Inlägg från: MattiasFru |Visa alla inlägg
  • MattiasFru

Kontrastvätska

Hallå!

Saken är den att jag imorn ska göra en magnetröntgen för att kolla hjärnan, har haft en konstig huvudvärk som vi inte riktigt vet vad den beror på. Så för att kunna utesluta at det är något rent fysiskt fel så ska jag på en röntgen. So far so good. Nu är det så bara att jag är livrädd för att åka in i detdär lilla mini-hålet eftersom jag har cellskräck. Men det är ändå inte det värsta. Det jag är mest rädd för är denhär sablans kontrastvätskan!

Inte nog med att man ska få ett plaströr in i armen som dom sprutar in det i (kan tänka mig att det känns ap-äckligt) utan dessutom så ska man bli varm i hela kroppen och det ska kännas som att man kissar på sig. Wihoo vad trevligt det låter! Det jag egentligen undrar är ni som gjort detta, hur länge satt det i sen? När ni gick därifrån, mådde ni bra då? Eller känner man sig varm och febrig hela dagen? Känner man sig slö eller skakis eller något när man går därifrån? Gärna lite erfarenheter får ni dela med er om dom inte är allt för brutala, jag behöver inte bli uppskrämd mer än vad jag redan är :-P

• Svar på tråden Kontrastvätska
  • MattiasFru
    Fantasia78 skrev 2011-05-23 15:40:56 följande:
    Vet ej, men kanske kan denna länk vara till hjälp:
    knoppenihjarnan.wordpress.com/2009/06/22/magn.../
    Åh, jag ska tydligen ha på mig någon järn-mask också. Herre min gud nu vill jag bara gråta. Fast det är ju skönt ändå att få reda på så mycket som möjligt idag så jag kan förbereda mig, att man inte får några chocker imorn.
  • MattiasFru
    Velour skrev 2011-05-23 17:35:23 följande:
    Jag har fått kontrastvätskan insprutat i armen så den fyllde hela kroppen, från hjärnan ända ner till tårna. Jag blev helt varm i kroppen, alltså även i hjärnan och det kändes bara obehagligt där och just då när de precis hade sprutat in det. Strax efteråt kändes det som vanligt. 

Det värsta i hela den processen var faktiskt min rädsla och nervositet
    Åh okej. Det känns lite lugnande! Så du kände inte av det alls när du gick därifrån? Inga biverkningar av kontrastvätskan? Ja det är kanske jag som bara hetsar upp mig i onödan, jag hoppas verkligen det!
  • MattiasFru
    Velour skrev 2011-05-23 18:08:40 följande:
    Haha, nej, jag kände ingenting när jag gick därifrån. Enda "biverkningen" var att jag kissade ut den efteråt. Om effekten på dig blir som på mig så kommer du bara att känna av den precis när du fylls av den. Strax efteråt ska du inte känna nåt alls. 

Men är det bara din hjärna de ska fylla med kontrasten? Spelar nog iofs ingen roll. Blir nog ändå likadant som när jag blev fylld och även min hjärna fylldes.  
    Okej, ja då hoppas jag att jag får samma som dig! Nej dom sätter den nog i armen som vanligt, den tar sig väl till hela kroppen ändå eftersom den går i blodet. Åh jag hoppas verkligen att det kommer gå bra och fort, är så nervös! Blev du klaustrofobisk när du låg i tunneln? Och tog det lång tid i tunneln?
  • MattiasFru
    Rafael90 skrev 2011-05-23 18:21:01 följande:
    Jag har fått kontrastvätska i benet genom foten och jag kände ingenting av det, det värsta var när en dum sköterska försökte få tag i blodådran 511 gånger utan att lyckas Skrikandes kände ingenting alls utöver det vanliga efteråt.
    Jasså? Åh det lät ju jättehärligt! Iof kanske det är skillnad när man får det i foten, men ändå!
  • MattiasFru
    timmy97 skrev 2011-05-23 18:25:07 följande:
    Försvinner i stort sett direkt. Jo jag kände också det där "kissa på mig" känslan, men i och med att jag visste att det inte var så, så var jag bara lugn.
    Sen åker du inte in i hela tunneln, bara med huvudet.
    Hoppas allt går bra för dig nu och att du kan vara lite lugnare av svaren du fått. 
    Tack! Jag har absolut blivit lugnare nu, jag hoppas att det inte är så farligt imorgon heller. Har tittat på lite videor på youtube om hur det går till också, med masken man ska ha över ansiktet och så. och jag hoppas verkligen att det går bra!
  • MattiasFru
    timmy97 skrev 2011-05-23 19:04:28 följande:
    Det är ju inte alls säkert att du kommer ha ngn mask, jag hade det inte.
    Bra att du fått lite mer kött på benen, och som sagt, lycka till nu.

Fastän att du röntgade huvudet? Åh jag blir lyckligast i världen om jag slipper det! Det låter jättehemskt att ha en sån! Och tack! Hjärta
  • MattiasFru
    Millan1984 skrev 2011-05-23 19:12:26 följande:
    Jag har fått kontrastvätska en gång (för att kolla kärlsystemet i kroppen). Och ganska snabbt efter att dom börjat började det att brännas i halsen och strax därpå den där kisskänslan...kan väl bäst förklara den som en stril av vätskan i buken...men jag var kissanödig under hela tiden jag låg där eftersom jag drack en liter precis innan undersökningen. Efteråt kunde jag känna att det fortfarande var varmt i halsen, men det försvann efter en stund.
    Okj, vad skönt att det inte var värre ändå. Jag inbillade mig att man skulle känna sig varm i kroppen och liksom risig efteråt, kanske lite yrslig och så. Vet inte riktigt vart jag fått det ifrån, men enligt vad som sägs här så verkar det värsta vara när dom sprutar in det bara, sen blir man helt återställd istortsett? Sen ska man iof överleva att åka in i detdär lilla hålet också utan att få panik. :-P
  • MattiasFru
    Millan1984 skrev 2011-05-23 19:22:36 följande:
    Nålrädd som jag är var jag mest rädd för nålsticket (det blev 5 stick innan dom träffade rätt) så allt det andra fick vara om man säger så. Har även gjort en PET Scacn som jag tycker var mycket värre än en kontraströntgen..Vid PET Scan får man radioaktiva ämnen i sig, men kontrastvätska är ingen fara, ta med dig något att äta, en fruktt eller så...utifall att om du blir hungrig efter undersökningen...
    Aha okej, ja nålar har jag inga problem med, vilket är tur i det här fallet, då skulle jag väl dö av rädsla hah. En mindre sak att oroa sig över iallafall men är väldigt lättstucken och har aldrig haft problem med det. Okej, då är jag glad att jag ska göra en magnetröntgen iallafall! Okej, bra tips! det ska jag absolut göra!
  • MattiasFru
    fibbe skrev 2011-05-23 19:40:57 följande:
    Ska försöka berätta hur det gick till för mig:

En sköterska sätter en nål i armvecket,där sedan kontrastvätskan ska sprutas in.

Kommer in till röntgen,får lägga mig på en "bår" och få någon slags krage över huvudet,sen på med hörlurar med musik i,för ljudet är lite läskigt,så dom vill väll inte att man ska höra så mycket av det. Dom säger att man ska ligga helt still.

Sen åker den där båren in i maskinen,massa konstiga ljud,piper,och smäller och låter,så var beredd på det,i kombination med kragen och trånga utrymmet så känns ljudet läskigt,jag låg och blundade och koncentrerade mig på musiken bara,och längtade tills det var över. Låtter som nästan jättehöga hjärtslag,sen i bland kommer det en lite högre smäll,sen piper det till osv.

Dom röntgade mig i ca 20 min,sen fick jag komma ut för att få kontrastvätskan,sen åka in i 20 min igen ca.

Jag kände inget alls av vätskan,och det är ju inget alls som gör ont eller något heller med det där,och det är ju bara huvudet (som jag röntgade) som är inne i själva maskinen,så man känner sig inte så instängd. Kommer gå jättebra,det är såååå skönt när det är över och man fått beslutet. LYCKA TILL! Solig
    Okej, fy 20 minuter x2 låter som en hel evighet! Var det otäckt med dendär kragen? Satt den för själva ansiktet? Och hur nära ansiktet? Kände du inte alls av att det blev varmt eller du ville kissa på dig? Det känns ju bra isåfall att det inte känns så för alla!
    Millan1984 skrev 2011-05-23 19:42:14 följande:
    Då ska du se att det kommer att gå bra. Passa på att gå på toaletten bara innan undersökningen börjar, för sen måste man ligga där tills det är klart. Jag slängde på mig kläderna i all hast när undersökningen var klar
    Hoppas det går bra och att undersökningen blir klar på ett kick. Du får skriva imorrn och berätta hur det gick!
    Åh, jag hoppas verkligen det! Ja det har jag tänkt, så man inte kissar på sig på riktigt om det känns att man göra det haha. Ja men det förstår jag! kommer antagligen göra likadant själv, men gud vad skönt det kommer bli efteråt! Det ska jag absolut göra!
  • MattiasFru

Och jag vill verkligen tacka alla för att ni  delat med er! Ni anar inte hur mycket lugnare jag är nu när jag läst era historier och skrivit med er än vad jag var innan när jag var beredd att ringa och avboka det och leva med denhär huvudvärken för resten av livet. Känns faktiskt som om jag kommer överleva morgondagen och det kanske tillochmed går ganska bra!

Så tack tack tack alla för att ni delat med er och lugnat ner mig, det betyder massa för mig!
    (och för mannen min som försökt lugna mig när jag sprungit runt gråtfärdig som en yr höna hela dagen)
    Hjärta

• MattiasFru
    UntilTheDark skrev 2011-05-23 19:27:13 följande:
    Åh, det kommer gå jättebra och det går fort om den där känslan av kissenödig och varm i kroppen. På mig försvann det direkt i stort sätt efteråt och mådde som vanligt. Tog i armen och den gick nog från axlarna och ner till tårna.
    Okej, gud vad skönt att det verar gå över på en gång för alla, då borde det ju göra det för mig med! var så rädd att jag skulle må dåligt hela dagen sen!
  • MattiasFru

Nu är det gjort! Usch, vaknade imorse med världens döds-ångest. Låg och vred och vände mig och mådde verkligen inget bra. Åkte in och höll på att börja gråta redan innan jag kom in i väntrummet. Blir inropad och får klä av mig och ta på mig hårnät och grejer, och så skickar hon in mig i maskinen utan kontrast! Men då vågade jag inte hoppas på något, som någon av er skrev så kan det ju vara så att man tar en serie bilder först utan kontrast för att sen ta en serie bilder med.

Låg inne i maskinen med bara benen utanför och kände att jag hade ett tryck över bröstet, att jag var bajsnödig och fan och hans moster. Låg därinne i 25 minuter och på slutet så hade jag tydligen halvsomnat. Och sen var det klart! Ingen kontrast! Solig  jag var nästan beredd att kyssa sköterskan som sa att jag var klar sen, att det inte blev någon kontrast eller fler serier av bilder!

Är fortfarande lite skakis efter att ha spänt mig i ett dygn iallafall och haft dödsångest hela morgonen, men jag överlevde och håller på och repar mig nu :-P köpte kanelbullar på vägen hem och nu ska jag nog lägga mig och sova ett tag tror jag. Men tack tack för allt stöd och för att ni berättade hur det gick till så jag visste vad jag gav mig in i! Hjärta

Svar på tråden Kontrastvätska