Mitt barns blodgrupp?
En snabb fråga bara, som jag funderat över ett tag.
Fick barn för 2 år sedan, och när vi på BB skulle göra diverese tester osv. på min dotter så frågade jag nyfiket vilken blodgrupp hon har. "Varför vill du veta det?" var det första svaret jag fick av personalen, och jag svarade ärligt att jag mest är nyfiken, ingenting annat. Då fick jag till svar att "Det får man inte veta som förälder, det räcker om vi på sjukhuset vet ifall det inträffar en olycka."
Jag har inte vågat fråga fler gånger, eftersom jag undrar om det kanske är någon ny bestämmelse som har kommit, i stil med det där att man i vårt landsting inte får lov att veta barnets kön vid ultraljud och vill inte behöva "motivera" min fråga då den ju faktiskt inte har någon baktanke alls förutom nyfikenhet.
Har detta kanske att göra med att man är rädd för att det ska bli konflikter mellan föräldrarna om barnet har "fel" blodgrupp, eller vad är det som ligger bakom egentligen? Någon mer än jag som varit med om detta?
Känns helt absurt att inte få "lov" att veta vilken blodgrupp min dotter har.... Alla som jag känner vet sina egna blodgrupper, men min dotter ska alltså inte få veta sin???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-23 14:40
Så nu när jag har fått lite svar av andra förstår jag att det kan vara så att det inte alls görs någon blodgruppering på nyfödda i mitt landsting, eller att jag inte är Rh- och därför behövs det inte.
Så kan jag tolka det som att ni som skriver att ni vet era barns blodgrupp antingen har bett specifikt om detta från ett landsting där man gör blodgruppering (verkar inte vara fallet i landstinget Kronoberg), eller själva är Rh- och därför blodgruppsbestämdes barnet i samband med förlossningen om ni skulle ha behövt ta spruta?
Naturligtvis ska jag fråga om det står något i mitt barns journal nästa gång jag går till läkare, men jag blev bara nyfiken på hur det kan komma sig att det var sådant "hysch-hysch" om detta vid förlossningen då jag frågade.