Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Kontrastvätska

MattiasFru skrev 2011-05-23 15:37:39 följande:
    Hallå!

Saken är den att jag imorn ska göra en magnetröntgen för att kolla hjärnan, har haft en konstig huvudvärk som vi inte riktigt vet vad den beror på. Så för att kunna utesluta at det är något rent fysiskt fel så ska jag på en röntgen. So far so good. Nu är det så bara att jag är livrädd för att åka in i detdär lilla mini-hålet eftersom jag har cellskräck. Men det är ändå inte det värsta. Det jag är mest rädd för är denhär sablans kontrastvätskan!

Inte nog med att man ska få ett plaströr in i armen som dom sprutar in det i (kan tänka mig att det känns ap-äckligt) utan dessutom så ska man bli varm i hela kroppen och det ska kännas som att man kissar på sig. Wihoo vad trevligt det låter! Det jag egentligen undrar är ni som gjort detta, hur länge satt det i sen? När ni gick därifrån, mådde ni bra då? Eller känner man sig varm och febrig hela dagen? Känner man sig slö eller skakis eller något när man går därifrån? Gärna lite erfarenheter får ni dela med er om dom inte är allt för brutala, jag behöver inte bli uppskrämd mer än vad jag redan är :-P
    Jag har fått kontrastvätskan insprutat i armen så den fyllde hela kroppen, från hjärnan ända ner till tårna. Jag blev helt varm i kroppen, alltså även i hjärnan och det kändes bara obehagligt där och just då när de precis hade sprutat in det. Strax efteråt kändes det som vanligt. 

Det värsta i hela den processen var faktiskt min rädsla och nervositet
  • Velour

Man kan känna en lite konstig smak i munnen också, men det är ju för att den fyller just varenda vrå, så även tungan får sig en släng av smaken på vätskan

Det är verkligen inte så farligt som du tycks tro. 

• Velour
    MattiasFru skrev 2011-05-23 17:44:38 följande:
    Åh okej. Det känns lite lugnande! Så du kände inte av det alls när du gick därifrån? Inga biverkningar av kontrastvätskan? Ja det är kanske jag som bara hetsar upp mig i onödan, jag hoppas verkligen det!
    Haha, nej, jag kände ingenting när jag gick därifrån. Enda "biverkningen" var att jag kissade ut den efteråt. Om effekten på dig blir som på mig så kommer du bara att känna av den precis när du fylls av den. Strax efteråt ska du inte känna nåt alls. 

Men är det bara din hjärna de ska fylla med kontrasten? Spelar nog iofs ingen roll. Blir nog ändå likadant som när jag blev fylld och även min hjärna fylldes.  
  • Velour
    MattiasFru skrev 2011-05-23 18:16:06 följande:
    Okej, ja då hoppas jag att jag får samma som dig! Nej dom sätter den nog i armen som vanligt, den tar sig väl till hela kroppen ändå eftersom den går i blodet. Åh jag hoppas verkligen att det kommer gå bra och fort, är så nervös! Blev du klaustrofobisk när du låg i tunneln? Och tog det lång tid i tunneln?
    På mig gjorde de det när de skulle röntga mina njurar, vilket by the way gjorde så fruktansvärt ont så jag höll på att släppa taget om livet...Så jag åkte aldrig in i nån tunnel. 

• Velour

Men det kommer att gå så fint för dig! Din undersökning kommer ju inte att göra ont ens till skillnad från min!!

• Velour
    MattiasFru skrev 2011-05-24 11:04:33 följande:
    Nu är det gjort! Usch, vaknade imorse med världens döds-ångest. Låg och vred och vände mig och mådde verkligen inget bra. Åkte in och höll på att börja gråta redan innan jag kom in i väntrummet. Blir inropad och får klä av mig och ta på mig hårnät och grejer, och så skickar hon in mig i maskinen utan kontrast! Men då vågade jag inte hoppas på något, som någon av er skrev så kan det ju vara så att man tar en serie bilder först utan kontrast för att sen ta en serie bilder med.

Låg inne i maskinen med bara benen utanför och kände att jag hade ett tryck över bröstet, att jag var bajsnödig och fan och hans moster. Låg därinne i 25 minuter och på slutet så hade jag tydligen halvsomnat. Och sen var det klart! Ingen kontrast! Solig  jag var nästan beredd att kyssa sköterskan som sa att jag var klar sen, att det inte blev någon kontrast eller fler serier av bilder!

Är fortfarande lite skakis efter att ha spänt mig i ett dygn iallafall och haft dödsångest hela morgonen, men jag överlevde och håller på och repar mig nu :-P köpte kanelbullar på vägen hem och nu ska jag nog lägga mig och sova ett tag tror jag. Men tack tack för allt stöd och för att ni berättade hur det gick till så jag visste vad jag gav mig in i! Hjärta
Svar på tråden Kontrastvätska