• ollebulle86

    Nu har jag fått nog av att vara tjock!

    Hej!

    Jag har pendlat upp och ner i vikt de senaste åren och just nu väger jag nog det mesta jag någonsin vägt (plus-minus något kilo) och jag har fått riktigt nog nu.

    Jag har provat diverse pulverdieter i flera omgångar och lyckats gå ner väldigt mycket i vikt, men aldrig lyckats hålla vikten nere utan snabbt gått upp igen.

    Nu har jag, en gång för alla, bestämmt mej för att ändra min kost.

    När jag kollade runt på nätet efter recept på soppor så hittade jag nått som hette "soppdieten" och blev lite intresserad av att prova den.
    Är det någon som provat den? Det är en grönsaksoppa man gör själv på gul lök, vitkål, morötter, grön paprika, selleri, krossade tomater och kryddor. Alltså, ingen "magisk" kur.

    Man ska då äta enligt följande schema:

    Dag 1 Soppa i stora mängder. Ät alla sorters frukter så mycket Du orkar men i dag inga bananer. Om du gillar melon så går det bra.
    Dag 2 Alla sorters grönsaker, hur mycket som helst, kokta eller färska. I dag skall du undvika ärtor, säd och bönor. Soppa i stora mängder.
    Dag 3 Alla sorters frukt och grönsaker. I dag dock ej banan eller potatis. Soppa hur mycket som helst.
    Dag 4 Soppa! Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk.
    Dag 5 Ät 5-6 tomater och c:a 300 g nötkött. Mycket soppa!
    Dag 6 Ät kokt fisk så mycket Du orkar samt olika grönsaker utöver soppan som vanligt.
    Dag 7 Ät så mycket du vill av mörkt ris, grönsaker (kokta eller råa), sockerfria safter, te eller kaffe utan socker. (Ingen soppa dag 7)

    Enligt flera sidor jag läst om detta så ska man kunna gå ner mellan 4-7kg/ vecka med denna dieten, men det är jag lite skeptisk emot.
    Jag ger i alla fall denna dieten en chans, där är mycket grönsaker och inga konstigheter så varför inte?

    Jag har gjort soppan och smakat på den och den var faktiskt riktigt god. Ska börja imorgon på riktigt är tanken och kommer väga mej då, gissar på att jag väger 103kg ungefär, alltså riktigt för mycket!

    Någon som vill vara med och peppa och stötta?
    Det behöver inte vara samma diet alls, för jag kommer byta metod om jag känner att det itne är nått för mej med soppdieten

  • Svar på tråden Nu har jag fått nog av att vara tjock!
  • lia76

    Jag började för x antal veckor sedan med en diet som heter ämnesomsättningsdiet dä rman kunde gå ner 7-20 kg på 13 dagar.
    Jag gick bara ner 7 kg på 13 dagar och har fastnat där

    2005 så börjad ejag med Atkins... Gick ner 20kg på 4 månader. Blev gravid och har nu lagt på mej dessa 20kg - 7 kg då

    Får se hur dte går framöver här vad jag ska hitta på.
    Äter iallafall mindre, försöker inte äta så mycket godis, saft, läsk,osv och försöker äta mindra portioner

    Äter man rätt och riktigt så går man ner i vikt och behöver inte så jätt emycket motion.
    Bara man håller reda på kalorier


    (=
  • ollebulle86
    lia76 skrev 2011-05-25 17:00:14 följande:
    Jag började för x antal veckor sedan med en diet som heter ämnesomsättningsdiet dä rman kunde gå ner 7-20 kg på 13 dagar.
    Jag gick bara ner 7 kg på 13 dagar och har fastnat där

    2005 så börjad ejag med Atkins... Gick ner 20kg på 4 månader. Blev gravid och har nu lagt på mej dessa 20kg - 7 kg då

    Får se hur dte går framöver här vad jag ska hitta på.
    Äter iallafall mindre, försöker inte äta så mycket godis, saft, läsk,osv och försöker äta mindra portioner

    Äter man rätt och riktigt så går man ner i vikt och behöver inte så jätt emycket motion.
    Bara man håller reda på kalorier
    Jag har faktiskt mest testat pulverdieter tidigare för man slipper tänka då, bara att dricka
    Men man måste ju lära sig nångång.
    Denna soppdieten är nog i grunden tänkt som en utrensningskur, men man kunde fortsätta efter dag sju på schemat genom att bara börja om på dag ett.

    Man äter ju nästan bara grönsaker och frukt på denna dieten, med undantag från lite fisk, kött och ris, så för mej känns det som att man äter rätt, men i soppform.
    Kommer ge det en vecka i alla fall och se vad som sker. Funkar det och jag mår bra så kommer jag nog ge det en vecka till. och så vidare
  • ollebulle86

    Då har man vägt sej och det var inga trevliga siffror. 102,7 kg usch.
    Men idag blir första dagen på soppdieten. Spännande å se hur det går

  • lia76
    ollebulle86 skrev 2011-05-26 07:56:27 följande:
    Då har man vägt sej och det var inga trevliga siffror. 102,7 kg usch.
    Men idag blir första dagen på soppdieten. Spännande å se hur det går
    Lycka till (=
    Tänk också på att väga dej samma tidpunkt varje dag och helst utan kläder efterkläder väger olika mycket.
    Sen får man räkna med +/- 1 kg pga förändringar som sker i kroppen
    (=
  • ollebulle86

    Tack
    Ja jag väger mej alltid på morgonen nyvaken och nykissad
    Tiden kan dock variera lite men det blir alltid på morgonen.
    Har ätit första skålen soppa och känner mej nöjd får se hur länge man håller sej nöjd på det.

  • Linn016

    Hej!

    Jag har också provat många olika pulverdieter men det är ingenting för mig har jag insett! Jag har oxå gått upp en del i vikt och vill mer än gärna tappa dessa kilon igen. Motivationen sviker ganska ofta nu för tiden och mat tiderna likaså då jag jobbar så himla olika. Frukost är inget jag äter alls men som jag nog måste börja göra för att få regelbundna måltider.

    Jag har tänkt o ge GI-metoden en chans och skippa bröd, potatis, pasta o ris framför allt. Någon som har testat den?

  • lia76
    Linn016 skrev 2011-05-26 08:17:30 följande:
    Hej!

    Jag har också provat många olika pulverdieter men det är ingenting för mig har jag insett! Jag har oxå gått upp en del i vikt och vill mer än gärna tappa dessa kilon igen. Motivationen sviker ganska ofta nu för tiden och mat tiderna likaså då jag jobbar så himla olika. Frukost är inget jag äter alls men som jag nog måste börja göra för att få regelbundna måltider.

    Jag har tänkt o ge GI-metoden en chans och skippa bröd, potatis, pasta o ris framför allt. Någon som har testat den?
    Jag testade Atkins som är lite hårdare än GI, men bygger på samma principer.
    Funderar p åatt hoppa på den igen då den gav bra resultat och relativt snabbt med.
    Att jag gick ner 5 kg på 2 veckor peppade mej rejält då jag märkte att den fungerade (=

    Det gäller att äta regelbundet för att hålla magen igång som då även ökar ämnesomsättningen...
    Att träna lite så  man bygger upp musklerna gör att fettförbränningen ökar (=

    Sen är det bra att inte stirra sej blind på vågen utan kolla med måttband då fett väger mer än muskler och man kan då väga 70kg men ändå se smal och fin ut (=
    (=
  • ollebulle86

    Linn016: aldrig provat gi, men pulverdieterna går ju lite ut på att få i sej lite kolhydrater så när jag väl åt blev det nog lite gi aktigt.

  • Linn016
    lia76 skrev 2011-05-26 08:23:44 följande:
    Jag testade Atkins som är lite hårdare än GI, men bygger på samma principer.
    Funderar p åatt hoppa på den igen då den gav bra resultat och relativt snabbt med.
    Att jag gick ner 5 kg på 2 veckor peppade mej rejält då jag märkte att den fungerade (=

    Det gäller att äta regelbundet för att hålla magen igång som då även ökar ämnesomsättningen...
    Att träna lite så  man bygger upp musklerna gör att fettförbränningen ökar (=

    Sen är det bra att inte stirra sej blind på vågen utan kolla med måttband då fett väger mer än muskler och man kan då väga 70kg men ändå se smal och fin ut (=
    Okej härligt o höra att det fungerade! Jag har en kompis som har testat GI och hon gick med ner 5 kilo på två veckor. Jag står stilla på vågen nu och har gjort ett tag efter att jag gick upp och jag tycker inte att vi äter onyttigt här hemma och det tycker inte min sambo heller, det är väl mer att vi är väldigt dåliga på att äta frukost o lunch båda två och första målet blir ofta runt 16-17 efter jobb, och då har ja innan det endast druckit 2 koppar kaffe på morgonen och lite vatten under dagen, sen blir man ju sugen under kvällen och det är ju inte så bra..

    På vilket sätt är Atkins hårdare eller är det bara mer man ska undvika o inte äta?
  • Linn016
    ollebulle86 skrev 2011-05-26 08:30:48 följande:
    Linn016: aldrig provat gi, men pulverdieterna går ju lite ut på att få i sej lite kolhydrater så när jag väl åt blev det nog lite gi aktigt.
    Okej =) Det sista jag provade var camebridge och jag tyckte inte om någon av de tre smakerna som jag köpte av en bekant så därför drack jag aldrig upp hela soppan, knappt halva. Drack på tok för lite vatten under dagarna och drack mer kaffe o rökte alldeles för mkt. Så på dag 4 svimmade jag hos en kompis på kvällen så hon fick i mig en halv avokado iaf o vatten sen mådde jag bättre =) Det var ju mitt eget fel att det inte funkade eftersom jag slarvade så mkt men min sambo tycker inte jag ska testa den nått mer..
Svar på tråden Nu har jag fått nog av att vara tjock!