• Taamlin

Mitt barns blodgrupp?

En snabb fråga bara, som jag funderat över ett tag.

Fick barn för 2 år sedan, och när vi på BB skulle göra diverese tester osv. på min dotter så frågade jag nyfiket vilken blodgrupp hon har. "Varför vill du veta det?" var det första svaret jag fick av personalen, och jag svarade ärligt att jag mest är nyfiken, ingenting annat. Då fick jag till svar att "Det får man inte veta som förälder, det räcker om vi på sjukhuset vet ifall det inträffar en olycka."

Jag har inte vågat fråga fler gånger, eftersom jag undrar om det kanske är någon ny bestämmelse som har kommit, i stil med det där att man i vårt landsting inte får lov att veta barnets kön vid ultraljud och vill inte behöva "motivera" min fråga då den ju faktiskt inte har någon baktanke alls förutom nyfikenhet.

Har detta kanske att göra med att man är rädd för att det ska bli konflikter mellan föräldrarna om barnet har "fel" blodgrupp, eller vad är det som ligger bakom egentligen? Någon mer än jag som varit med om detta?
    Känns helt absurt att inte få "lov" att veta vilken blodgrupp min dotter har.... Alla som jag känner vet sina egna blodgrupper, men min dotter ska alltså inte få veta sin???

Merry meet and blessed be!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-23 14:40
    Så nu när jag har fått lite svar av andra förstår jag att det kan vara så att det inte alls görs någon blodgruppering på nyfödda i mitt landsting, eller att jag inte är Rh- och därför behövs det inte.
    Så kan jag tolka det som att ni som skriver att ni vet era barns blodgrupp antingen har bett specifikt om detta från ett landsting där man gör blodgruppering (verkar inte vara fallet i landstinget Kronoberg), eller själva är Rh- och därför blodgruppsbestämdes barnet i samband med förlossningen om ni skulle ha behövt ta spruta?

Naturligtvis ska jag fråga om det står något i mitt barns journal nästa gång jag går till läkare, men jag blev bara nyfiken på hur det kan komma sig att det var sådant "hysch-hysch" om detta vid förlossningen då jag frågade.
  • Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?
  • JPKL

Fick inte med att jag trodde alla fick veta det...

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone broke her heart
  • Anonym (varför?)
    JPKL skrev 2011-05-23 13:07:58 följande:
    Jag har fått veta mina barns blodgrupp på bb, personalen har kommit n och berättat den för mig. Kan kanske bero på att blodforskare hoppas lite på att jag ska få ett barn med min blodgrupp.. Kanske bara ska berätta att jag misslyckats... Hmm
    Hur då hoppas på att de ska få din blodgrupp? Varför?
  • Anonym

Min mamma fick en liten lapp från sjukhuset med min blodgrupp på lika dant med min lilla syster...
    så du borde nog be om det igen eller helt enkelt sicka efter journalena själv 

• imaf
    Anonym (varför?) skrev 2011-05-23 13:07:25 följande:
    Jag tror inte att man blodgrupperear alla barn? Barn till RH-negativ mor är en annan femma! Varför skulle man? Varför skulle sjukvården bekosta ett test som ej är nödvändigt för dittt barns hälsa?

Har man däremot gjort en blodgruppering så får de inte neka dig informationen! 
    Det är väl klart att de blodgrupperar alla barn? De tar väl ändå flera blodprover på barnet direkt vid förlossningen och blodgruppering är verkligen inget avancerat eller dyrt (minns att vi fick göra det på oss själva på naturkunskapen i skolan). Dels har det väl med statistik att göra, så att man vet hur många vid varje landsting som har den ena eller den andra blodgruppen och sedan bör det vara bra att det står i journalen om det skulle hända något med barnet?

Taamlin: Låter konstigt att du inte får veta? Jag kan aldrig tänka mig att det är någon sekretess för sådan information.
  • JPKL

Jag har antikroppar i mitt blod som inte visats tidigare. Finns inget dokumenterat fall med den typ av blod jag har därför tycker forskarna att det var kul om det blivit ett barn med "min" blodgrupp. Men det är bara 25% chans att då ett negativt barn och har inga planer på att odla barn för den sakens skull...

once up on a time there was a girl who believed in fairytales until someone broke her heart
  • Anonym (varför?)
    imaf skrev 2011-05-23 13:20:20 följande:
    Det är väl klart att de blodgrupperar alla barn? De tar väl ändå flera blodprover på barnet direkt vid förlossningen och blodgruppering är verkligen inget avancerat eller dyrt (minns att vi fick göra det på oss själva på naturkunskapen i skolan). Dels har det väl med statistik att göra, så att man vet hur många vid varje landsting som har den ena eller den andra blodgruppen och sedan bör det vara bra att det står i journalen om det skulle hända något med barnet?

Taamlin: Låter konstigt att du inte får veta? Jag kan aldrig tänka mig att det är någon sekretess för sådan information.
    Nej, det är ju inget jättedyrt eller krångligt! Det är ju så inom vården att principen är att man gör inga tester som inte behövs. Och just med blodgruppering skulle man ju kunna tänka sig att det kommer finnas ett antal fall där saker kommer i dagen på ett sätt man ej tänkt sig dvs att barnet har en blodgrupp det ej skule kunnat ha med angiven fader eller att folk inte har förstått hur blodgrupper nedärvs och att det ändå väcker oro och frågor trots att allt är i sin ordning. Fast vid en olycka kommer man ändå inte förlita sig på blodgrupperingen utan i akutskedet ge så kallat nollnegativt blod och så kommer man att gruppera och göra sk bastest.

För hur många kan egentligen hur blodgrupperna nedärvs? Jag kan men jag toro många inte kan och då skulle det vålla onödig oro. 
  • LJF

Jag födde barn 04, 05 och 06, jag är 0+ så det finns ju ingen anledning till att testa efter vad jag har förstått. Vid ett av barnens födelse 05 el 06 (kommer inte ihåg) gjorde de test på barnets blod A någonting tror jag det var jag fick svaret på en enskild lapp där det stod att det bara var giltigt i 6 månader, är det någon som har någon aning om varför? Födde på Danderyd (om det nu kan vara nån ledtråd).

• Mii

Fråga igen. Hon du frågade var nog bara på jäkligt dåligt humör den dagen. 
    Man tar självklart inte ett extra prov bara för att stilla din nyfikenhet, men om barnet har blodgrupperats finns det ingen anledning till att du inte ska få veta det. Det kan ju bli lite "jobbigt" pappersarbete för den sköterskan som ska kolla i journalen, och är det då en lat eller stressad sköterska kan det ju vara enklare att säga nej. Annars är det generellt sett bra att veta sin blodgrupp...

• Anonym (barnsjukskötersk)
    imaf skrev 2011-05-23 13:20:20 följande:

Nej, man blodgrupperar inte alla barn. Jag jobbar på en neonatalavdelning. Barn till mammor som är RH- negativa testas förstås, och barn som behöver blodprodukter. Annars testar man inga barn.

Det finns ingen anledning, vid urakuta situationer kan man ge alla människor 0 negativt blod, alla barn får f.ö 0 blod oavsett blodgrupp.

På nyfödda barn tar man ofta en blodgas, direkt från navelsträngen för att se hur barnet påverkats av förlossningen, men ingen blodgruppering. PKU tas däremot från alla nyfödda om man inte tackar nej förstås.

När man ska få blod tas dessutom alltid en ny blodgruppering, eftersom ens antikroppar i blodet även måste utredas, så man kan säga att blodgruppering är en färskvara, även om man förstås inte ändrar blodgrupp.

Har ens barn fått sit blod grupperat så har man självfallet rätt att veta svaret. Har aldrig hört att det skulle vara nåt hemlande med det. Läste att nån skrev att vårdpersonal är rädd för att blodgruppen inte ska matcha pappans, men det håller jag för osannolikt.
  • Anonym (barnsjukskötersk)

Vill korrigera mitt inlägg ovan, alla nyfödda barn får 0 blod ska det vara.

Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?