• Lilja7

han kliar sig hela nätterna, exem? hjälp!

Min snart 6 månader gamla pojke har som exem på kinderna o i pannan, även lite på underarmar och underben och han  river upp ansiktet varje natt o sover dåligt pga det. Han har haft det så sedan han var 3-4 månader, på bvc sa de att jag kunde prova att sluta med mjölk o jag har gjort det länge men jag ser ingen skillnad, provade även att sluta med ägg utan någon skillnad. Vad kan jag göra? är det någon mer som har barn med exem? På VC tipsade de om en kortisonkräm men jag vill hitta orsaken till det, känns inte bra o börja med kortison redan nu när han är så liten.

• Svar på tråden han kliar sig hela nätterna, exem? hjälp!
  • La Lola

Hedda hade torra fläckar, inte e k s e m dock, när hon var liten.
    Vi smörjde med Miniderm.

Har du testat den salvan?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gunnell

Har du slutat med ALL mjölk? Minsta lilla mjölkpulver? 

Miniderm är som sagt bra, man kan få det på recept. Man måste smörja på massor, flera gånger om dagen.

Jag fick ett tips här på fl som funkar på min son, men det är väldigt okonventionellt. Jag badar honom ofta (varje eller varannan dag) och smörjer honom med miniderm i badet (som om det vore tvål) när han badat en stund. Tydligen så tar vattnet bort smuts och svett samt mjukar upp huden så att den tar upp salvan. Sedan smörjer jag efter badet med och låter smörjan torka in innan jag klär honom. Han är fin i huden nu, men jag vet inte om det är baden. Man brukar ju säga att barn med eksem ska undvika bad egentligen... 

• Gunnell

Ja, oparfymerat tvättmedel är ett måste!!

Undvik färgglada kläder! Min son har bara vita pyjamaser i oblekt bomull.  

• Shawshank

Jag har också en liten kille med eksem, hans är nog tyvärr ett arv direkt från mig och verkar inte vara födoämnesrelaterade.

Min lillkille kliade också massor, och sparkade med benen hela nätterna vilket vi fick reda på av hudläkaren är ett tecken på att det kliar.

Vi fick också rådet att köra på kortison och började med Mildison, som är ganska mild, men fick gå över till Locoid som är ännu lite starkare inan vi fick bukt med hans eksem. Sedan trappar man ut dem och smörjer bara med mjukgörande tills eksemet blossar upp igen, om det gör det. Och skulle det vara något din lillkille får i sig som han är allergisk mot kommer det garanterat visa sig när eksemen blossar upp igen och man kan gå tillbaka och jämföra vad man ätit, om man gjort något speciellt osv.

Verkar han störd av eksemet och ni fått rådet av BVC med kortison tycker jag det är värt att köra på för att stilla klådan och irritationen :)

• Gunnell

Klart att ni ska börja med kortison! Missade det när jag läste första gången. Problemet med kortison är att man måste smörja i princip hela kroppen. Annars kan eksemen blossa upp på något annat ställe. Och sedan trappa ner, som redan sagts. Be bvc att skriva ut mildison, den pyttelilla tuben man köper på apoteket utan recept tar ju slut på en gång, det ska smörjas rikligt! När han fått en kur med mildison (smörj en vecka, även om eksemen försvinner) så kan ni smörja med miniderm varje dag för att förebygga! Jag brukar använda det som massage-olja (det är ju gjort av raps) och så får man in lite babymassage med :) 

Att man inte vill börja med kortison är lite som att inte vilja börja med penicillin om bebisen är sjuk :) Fast jag förstår vad du menar, det är trist. Har själv haft eksem hela livet. Problemet är att om man inte behandlar eksemen så blir huden känsligare där man haft eksem och då får man lättare eksem där i framtiden. Så ju snabbare du behandlar desto bättre. Inte tvärtom :) 

Lycka till! 

• hymafr

TS - du måste smörja in honom - antingen med kortison eller någon annan fet kräm som går in i huden. Jag har själv haft kliande utslag och man blir nästan tokig av allt kliande. Kortison är toppen och brukar ta bort klådan tämligen omgående.

• Lilja7

Okej, ja jag får nog börja med det då, trodde att det var något man behövde fortsätta med hela tiden. ja miniderm får jag prova, jag har provat med rapsolja och en annan fet kräm men det har inte hjälpt. Jo jag har uteslutit allt mjölkpulver o så, kan nästan inte äta nått längre :) kläderna han har är i 100% bomull dock är de inte ofärgade eller oblekta. får nog prova att byta tvättmedel också, har ett utan parfym men ska testa o byta märke.

• Gunnell
    Lilja7 skrev 2011-05-25 09:36:09 följande:
    Okej, ja jag får nog börja med det då, trodde att det var något man behövde fortsätta med hela tiden. ja miniderm får jag prova, jag har provat med rapsolja och en annan fet kräm men det har inte hjälpt. Jo jag har uteslutit allt mjölkpulver o så, kan nästan inte äta nått längre :) kläderna han har är i 100% bomull dock är de inte ofärgade eller oblekta. får nog prova att byta tvättmedel också, har ett utan parfym men ska testa o byta märke.
    Min son blev mycket bättre när jag skippade färgglada kläder, nu får han ha färgglada kläder (som är vältvättade, tvättar dem 2-3 gånger innan han får ha dem). Det är väldigt starka ämnen i färgglada kläder. Tror inte att du behöver byta tvättmedel när du redan har parfymfritt. Köper pyjamaser här:

www.minimundus.se/  
    Kanske inte de roligaste kläderna, men väldigt mjuka och sköna och bra kvalité.

Det är svårt att få ren olja att sjunka in i huden. Krämerna är ju gjorda för att tränga in under huden. Jag tror dock att du kommer att behöva köra en kur med kortison för att bli av med det han har nu och sedan börja om "från början" och smörja ofta med miniderm.

OBS: Akta dig för vissa krämer då det är mjölksyra i många av dem och tål han inte mjölk så kan det bli riktigt illa!! Var en tjej i en annan tråd som var tvungen att åka in till akuten med sin bebis efter att hon använt en kräm (var en av locobasekrämerna).  

Min son är som sagt jättefin i huden nu, men man måste sköta om den. Smörja smörja smörja! :) 
  • Lilja7

oj, locobase heter den han haft, jag har mest använt rapsolja på sistonde iof, får kolla upp inehållet i den då. Har köpt mildison och miniderm nu så jag hoppas på det. Kläderna han har är mest som han har ärvt från sin kusin så de är ju redan vältvättade innan så det vore konstigt om det var pga dem. Jag undrar också hur man ska göra med bad, har inte badat honom alls ofta 1-2 gånger varannan vecka men det kanske är för sällan?

• Gunnell
    Lilja7 skrev 2011-05-25 12:13:04 följande:
    oj, locobase heter den han haft, jag har mest använt rapsolja på sistonde iof, får kolla upp inehållet i den då. Har köpt mildison och miniderm nu så jag hoppas på det. Kläderna han har är mest som han har ärvt från sin kusin så de är ju redan vältvättade innan så det vore konstigt om det var pga dem. Jag undrar också hur man ska göra med bad, har inte badat honom alls ofta 1-2 gånger varannan vecka men det kanske är för sällan?
    Det här med bad är svårt. De flesta rekommenderar ju bad sällan om man har besvär med eksem. Men samtidigt så har jag hört att bad ofta kan vara bra och det funkade för min pojke. Det är nog inte en bra idé att börja bada nu när han har en massa eksem, börja med att smörja med mildison och smörj en gång per dag i en vecka. Rikligt och över hela kroppen! Låt krämen torka in innan du tar på kläder. Fortsätt smörja hela veckan även om eksemen går bort, de ligger kvar under huden. Smörj även med miniderm en eller flera gånger om dagen. Är inte utslagen borta på en vecka så får du ta kontakt med bvc igen. Detta är råden jag har fått. 

När han är fin i huden igen så fortsätt med miniderm.  
Svar på tråden han kliar sig hela nätterna, exem? hjälp!