ta reda på sin blodgrupp bara för att man vill. Men "förbjudet" tror jag inte att det är. Du har ju rätt att få kopior på journalerna t.ex. så egentligen borde det bara vara att be om det. Jag vet dock att mina barn är A+ eftersom jag är A- och därför behövde få en spruta efter förlossningen för att inte utveckla anitkroppar.

• Taamlin

Så det jag behöver göra är alltså att be min BVC-sköterska eller dotterns läkare om detta och det ska vara okej?

Reagerade som sagt på att det på sköterskorna på BB lät som att det inte alls var tillåtet längre. Har ingen aning om viken blodgrupp min dotter har, eftersom min make och jag har så pass olika grupper.

• Anonym
    Taamlin skrev 2011-05-23 10:40:06 följande:
    Så det jag behöver göra är alltså att be min BVC-sköterska eller dotterns läkare om detta och det ska vara okej?

Reagerade som sagt på att det på sköterskorna på BB lät som att det inte alls var tillåtet längre. Har ingen aning om viken blodgrupp min dotter har, eftersom min make och jag har så pass olika grupper.
    Men står inte blodgruppen i journalen? Jag har alltid fått med mig kopia på barnets journal hem...
  • Anonym

Märkligt, jag fick reda på det några timmar efter att mitt barn var fött.

Då är jag RH -, och mitt barns blodgrupp var avgörande för om jag skulle få en immuniseringsspruta eller inte.

• Taamlin
    Anonym skrev 2011-05-23 10:42:11 följande:
    Men står inte blodgruppen i journalen? Jag har alltid fått med mig kopia på barnets journal hem...
    Har aldrig någonsin fått se hennes journal. Har alltid själv fått föra anteckningar hemma om hennes vaccinationer, längdkurvor, allergier osv.

Kan det skilja mellan olika landsting? Vi bor i Kronobergs län.

(Eller så kanske BB-sköterskorna hade en dålig dag, vad vet jag?)
  • Taamlin
    Anonym skrev 2011-05-23 10:45:02 följande:

Märkligt, jag fick reda på det några timmar efter att mitt barn var fött.

Då är jag RH -, och mitt barns blodgrupp var avgörande för om jag skulle få en immuniseringsspruta eller inte.

Jag är RH+ så det kanske är därför det ansågs "oviktigt"?
  • sagoskog
    Taamlin skrev 2011-05-23 10:47:31 följande:
    Jag är RH+ så det kanske är därför det ansågs "oviktigt"?
    Ja, i och med att barnets blodgrupp var oviktig i ditt fall så ansågs det kanske oviktigt att upplysa dig om blodgrupp. Tar man blodgruppering på alla barn numera? Om de gör det så borde det finnas i journalen. Frågan är vilken journal. Om det gjordes en blodgruppering borde den gjorts med blod från navelsträngen i samband med förlossningen och då har det nog skrivits in i sjukhusets journaler, men det kan ju hända att BVC fått en kopia och att även de har den. Då får nog fråga dig fram.
  • Taamlin
    sagoskog skrev 2011-05-23 10:52:18 följande:
    Ja, i och med att barnets blodgrupp var oviktig i ditt fall så ansågs det kanske oviktigt att upplysa dig om blodgrupp. Tar man blodgruppering på alla barn numera? Om de gör det så borde det finnas i journalen. Frågan är vilken journal. Om det gjordes en blodgruppering borde den gjorts med blod från navelsträngen i samband med förlossningen och då har det nog skrivits in i sjukhusets journaler, men det kan ju hända att BVC fått en kopia och att även de har den. Då får nog fråga dig fram.
    Jag tror att om jag bara envisas och frågar så får jag säkert veta, det kan ju inte vara "förbjudet". Ska kolla nästa gång vi är på barnkliniken vad som står.

Tycker som sagt bara att det är märkligt att man som förälder (hos oss) måste ta initiativet själv och sedan får svaret från ett par personer att nej, du får inte veta.
  • Lady Gaga
    sagoskog skrev 2011-05-23 10:09:16 följande:
    Tror inte att de brukar säga det, ungefär samma sak som att man inte brukar få ta ett test på VC för att ta reda på sin blodgrupp bara för att man vill. Men "förbjudet" tror jag inte att det är. Du har ju rätt att få kopior på journalerna t.ex. så egentligen borde det bara vara att be om det. Jag vet dock att mina barn är A+ eftersom jag är A- och därför behövde få en spruta efter förlossningen för att inte utveckla anitkroppar.
    Dina barn behöver inte vara A+ även fast du är det? Hänger det inte lite på vad pappan har för blodgrupp oxå? Kan inte barnen t.ex vara AB+?

Jag är A- och min ena dotter är AB- 
    Silence! I KEEL you!
Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?