• Anonym (feg)

Rädd för att köra bil... :(

Någon mer än jag??

Jag har körkort och har haft sen 2004 men jag är rädd för att köra.. Har inte känt mig helt bekväm bakom ratten någon gång egentligen men nu det sista har det blivit bra mycket värre!!

Vet jag att jag ska iväg någonstans (oavsett hur lång tid innan)så känner jag mig orolig och nervös,kan inte tänka på annat än hur jag ska ta mig dit och hem igen.. Min man får alltid köra pga att jag inte vågar. Nu har jag inte kört på flera månader och det blir bara värre och värre med tiden.

Är för tillfäller föräldrarledig men när jag kommer tillbaka till jobbet så finns det tillfällen som jag behöver köra bil,detta är så ångestskapande för mig

• Svar på tråden Rädd för att köra bil... :(
  • Anonym (feg)

Ingen som känner igen sig?

• Anonym

ut och kör! övning är det som hjälper, utmana dig själv, låt din man "övningsköra" med dig igen. hjälper det inte, ta några lektioner på körskola. 

• Anonym

Ju mer du fegar ju värre blir det.
    Du måste köra varje gång du och din kille ska nåognstans för att öva dig och få självförtroende. Ta det lugnt och stressa inte så ska du se att det kommer att gå jättebra

• Anonym

Jag känner igen mig.
    Ska jag iväg någonstans längre än vår lilla ort, så blir det alltid förstört pga att jag oroar mig.  Ibland kan jag inte sova kvällen innan.
    Tex förra helgen skulle jag och barnen på dop, jag oroade mig så mycket innan att jag inte kunde se fram emot det alls.  Och väl där så tänkte jag bara på hemresan och oroade mig för den.

Min sambo vet inte att jag känner såhär, skulle han veta det så skulle ha dels tycka att jag är jättefeg och sen skulle han låta mig köra vart vi än ska.

• Anonym (feg)

Tack för peppingen! Den behövs...

Du låter precis som mig anonym.. Enda skillnaden är väl att jag i stort sett slutat köra... Men jag måste verkligen ändra på det! Vilken underbar känsla det måste vara att bara sätta sig i bilen o köra utan oron..

• Anonym (L)

Jag kan ha det på ett liknande sätt, fast jag är aldrig nervös när jag väl sitter bakom ratten, då funkar det bra. Men före, särskilt om det är halt eller om jag ska nånstans där jag inte kört förr, då kan jag känna oro innan jag jag ska iväg. Men man får försöka att inte ge efter för oron. Köra så mycket man har chans till och öka på med nya miljöer osv efter hand. Försök att komma igång med körningen igen, det är faktiskt en fantastisk frihet att kunna ta bilen och fara ut när man vill! Börja med ställen du är van vid och öka på efter hand, beröm dig själv och tänk på det positiva! Lycka till!

• hymafr

Min bror hade körkort i 10 år utan att i princip köra något alls, men då han fick ett jobb dit det inte gick några bussar och var för långt att gå eller cykla till så var han tvungen att börja köra.
    Nu har han kört i 17 år, men i stort sett bara till och från jobbet med stopp vid affären på vägen hem. Men det går bra och han har inte krockat eller något

• Anonym (feg)
    Grejen är väl den att när jag väl kör så brukar det kännas bra tom lite roligt Men jag kan iabsolut inte tänka mig köra på ställen jag inte känner till och är orolig för att det ska uppstå situationer jag inte har räknat med tex vägarbeten o dyligt..
  • Anonym
    Anonym (feg) skrev 2011-05-25 08:11:01 följande:
    Grejen är väl den att när jag väl kör så brukar det kännas bra tom lite roligt Men jag kan iabsolut inte tänka mig köra på ställen jag inte känner till och är orolig för att det ska uppstå situationer jag inte har räknat med tex vägarbeten o dyligt..
    Men vad är du rädd för?
  • deus ex machina

Om du är rädd när du sätter dig bakom ratten är du en fara för dig själv, och framförallt för andra.

Svar på tråden Rädd för att köra bil... :(