• Taamlin

Mitt barns blodgrupp?

En snabb fråga bara, som jag funderat över ett tag.

Fick barn för 2 år sedan, och när vi på BB skulle göra diverese tester osv. på min dotter så frågade jag nyfiket vilken blodgrupp hon har. "Varför vill du veta det?" var det första svaret jag fick av personalen, och jag svarade ärligt att jag mest är nyfiken, ingenting annat. Då fick jag till svar att "Det får man inte veta som förälder, det räcker om vi på sjukhuset vet ifall det inträffar en olycka."

Jag har inte vågat fråga fler gånger, eftersom jag undrar om det kanske är någon ny bestämmelse som har kommit, i stil med det där att man i vårt landsting inte får lov att veta barnets kön vid ultraljud och vill inte behöva "motivera" min fråga då den ju faktiskt inte har någon baktanke alls förutom nyfikenhet.

Har detta kanske att göra med att man är rädd för att det ska bli konflikter mellan föräldrarna om barnet har "fel" blodgrupp, eller vad är det som ligger bakom egentligen? Någon mer än jag som varit med om detta?
    Känns helt absurt att inte få "lov" att veta vilken blodgrupp min dotter har.... Alla som jag känner vet sina egna blodgrupper, men min dotter ska alltså inte få veta sin???

Merry meet and blessed be!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-23 14:40
    Så nu när jag har fått lite svar av andra förstår jag att det kan vara så att det inte alls görs någon blodgruppering på nyfödda i mitt landsting, eller att jag inte är Rh- och därför behövs det inte.
    Så kan jag tolka det som att ni som skriver att ni vet era barns blodgrupp antingen har bett specifikt om detta från ett landsting där man gör blodgruppering (verkar inte vara fallet i landstinget Kronoberg), eller själva är Rh- och därför blodgruppsbestämdes barnet i samband med förlossningen om ni skulle ha behövt ta spruta?

Naturligtvis ska jag fråga om det står något i mitt barns journal nästa gång jag går till läkare, men jag blev bara nyfiken på hur det kan komma sig att det var sådant "hysch-hysch" om detta vid förlossningen då jag frågade.
  • Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?
  • svarta

Tror dock inte att barns blodgrupp testas per automatik längre. Det gör man när det behövs, så att säga.

• Lönnsirap

Antagligen har de inte testat ditt barns blod efter som du är Rh +. Men du har nog träffat en sjuksköterska på en dålig dag, då hon varit stressad eller lat! Men att titta i sina eller barnens journaler verkar vara ett känsligt ämne för vissa i vården. Det är tyvärr inte ovanligt att få frågan om varför....

• Anonym (barnsjukskötersk)

Svarar igen, nej kan inte tänka mig att de tagit blodgrupp på ditt barn i samband med PKU, om det inte fanns någon speciell orsak. Som någon skrev så tar man även blodgrupp ibland om barnet är väldgit gult, för att upptäcka en ev. immunisering.

Får ofta frågan på jobbet från föräldrar om vilken blodgrupp barnet har, det är en spridd missuppfattning att det är något standardprov. Jag skulle säga att det är nog väldigt ovanligt att man gör en blodgruppering. All provtagning kostar staten pengar och man gör inga utredningar och undersökningar utan orsak.

Tycker svaret du fick från personalen var lite konstigt, vad var det för diverse undersökningar de gjorde på ditt barn?

• Annothebanano

Måste bara rätta barnsjuksköterskan. Blodgruppering är ingen färskvara men BAStest är, då man inför alla blodtransfusioner korstestar blodgivarens blod mot blodmottagarens blod för att se så man inte utvecklar antikroppar. Ett BAStest är giltigt i 5 dygn. En blodgruppering gäller ju hela livet. Man ändrar ju inte blodgrupp bara sådär. Jag fick reda på min dotters blodgrupp på BB då hon fick gulsot. Vet ej om dom blodgrupperar rutinmässigt här. (Örebro län)

• Taamlin
    Anonym (barnsjukskötersk) skrev 2011-05-23 17:15:07 följande:
    Svarar igen, nej kan inte tänka mig att de tagit blodgrupp på ditt barn i samband med PKU, om det inte fanns någon speciell orsak. Som någon skrev så tar man även blodgrupp ibland om barnet är väldgit gult, för att upptäcka en ev. immunisering.

Får ofta frågan på jobbet från föräldrar om vilken blodgrupp barnet har, det är en spridd missuppfattning att det är något standardprov. Jag skulle säga att det är nog väldigt ovanligt att man gör en blodgruppering. All provtagning kostar staten pengar och man gör inga utredningar och undersökningar utan orsak.

Tycker svaret du fick från personalen var lite konstigt, vad var det för diverse undersökningar de gjorde på ditt barn?
    När det gäller min dotter var hon inlagd på neonatala i direkt anslutning till förlossningen eftersom det slutade med akut kejsarsnitt. Hade problem med syresättning, andnign osv. Togs även pku på bb dagen efter. Hon hade dock inga problem med gulsot osv så sannolikt är det som du säger att det aldrig gjordes någon blodgruppsbestämning eftersom jag är rh+.
    Som sagt, blev bara förvirrad över att det inte längre är ett "standardprov", eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om någon som inte känner till sin egen blodgrupp/sitt eget barns blodgrupp. Tydligen är det mer vanligt idag än jag först trott att man precis som jag helt enkelt inte vet.
    Merry meet and blessed be!
  • Anonym (barnsjukskötersk)
    Annothebanano skrev 2011-05-23 21:44:35 följande:
    Måste bara rätta barnsjuksköterskan. Blodgruppering är ingen färskvara men BAStest är, då man inför alla blodtransfusioner korstestar blodgivarens blod mot blodmottagarens blod för att se så man inte utvecklar antikroppar. Ett BAStest är giltigt i 5 dygn. En blodgruppering gäller ju hela livet. Man ändrar ju inte blodgrupp bara sådär. Jag fick reda på min dotters blodgrupp på BB då hon fick gulsot. Vet ej om dom blodgrupperar rutinmässigt här. (Örebro län)
    Självfallet ändrar man inte blodgrupp, det skrev jag inte heller citerar mig själv

"När man ska få blod tas dessutom alltid en ny blodgruppering, eftersom ens antikroppar i blodet även måste utredas, så man kan säga att blodgruppering är en färskvara, även om man förstås inte ändrar blodgrupp"

Antikroppar utreds som du säger via BAS -test, skrev lite förenklat i mitt inlägg. BAS -test tas fö inte på nyfödda barn. Vet inte om det gäller överallt, men hos oss så tas en blodgruppering alltid på nytt, även om en gammal finns, tex när barnen byter sjukhus, för att minska risken för fel så vill inte blodcentralen "ta över" blodgruppringar från andra blodcentraler.
  • Anonym

Ha ha man kan visst ändra blodgrupp. När jag var nyfödd testade de mig o jag var Rh-, vilket jag trodde ända tills jag själv födde, och testades som Rh+, förklaringen på sjukhuset var att jag när jag testades som nyfödd troligen hade kvar min mammas blod på något sätt. Konstigt. Men kanske de blandade ihop tester på den tiden.

• Anonym (Anonymous)

Det jag har läst låter konstigt. Det kan inte vara någon kosstnad att få reda på sin blodgrupp. Jag gjorde ett test i skolan på högstadiet och fick då veta att jag har AB+ och det var år 2004 men om det testet stämmer vet jag inte så ska kolla med läkaren idag om jag kan få reda på det från alla mina journaler.

• Anonym
    Anonym (Anonymous) skrev 2012-11-09 10:20:31 följande:

Det jag har läst låter konstigt. Det kan inte vara någon kosstnad att få reda på sin blodgrupp. Jag gjorde ett test i skolan på högstadiet och fick då veta att jag har AB+ och det var år 2004 men om det testet stämmer vet jag inte så ska kolla med läkaren idag om jag kan få reda på det från alla mina journaler.

Hur tänker du att det inte skulle var en kostnad att kontrollera blodgrupp? Alla blodprover som tas kostar pengar. Olika mycket beroende på vilket prov det är.

Materialet man använder när man blodgrupperar i skolan kostar självklart också pengar.
  • Olympia

Man blodgrupperar inte alla barn.
    Endast barn till Rh-negativa mödrar och barn som av olika orsaker är sjuka och eventuellt kan behöva blodtransfusion. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 09:49:27 följande:
    Ha ha man kan visst ändra blodgrupp. När jag var nyfödd testade de mig o jag var Rh-, vilket jag trodde ända tills jag själv födde, och testades som Rh+, förklaringen på sjukhuset var att jag när jag testades som nyfödd troligen hade kvar min mammas blod på något sätt. Konstigt. Men kanske de blandade ihop tester på den tiden.

Anonym skrev 2011-05-24 09:49:27 följande:

Men då måste även MVC gjort en blodgruppering eftersom alla gravida kvinnor testas för att ev hitta en immunisering negativa kvinnor kan få om dom bär negativt barn . Sa dom inget där? Och varför tog dom din gruppering efter du födde?
Svar på tråden Mitt barns blodgrupp?