• Anonym (arg?)

Hade ni betalt hälften av gladögonkostnaden?

Biomamman har varit och valt ut glas och bågar helt själv till min bonusson. Hon väljer glasögon som kostar 3750 kronor. (Pojken är 11 år gammal om det spelar någon roll.)

Detta ringer hon och konstaterar för min sambo för 1,5 vecka sedan. Sambon blir arg för att han inte blivit tillfrågad om att vara med och välja.

Idag ringer exet och säger att hon hämtat ut glasögonen och vill ha 1875 kr av oss. Vi har just nu ganska knaper ekonomi då jag bara jobbar som timvikarie.

Jag blir irriterad på sambon då han bara säger "okej" till exet. Jag tycker att han borde tagit upp att vi betalat vinterskor, vårskor, vinterjacka och vårjacka till båda barnen utan att hon behövt bidra alls. Hon får också hela barnbidraget.

Sambon tycker att jag är sur och jävligt otrevlig som tar upp det här, så han ska få dåligt samvete igen. Så nu stormade han in i sovrummet och sa åt mig att inte komma dit.

Jag tycker hans reaktion är väldigt underlig. Varför är han arg på mig? Något som fattar? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hade ni betalt hälften av gladögonkostnaden?
  • Anonym (svårt...)

Har ni helt gemensam ekonomi och ni har alltså betalat mycket mer för barnen än vad mamman har?

• Anonym (M)

jag är biomamma med tre glasögon barn. två av dom har jag med exet och ett med min sambo... exet betalar hälften av glasögonen varje gång utan protester. sonens glasögon sist vart dyra men han fick två par, synundersökning och även ett paket linser. tror vi betalade 1700 var. exet brukar inte vara med och välja utan litar på mig. jag brukar dock höra av mig när det är beställt vad det kostar och sen dröjer det två veckor innan dom ska hämtas ut och betalas. ibland tar jag dom på kontot jag har på butiken och ibland betalar vi kontant. så ja jag tycker självklart det är din sambos skyldighet att betala men jag tycker nog han kan prata med mamman och säga att han vill vara med nästa gång om det är vad han vill.

• Anonym

Vad har din inkomst med hans underhållsskyldighet för sitt barn att göra? Han och mamman är skyldiga att försörja sitt barn, efter förmåga. Om mamman boe ensam så står hon själv för alla kostnader i hemmet medan pappan, som bor med dig får dra av halva boendekostnaden (du beräknas betala den andra halvan). Så om man tittar på hur mycket mamman tjänar per månad eller år och kollar på pappans inkomst över samma period, tjänar de då lika mycket INNAN boendekostnaden är avdragen?

Menar du att barnet ska vara utan glasögon?

• Anonym (självklarhet)

Våran elva åring behövde också glasögon... pappan var inte med och valde för det tyckte jag att hon skulle få göra själv eftersom det är hon som ska bära dom. Jag ringde och frågade om han ville vara med och betala hälften och han sa ja såklart. Tycker att det är ganska självklart att man delar på sådanna kostnader men hade han sagt nej så hade jag inte fört det vidare men hade tyckt att det vore riktigt dåligt om jag ska vara helt ärlig. :)

• Anonym

Kan tala om att när dottern som 7 åring behövde glasögon så hjälpte pappan inte alls till. Han påstod sig inte ha råd men åkte senare under året på en treveckors utlandsresa utan barnen...

• Anonym (arg?)

Jag menar självklart inte att barnet ska vara utan glasögon. Men jag vet att glasen kostar  ca1200 och undrar då lite över  nödvändigheten med ett par bågar för 2500 kr.

Mamman tjänar väsentligen mindre än pappan. Men det borde eg inte spela någon roll då barnen bor 50/50 hos oss. För att vara hyggliga så får hon hela barnbidraget och har fått så sedan de separerade, dvs 2000 kr * 12 månader= 24 000 kr per år i fem år.

Utöver det så betalar vi alltså jackor och skor.

Jag och sambon har helt delad ekonomi så på det sättet så påverkar det mig.

Sambon menar dock att eftersom jag inte jobbar så mycket så ger han mig ca 10 000 kr månad och borde därför vara helt tyst i den här diskussionen. Men å andra sidan så ber han mig vara extremt sparsam i allting vi gör och köper.

Jag tycker bara att han åter borde ifrågasatt bågarnas kostnad. Känns bara så ruttet att betala så himla mycket för en sådan sak.
    Det är nästan halva vår semesterkassa i år.

• Anonym (självklarhet)
    Anonym (arg?) skrev 2011-05-25 20:36:48 följande:

Jag menar självklart inte att barnet ska vara utan glasögon. Men jag vet att glasen kostar  ca1200 och undrar då lite över  nödvändigheten med ett par bågar för 2500 kr.

Mamman tjänar väsentligen mindre än pappan. Men det borde eg inte spela någon roll då barnen bor 50/50 hos oss. För att vara hyggliga så får hon hela barnbidraget och har fått så sedan de separerade, dvs 2000 kr * 12 månader= 24 000 kr per år i fem år.

Sambon menar dock att eftersom jag inte jobbar så mycket så ger han mig ca 10 000 kr månad och borde därför vara helt tyst i den här diskussionen. Men å andra sidan så ber han mig vara extremt sparsam i allting vi gör och köper.

Jag tycker bara att han åter borde ifrågasatt bågarnas kostnad. Känns bara så ruttet att betala så himla mycket för en sådan sak.

Ok, på så vis... tycker fortfarande att om han vill hjälpa och kan hjälpa så borde han väl få göra det? Men tycker nog att han borde ha involverat dig och diskuterat med dig innann han gav henne beslutet då ni har gemensam ekonomi.
  • Anonym (glasögonorm)

VARFÖR BRY SIG OM NI INTE HAR GEMENSAM EKONOMI? Du tycker att han borde ifrågasatt det, jaha ok, bra. Suck!
  • Libbe7

Tycker du barnet skulle valt ett par fula som h*n inte trivdes i? Men ändå skulle ha 7 dagar i veckan? Jag bär glasögon o när det kommer till själva bågen tittar jag inte på prislappen för jag ska ha några jag tycker om.

• Anonym

Men ts, snälla du. Oavsett om mamman får barnbidrag eller inte så ska de dela kostnaden efter sin inkomst. Mamman har mindre än pappan. Barnbidraget går till mamman och så förblir det till hon går med på annat.

Pappan ska köpa alla kläder, skor, skolsaker, betala nöjen och aktiviteter som barnet behöver under sin tid med pappan! Att de åtminstone  delar kostnaden för glasögonen är det minsta han kan göra.

Du ska vara tyst när det gäller hans barn. Han får lägga 10000 kr/månad på sitt barn varje månad om han vill utan att du ska säga något!
Svar på tråden Hade ni betalt hälften av gladögonkostnaden?