• johnjohn

smisk.....

jag läste i veckan i metro att det var vanligare med barnaga  i invandrartäta områden, samt områden med mkt arbetslöshet.   Med barnaga menar jag att man ger barn smisk när de är olydiga, inte att endast ta i armen.

är det ngn här som  ger sina barn smisk när de är stygga/olydiga.???? jag är själv fördd på 80 talet och har sådär 3-4 tjejkompisar som jag vet fick smisk när de var stygga eller gjorde saker de inte fick och det rätt högt upp i åldern, och det var då svenska föräldrar. vissa av mina tjejer tyckte det var okej att få smisk, mena de hade ju förtjänat det, men öfr det behövde de ju inte gilla det.

ellere är det ngn här som fått smisk  och har ngn åsikt.

• Svar på tråden smisk.....
  • Pyris

Ja, jag har fått smisk men det är faktiskt inget jag tänker på alls idag.
    Däremot skrämde även mina föräldrar mig när jag gjort något, det var betydligt värre. 

Kan inte minnas någon direkt av mina kompisar om dom fått det. Däremot vet jag, hade vi ett par grannar. Deras barn, 2 flickor, kom ofta till oss när deras pappa gått loss på dom .  

• johnjohn

hur gammal är du?  tror du att du har tagit skada av att få smisk,? mena tror du att du blev lydigare av att du fick det eller blev du mer olydig just för att du fick det? (som protest liksom) om det nu va så att du fick mkt smisk.

låter mer som din grannes far misshandla dem mer. mena änr du skrev gick loss på.  änn att dem fick smisk på stjärten när de var olydiga .

hur ser du på smisk som uppfostran idag.

• Pyris
    johnjohn skrev 2011-05-24 22:29:49 följande:
    hur gammal är du?  tror du att du har tagit skada av att få smisk,? mena tror du att du blev lydigare av att du fick det eller blev du mer olydig just för att du fick det? (som protest liksom) om det nu va så att du fick mkt smisk.

låter mer som din grannes far misshandla dem mer. mena änr du skrev gick loss på.  änn att dem fick smisk på stjärten när de var olydiga .

hur ser du på smisk som uppfostran idag.
    Jag är 34 år. Nä, kan nog inte säga att jag har tagit skada av det alls. Som sagt, det är inget jag tänker på ens idag. Vet inte om jag lärde mig heller faktiskt. Jag har alltid varit lite trotsig av mig, är det än idag. Alltså lite att ingen talar om för mig vad jag ska göra, du kan inte tvinga mig att göra något, jag inte vill. När jag blev tonåring sen så var det ju mer utegångsförbud som gällde om jag bröt regler. Men lik förbannat bröt jag dom. Sa dom var hemma klockan 10, så kom jag 10 över 10. Bara för att..

Nä, jag tror inte på smisk. Jag kan ta tag i armen för att få dom att lyssna på mig, värre än så har jag aldrig gjort. Vet inte. Bara för att jag inte direkt tog åt mig så behöver det ju inte betyda att ett annat barn inte gör det.
  • fridahlouice

uppfostran går ut på en god kommunikation med sitt barn, att behandla dem rättvist, bemöta dem och kunna sätta gränser, INTE med våld. Herregud, varför frågar man ens detta? Folk sänks något otroligt i mina ögon när de slår sina barn. BARNAGA är förbjudet i sverige sen en jävla massa år tillbaka. Smisk är aga. 
    Vill ni att barnen ska ha en respekt för sina föräldrar genom rädsla än en rättvis respekt där man kan prata igenom misstag eller andra oklarheter? Tänk på det innan ni ställer er frågan att slå ert barn. JISSES. Fasen så upprörd detta gör mig och mörkrädd.  
    Behöver man ta ut sina agressioner så gör det för guds skull på ngt annat än ditt barn. Skaffa dig en jävla slagsäck att slå på istället.  

• johnjohn

hmm jag tror inmte det är ärtt att ge barn smisk, men tror samtidigt inte att barn  tar skada av en klapp i baken när inget annat hjälper har själv ävnner bla en av de tjejerna som själv fdick smisk som kan ge sin dotter en klapp i baken när hon e olydig.  Mena tagit skada menar jag mer att du kännt dig kuvad /rädd för du visste att  om du gjorde ngt fel så va det  smisk över känet som du skulle få. och att detta följt dig i livet.

jo men det ädr med att komma hem 10 över tio  när det var tio tror jag är rätt vanligt man vill liksom markera  att man gör lite som man vill men ändå inte.

absolut visst är det så. vissa tar inte åt sig och vissa tar med åt sig. så är det bara

• Pyris
    johnjohn skrev 2011-05-24 22:47:48 följande:

hmm jag tror inmte det är ärtt att ge barn smisk, men tror samtidigt inte att barn  tar skada av en klapp i baken när inget annat hjälper har själv ävnner bla en av de tjejerna som själv fdick smisk som kan ge sin dotter en klapp i baken när hon e olydig.  Mena tagit skada menar jag mer att du kännt dig kuvad /rädd för du visste att  om du gjorde ngt fel så va det  smisk över känet som du skulle få. och att detta följt dig i livet.

jo men det ädr med att komma hem 10 över tio  när det var tio tror jag är rätt vanligt man vill liksom markera  att man gör lite som man vill men ändå inte.

absolut visst är det så. vissa tar inte åt sig och vissa tar med åt sig. så är det bara

Nä, eller jo, så klart jag nog visste vad väntades när jag hade hittat på dumheter. Inget man så klart ser fram emot med glädje. Ont gjorde det ju.
    Vet inte heller om det kanske var att jag föredrog det sättet, framför skrämseltaktiken. Det var som sagt mycket värre. 
  • johnjohn

sen e det ju skillnad på smisk och smisk, mena en dask i baken änn att få ligga över  en föälders knä med byxorna nere och kanske trosorna med och få smisk med livremmen eller handen. bara vtskapen av det kan ju vara jobbigare  änn själva smisket i sig. (eller hur du nu fick ) mena den skrämseltaktiken kan ju vara nog så skrämmande.  Fick du smisk långt upp i tonåren?   va det bara din mamma eller pappa som aga dig?

• Flickan och kråkan
    Pyris skrev 2011-05-24 22:37:39 följande:
    Jag är 34 år. Nä, kan nog inte säga att jag har tagit skada av det alls. Som sagt, det är inget jag tänker på ens idag. Vet inte om jag lärde mig heller faktiskt. Jag har alltid varit lite trotsig av mig, är det än idag. Alltså lite att ingen talar om för mig vad jag ska göra, du kan inte tvinga mig att göra något, jag inte vill. När jag blev tonåring sen så var det ju mer utegångsförbud som gällde om jag bröt regler. Men lik förbannat bröt jag dom. Sa dom var hemma klockan 10, så kom jag 10 över 10. Bara för att..

Nä, jag tror inte på smisk. Jag kan ta tag i armen för att få dom att lyssna på mig, värre än så har jag aldrig gjort. Vet inte. Bara för att jag inte direkt tog åt mig så behöver det ju inte betyda att ett annat barn inte gör det.
    När jag läser vad du skriver så slår en tanke mig osökt.......du tror inte det finns en koppling? Jag menar kring ditt behov av att som barn och tonåringar "trotsa" dina föräldrar och det sätt de mötte dig? Behovet av att "ingen talar om för mig vad jag ska göra så därför ska jag minsann....bara för att".
  • Pyris
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 11:56:16 följande:
    När jag läser vad du skriver så slår en tanke mig osökt.......du tror inte det finns en koppling? Jag menar kring ditt behov av att som barn och tonåringar "trotsa" dina föräldrar och det sätt de mötte dig? Behovet av att "ingen talar om för mig vad jag ska göra så därför ska jag minsann....bara för att".
    Skulle inte alls förvåna mig faktiskt.
  • Flickan och kråkan
    Pyris skrev 2011-05-26 13:30:40 följande:
    Skulle inte alls förvåna mig faktiskt.
    Då kanske du faktiskt har tagit skada ändå......
  • Millicent

Men du vet johnjohn, du brukar ju fråga om det här på olika forum och jag tror att det passar bättre att prata om det på ett fetischforum även om du även där hamnar lite snett eftersom det är SSC som gäller.

Barn och smisk = övergrepp

Samtyckande vuxna och smisk = helt ok.

• Pyris
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 13:32:56 följande:
    Då kanske du faktiskt har tagit skada ändå......
    Kan vara så, men det är inget jag har ont av. Som jag sagt innan så var det psykiska betydligt värre o det tog jag skada av. 
Svar på tråden smisk.....