• mrsplupp

ej gravid trotts ägglossning

hur många gånger tog det för er att bli gravida när vi försökte runt ÄL?

Jag kör med stickor från clearblue och jag vet att jag har min ÄL.
    Vi har sex genom konstens alla regler, men inget händer ändå.
    Nu kom menshelvetet =(

jag är 33 år så jag är ju inte lastgammal.... =/

• Svar på tråden ej gravid trotts ägglossning
  • Lady Namárië

Ettan tog långt över ett år att få till, Tvåan flera fertilitetsbehandlingar och Trean kom spontant och oväntat. Jag har klockren ägglossning, men de flesta äggen är av för dålig kvalitet för att kunna leda till en graviditet.

Rent krasst så talar ju inte stickorna om för dig att äggen verkligen släpper eller att de är av tillräckligt bra kvalitet, bara att hormonnivåerna är "rätt".

Hur länge har ni försökt?

So say we all
  • Krikiz

Första gången tog det 7 månader. Den här gången tog det sig dock på första försöket, men det hade jag aldrig trott skulle hända. Läste någonstans att även om man prickar in ägglossningen, är det bara 60 % som blir gravida.  Hur länge har ni försökt?  Att det kan ta upp mot ett år eller mer är absolut inget konstigt - men det är ju en klen tröst när man bara vill ha ett plus på stickan..........

Önskar er all lycka till med bäbisverkstaden!!!

Nosce te ipsum.
  • Dixie

tyvärr innebär det ju inte att man blir gravid bara för att man har ägglossning - det är mycket som ska stämma överens, det ska vara "bra ägg" och bra kvalitet på spermierna m.m.

med 3an tog det 6 månader innan jag blev gravid (jag är också 32 år) 

• ellysmamma

för mig tog första barnet prick 6 månader, med maniska äl-stickor, efter 5:e månaden gav jag upp, då blev jag gravid (slappnade väl av o sket i vilket! då blev ja minsann gravid.
    ..
    Nu är jag gravid med nr 2, fick misfall först, då vi gjorde på förösk nr 1...och efter missfallet blev ja gravid direkt spontant utan planering, för vi tänkte skita i att bli gravida igen..men så blev ja de ändå, nu har ja en liten kille sparkandes i v.20 :)

Lycka till coh slappna av, tänk inte på det alls...vet att det är svårt...

• Lady Namárië
    ellysmamma skrev 2011-05-25 08:25:39 följande:
    för mig tog första barnet prick 6 månader, med maniska äl-stickor, efter 5:e månaden gav jag upp, då blev jag gravid (slappnade väl av o sket i vilket! då blev ja minsann gravid.
    ..
    Nu är jag gravid med nr 2, fick misfall först, då vi gjorde på förösk nr 1...och efter missfallet blev ja gravid direkt spontant utan planering, för vi tänkte skita i att bli gravida igen..men så blev ja de ändå, nu har ja en liten kille sparkandes i v.20 :)

Lycka till coh slappna av, tänk inte på det alls...vet att det är svårt...
    Fast att slappna av och "inte tänka på det" påverkar inte fertiliteten överhuvudtaget. Det är tvärtom ett rätt onödigt råd att ge, eftersom det implicerar att den som har svårt att bli gravid själv har orsakat problemet.
    So say we all
  • Makka Pakka

Mer än 2,5 år totalt.
    1 år utan stickor, temp-kurvor osv. Sen mer än 1,5 år av aktiva försök.. Jag har super regelbunden menscykel med ÄL prick 14 dagar innan mens.. meeeen det var annat som spelade roll..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Makka Pakka
    Lady Namárië skrev 2011-05-25 08:47:01 följande:
    Fast att slappna av och "inte tänka på det" påverkar inte fertiliteten överhuvudtaget. Det är tvärtom ett rätt onödigt råd att ge, eftersom det implicerar att den som har svårt att bli gravid själv har orsakat problemet.
    Exakt.. Gud att man inte tänkte på det då! OM jag hade slappnat av så hade jag blivit gravid direkt!

Kan tillägga att månaden jag faktiskt blev gravid med sonen så mådde jag sååå dåligt. Grät varje dag, stressade upp mig i tid och otid och gick genom alla provsvar om och om igen.. trodde aldrig vi skulle få nåt barn!
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Sarve

Det tog 1.5 år av ägglossningstest och regelbundet sex, trots en menstruationscykel och ägglossning som var EXAKT varje månad. Nu är jag gravid i 9+6... ^^ *happy face*

• Ankaja

Jag är 33 år gammal och för oss har det tagit drygt 3 år innan det till slut lyckades med hjälp av en IVF-behandling.

Ett positivt ägglossningstest betyder att man har en stegring av hormonet som gör att äggblåsan släpper ifrån sig ägget, MEN äggblåsan kan vara tom. Ett positvit ägglossningstest behöver alltså inte betyda att man har ett ägg, därför kan det ta några gånger innan man lyckas.

Lycka till!

• mrsplupp

tack alla för svaret!
    vi har försökt sedan januari..men med stickor ett par månader..
    har svårt att ha "spontansex" då jag vart utsatt för övergrepp för några år sedan.

Vill egentligen ringa barnmorskan och få en tid, men jag vet att de antagligen kommer att säga att det är "för tidigt" för att få hjälp...

eftersom jag har regelbunden mens och regelbunda positiva ÄL test så antar jag att felet inte direkt ligger där..
    sen kan det väl va så som nån nämde att ett ägg inte behöver släppa jämt...men borde inte det bli nå mer "fel" då om det skulle krångla...

hur många fall av svårt att bli gravid ligger egentligen på mannen...
    känns lite ibland som att allt fokus ligger hos oss...att det är våra ägg som det ska krångla med osv?

Svar på tråden ej gravid trotts ägglossning