Noah eller Leonard som tilltalsnamn?
Vi valde att vår son ska heta Noah Leonard W......(det är alltså efternamnet som börjar på W och det låter både svenskt och engelskt). Det svåra var att välja tilltalsnamn: Noah eller Leonard.
Noah låter fint på båda språken, och är kort, mjukt och lätt att "ropa". Men på svenska är det ett ganska nytt och kanske "modernt" namn, och det är lite svårt att föreställa sig en man i 40-års åldern heta det.
Leonard kom jag på när jag kollade igenom mina skivor och såg Leonard Cohens namn. Tycker det har pondus och så är det ett klassiskt namn som inte är så vanligt. Vi ville ha ett "Leo"-namn eftersom vår son är född i lejonets stjärntecken, och Leonard är lite mer "äldre vis man"-aktit än Leo eller Leon, och Leonardo ville vi inte ha för det blir för "latino".
SÅ, vad tycker ni är bäst/finast/vackrast/ect att ha som tilltalsnamn, Noah eller Leonard? (Om valet hade varit mellan Noah och Leo så hade jag valt Noah för det tycker jag är finare, så det är alltså mellan Noah och Leonard det står).
Ni får väldigt gärna ge kommentarer!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 22:20
Missade att skriva att jag är talar både engelska och svenska och vill gärna att namnet som funka på dessa språk. Talar även spanska och franska, men det blir lite svårare att ha ett namn som funkar bra på alla fyra.
Noah låter ju liknande på både svenska och engelska, medan Leonard blir två ganska olika uttal.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 01:57
Förresten, vad tycker ni namnen representerar? Vad associerar ni namnen med? Vilken typ av person tänker ni på när ni hör namnen?