• Shasti

    Kanintoa + hylla/hus?

    Ett par frågor till er som vet - vi ska köpa en kanin till dottern i födelsedagspresent och undrar vad man ska ha för strö i kanintoaletten i hörnet? I buren ska vi ha spån men vad jag förstår har vissa kattströ i toan? Hur ofta ska man tömma den? Ska man lära kaninen att använda hörntoan eller gör de det av sig själva? Undrar också om det går att lära kaniner att vara rumsrena dvs inte kissa/bajsa om man släpper ut dem i lägenheten?


    Sen det här med kaninhylla, ska man bara ha en hylla eller är det bra att ha ett litet hus den kan krypa in i och sitta på taket som hylla? Gillar de hus?

  • Svar på tråden Kanintoa + hylla/hus?
  • Puma87
    Shasti skrev 2011-05-23 16:14:30 följande:

    Ett par frågor till er som vet - vi ska köpa en kanin till dottern i födelsedagspresent och undrar vad man ska ha för strö i kanintoaletten i hörnet? I buren ska vi ha spån men vad jag förstår har vissa kattströ i toan? Hur ofta ska man tömma den? Ska man lära kaninen att använda hörntoan eller gör de det av sig själva? Undrar också om det går att lära kaniner att vara rumsrena dvs inte kissa/bajsa om man släpper ut dem i lägenheten?


    Sen det här med kaninhylla, ska man bara ha en hylla eller är det bra att ha ett litet hus den kan krypa in i och sitta på taket som hylla? Gillar de hus?


    Jag använder Toa-Lätt (finns på willys, coop odyl) i min bur i hela buren även i toan till kaninen då spåent flyger ut och hamnar i hela hemmet.
    Jag tömmer toan varannan dag då min kanin inte gör ifrån sig allt för mkt men kaniner är renliga djur och vill inte ha det smutisgt där dom ska kissa/bajsa eller någon annan stanns.
    Jag gjorde som så att jag lade lite smutsigt underlag dvs nerkissat och lite bajspluttar i toan och till slut vande min kanin sig att det är där man ska kissa/bajsa.
    Min kanin är praktiskt taget rummsren kan hända någon olycka då och då men oftast så går kaninen till sin toa i buren och det har den gjort hela tiden inget jag lärt den.
    Jag har en stor bur 100*100 så jag ahr ett hur och en hylla men oftast används huset mest då det blivit dens privata sfär jag stör aldrig kaninen när den är i sitt hus och sen kan den ju sitta på taket.
    Kitty 081003
  • Shasti
    Puma87 skrev 2011-05-23 19:57:11 följande:
    Jag använder Toa-Lätt (finns på willys, coop odyl) i min bur i hela buren även i toan till kaninen då spåent flyger ut och hamnar i hela hemmet.
    Jag tömmer toan varannan dag då min kanin inte gör ifrån sig allt för mkt men kaniner är renliga djur och vill inte ha det smutisgt där dom ska kissa/bajsa eller någon annan stanns.
    Jag gjorde som så att jag lade lite smutsigt underlag dvs nerkissat och lite bajspluttar i toan och till slut vande min kanin sig att det är där man ska kissa/bajsa.
    Min kanin är praktiskt taget rummsren kan hända någon olycka då och då men oftast så går kaninen till sin toa i buren och det har den gjort hela tiden inget jag lärt den.
    Jag har en stor bur 100*100 så jag ahr ett hur och en hylla men oftast används huset mest då det blivit dens privata sfär jag stör aldrig kaninen när den är i sitt hus och sen kan den ju sitta på taket.
    Tack för svar! Ja jag tänkte det vore smart att köpa ett hus så det blir ett krypin och hylla i ett. Har köpt 120 bur så det borde räcka .
  • inoka

    Vi har Tigerlilja innomhus, i köket. Fick oxå rådet att ha kattsand men hon avskydde det och skvätte bara bort det. Nu har jag strö, över allt och hö där hon ligger och inne i hennes hus.
    Hon är oxå rumsren, går in i buren när hon vill göra ifrån sig.
    Dock luktar det fortare m enb strö än med kattsand tror jag. Vi gör rent buren varann dag.

  • Shasti

    Jag har aldrig haft kanin förut, däremot en massa marsvin, och de blev aldrig rumsrena och inte använde de ett hörn av buren som toa heller utan hela buren. Där använde vi bara kutterspån jämt och bytte allt i hela buren kanske 1 gång i veckan.

  • Borttagen användare
    Shasti skrev 2011-05-26 00:43:17 följande:
    Jag har aldrig haft kanin förut, däremot en massa marsvin, och de blev aldrig rumsrena och inte använde de ett hörn av buren som toa heller utan hela buren. Där använde vi bara kutterspån jämt och bytte allt i hela buren kanske 1 gång i veckan.
    stor skillnad på kanin och marsvin..
  • Shasti
    Borttagen användare skrev 2011-05-26 02:12:19 följande:
    stor skillnad på kanin och marsvin..
    Är kaniner "smartare"? Vore inte så dumt .
  • Borttagen användare
    Shasti skrev 2011-05-26 10:50:25 följande:
    Är kaniner "smartare"? Vore inte så dumt .
    hmm ja vet inte.. ja marsvinen kanske också kan ha en "bajshörna" men de gör ett aktivt val att skita överallt.. rätt smart
  • Dr Mupp

    vår kanin är allt annat än rumsren. Kissar gör hon under höhäcken och bajsar i hela buren. Gör rent två gånger i veckan (utekanin).


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • tauberman

    du kan ha vad du vill i toaletten. Jag har spån i hela burarna. Har 6kaniner. Har vanliga kattoaletter till dom med spån i botten.
    Men även tidningspapper + "toalett" ifrån willys funkar fint!

    Ett tips, ge inte kaninen kaninmat med mycket godis i. En kanin ska bara äta hö (pellets är tillskott enbart) . Kaniner ÄR smarta djur som gärna plockar ur godbitarna i blandmaten som vissa ger... då är det bättre med riktig pellets. Billigare också då du kan köpa 25kg på lantmännen för 149kr ;) 

  • riboflavin

    Kikar man på vad det står i lagstiftningen så:

    http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

    DFS 2005:8 saknr L80

    8 kap.18 a §

    Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek.

    Så visst kan du strunta u hylla om hustaket är lämpligt för kaninen att sitta uppe på.

    Kika igenom 8 kap. i länken ovan så får du all information om vad som ( enligt lagstiftningen) krävs för att din kanin ska må bra. Lycka till!

     

  • Shasti
    riboflavin skrev 2011-06-07 15:57:54 följande:
    Kikar man på vad det står i lagstiftningen så:

    www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf712...

    DFS 2005:8 saknr L80

    8 kap.18 a §

    Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek.

    Så visst kan du strunta u hylla om hustaket är lämpligt för kaninen att sitta uppe på.

    Kika igenom 8 kap. i länken ovan så får du all information om vad som ( enligt lagstiftningen) krävs för att din kanin ska må bra. Lycka till!
    Tack för länken! Ett fint litet bohus där man kan sitta på taket är införskaffat. Men vad säger ni som vet om det här att de ska hållas i par? Mår de dåligt av att vara ensamma även om man pysslar mycket med dem? Vi tänkte bara ha 1 kanin.
  • Dr Mupp
    Shasti skrev 2011-06-07 16:28:15 följande:
    Tack för länken! Ett fint litet bohus där man kan sitta på taket är införskaffat. Men vad säger ni som vet om det här att de ska hållas i par? Mår de dåligt av att vara ensamma även om man pysslar mycket med dem? Vi tänkte bara ha 1 kanin.
    Det går utmärkt att ha dem ensamma. I princip verkar kastrerad hane tillsammans med hona vara den enda kombon som fungerar tillsammans.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • riboflavin
    Shasti skrev 2011-06-07 16:28:15 följande:
    Tack för länken! Ett fint litet bohus där man kan sitta på taket är införskaffat. Men vad säger ni som vet om det här att de ska hållas i par? Mår de dåligt av att vara ensamma även om man pysslar mycket med dem? Vi tänkte bara ha 1 kanin.
    Oj, det där får du bestämma helt själv. Jag anser att kaniner mår bra av en artfrände, men förstår samtidigt att det är svårt att se till att 2 kaniner kan leva tillsammans på tillräckligt stor yta om man ska hålla dem inomhus i en vanlig bur.
    Kaniner måste enligt lag inte hållas i par (Även om man kan tolka det så om man vill vara nitisk ibland) så även om min åsikt är att kaniner mår bättre så är det inte något som folk måste följa. Att kaniner ska hållas i par eller grupp är än så länge bara ett allmänt råd.

    (Men jag ska inte sticka under stol med att jag anser att det borde ändras)

    En ensam kanin kan må alldeles utmärkt och få sitt sociala behov täckt av människor, så vill ni bara ha en kanin så kommer det antagligen fungera alldeles utmärkt om ni håller på mycket med den.

    Det absolut viktigaste för att en kanin ska slippa ha tråkigt är fodret, ju mer tid en kanin kan ägna åt att födosöka och äta desto mindre är risken för att den ska känna stress och må dåligt, massor med hö och så lite näringsrikare foder som möjligt (men gärna rotfrukter och andra grönsaker i lämplig mängd) ger kaninen möjlighet att ägna stora delar av sin dötid åt att äta. Gnagmaterial och bomaterial är också jättebra sysselsättning och dessutom krav på att man ska ge dem.

     
Svar på tråden Kanintoa + hylla/hus?