• Lucia WV

Noah eller Leonard som tilltalsnamn?

Vi valde att vår son ska heta Noah Leonard W......(det är alltså efternamnet som börjar på W och det låter både svenskt och engelskt). Det svåra var att välja tilltalsnamn: Noah eller Leonard.

Noah låter fint på båda språken, och är kort, mjukt och lätt att "ropa". Men på svenska är det ett ganska nytt och kanske "modernt" namn, och det är lite svårt att föreställa sig en man i 40-års åldern heta det.

Leonard kom jag på när jag kollade igenom mina skivor och såg Leonard Cohens namn. Tycker det har pondus och så är det ett klassiskt namn som inte är så vanligt. Vi ville ha ett "Leo"-namn eftersom vår son är född i lejonets stjärntecken, och Leonard är lite mer "äldre vis man"-aktit än Leo eller Leon, och Leonardo ville vi inte ha för det blir för "latino".

SÅ, vad tycker ni är bäst/finast/vackrast/ect att ha som tilltalsnamn, Noah eller Leonard? (Om valet hade varit mellan Noah och Leo så hade jag valt Noah för det tycker jag är finare, så det är alltså mellan Noah och Leonard det står).

Ni får väldigt gärna ge kommentarer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 22:20
    Missade att skriva att jag är talar både engelska och svenska och vill gärna att namnet som funka på dessa språk. Talar även spanska och franska, men det blir lite svårare att ha ett namn som funkar bra på alla fyra.

Noah låter ju liknande på både svenska och engelska, medan Leonard blir två ganska olika uttal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 01:57
    Förresten, vad tycker ni namnen representerar? Vad associerar ni namnen med? Vilken typ av person tänker ni på när ni hör namnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Noah eller Leonard som tilltalsnamn?
  • challis777

Min son (som jag har som avatar också) heter Leonard.

Jag tycker att det är ett namn som håller i längden, inget modenamn, utan det känns rejält.

Dottern heter Naima.

Vår son skulle också bli ett lejon, det var en av anledningarna att vi valde namnet. Nu dök han upp 5 veckor tidigare så han blev kräfta, men vi behöll namnet ändå

• tahira

Noah tycker jag.

Leonard blir ju typ "Lennard" på engelska (i alla fall här i London), vilket är helt okej. På svenska tycker jag att det låter krystat. Skall uttala det som det låter? Som Leonardo minus o? Eller skulle han helt enkelt kallas Leo?

Om ni skall kalla honom Leo hela tiden, så tycker jag att det är finast.

• tahira
    tahira skrev 2011-05-24 22:43:41 följande:
    Noah tycker jag.

Leonard blir ju typ "Lennard" på engelska (i alla fall här i London), vilket är helt okej. På svenska tycker jag att det låter krystat. Skall uttala det som det låter? Som Leonardo minus o? Eller skulle han helt enkelt kallas Leo?

Om ni skall kalla honom Leo hela tiden, så tycker jag att det är finast.
    Eh.. jag läste TS ordentligt nu, sorry! Röstade på Noah!
  • allmänt

"(Om valet hade varit mellan Noah och Leo så hade jag valt Noah för det tycker jag är finare --- )." Heter han Leonard så kommer de allra flesta kalla honom för Leo tror jag. Även om mamma och pappa inte säger så, så kommer hans kompisar att mynta honom som Leo.

• Lucia WV
    allmänt skrev 2011-05-25 01:49:16 följande:
    "(Om valet hade varit mellan Noah och Leo så hade jag valt Noah för det tycker jag är finare --- )." Heter han Leonard så kommer de allra flesta kalla honom för Leo tror jag. Även om mamma och pappa inte säger så, så kommer hans kompisar att mynta honom som Leo.
    Ja, det kommer de säkert, och det är helt ok för jag tycker ändå att Leo är fint. Men för mig så är han inte en Leo, så därför menar jag att det står mellan Noah och Leonard. Sedan så kan man ju variera Leonard genom att t.ex. kalla honom Leo om man vill ha ett kortare och mjukare alternativ. Med Noah blir det ju alltid Noah.

För mig heter min son Noah Leonard, frågan är bara vilket av namnen vi ska ha som tilltalsnamn.

Förresten, vad tycker ni namnen representerar? Vad associerar ni namnen med? Vilken typ av person tänker ni på när ni hör namnen?
  • Dixie

Noah - när er Noah är 40 år kommer hans vänner att heta Love, Alfred, Oscar, Sixten, Milo - så det kommer ju att passa då också! Förmodligen heter deras barn Lars-Göran, Birgitta, Ingrid m.m.

• Bumblebina

Noah isf. För mest troligt kommer han att bli en Leo bland kompisarna iaf. Så rent krasst får ni nog välja mellan Leo och Noah. Man styr tyvärr inte över smeknamn... Hade inte en tanke på att vår William skulle bli en Ville... :-/

• Art Vandelay

Jag gillar Noah bättre men det är nog mest för att Leonard är lite krångligare att säga, det kommer bara att  bli Leo och Noah är definitivt bättre än Leo.

• JosephineJ

Noah är superfint!
    Leonard tänker jag mer på en gubbe..

Ps, har ni italienska rötter? Med tanke på ditt namn ( Lucia ) och Leonard heter ju en hel del i italien  

• Queenie70

Noah självklart

Misstänker att Leonard kommer att bli Lenny med kompisarna,,,,och det låter lite sittapåkåkenaktigt i mina öron..

• challis777
    Queenie70 skrev 2011-05-25 14:28:43 följande:
    Noah självklart

Misstänker att Leonard kommer att bli Lenny med kompisarna,,,,och det låter lite sittapåkåkenaktigt i mina öron..
    Leonard blir Lenny? Den var ny

Vår son heter Leonard och blir bara kallad Leonard, både hemma och av kompisarna på dagis.
  • tahira
    challis777 skrev 2011-05-25 20:15:12 följande:
    Leonard blir Lenny? Den var ny

Vår son heter Leonard och blir bara kallad Leonard, både hemma och av kompisarna på dagis.
    De tre jag känner eller är bekant med kallas alla för Lenny. Antar att det kan bli Lelle också...

Smeknamn är det ju inte helt ovanligt att man får när man blir lite äldre heller.
  • fluu

Leonard känns som det passar bättre även som vuxen,men Noa utan h är ganska fint det med. Men för gulligt för min smak.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • challis777
    tahira skrev 2011-05-25 20:47:13 följande:
    De tre jag känner eller är bekant med kallas alla för Lenny. Antar att det kan bli Lelle också...

Smeknamn är det ju inte helt ovanligt att man får när man blir lite äldre heller.
    Lelle har jag inte heller hört, men flera har frågat om vi kallar sonen Leo. Kanske är olika vart man bor? Vi bor utanför Umeå. Både Lenny och Lelle tycker jag lät oerhört fult Hoppas att sonen slipper bli kallad det. Vi får väl se
  • danosani

Noah väljer jag! Korta namn är mina favoriter. Min sexveckors har fått namnet Noah, storasyster heter Nike.

Svar på tråden Noah eller Leonard som tilltalsnamn?