• Mamma8412

Snabba svar....HUR GÖRA?

Det är så här att min bror och hans tjej har tänkt att flytta och fick en lägenhet i Linköping dem fick lägenheten och skulle skriv på kontraktet varav min bror fick reda på att han har skulder hos kronolle  tack vare våran morsa
    Så nu får dem ingen lägenhet och min bror har nyss fått ett jobb här uppe

min fråga är

kan socialtjänsten gå in och stå för lägenhet (dem ska inte gå på försörjningstöd utan betala själva)  

eller e dem helt körda på den fronten ( min bor o hans tjej)
    ???

Eller finns de något annat sätt/ingen borgenär

• Svar på tråden Snabba svar....HUR GÖRA?
  • Gliimma

Jag bor själv i Linköping och vet att stångåstaden som är den största hyresvärden här inte hyr ut till någon som är skuldsatt, tyvärr. Kanske med borgenär, däremot vet några som har fått hyra lägenhet av mindre hyresvärdar ex graflunds och villem trots att dom har skulder, men då blir det i mindre bra områden tyvärr. Kolla blocket annars om någon hyr ut i andrahand eller familjeföretag som har någon fastighet och hyr ut.

• Mamma8412
    Singapore Sling skrev 2011-05-25 22:54:17 följande:
    Och hon sitter inte inne för urkundsförfalskning?
    Dessvärre inte 
  • Singapore Sling

Och din bror fick domstolsbeslut att han var skyldig att betala?

• Mamma8412
    Kluttis skrev 2011-05-25 22:55:05 följande:
    Tyvärr kan dom inte hjälpa till med lägenhet..

En borges man kan man fixa typ mamma el pappa ska vara någon med fast inkoms och inga bet anmärkningar eller något sådant..Annars kan de va rätt så död tyvärr om inte flickan kan skriva sig som vårdare el va de heter på lägenheten..Ibland spelar de ingen roll att hon tar studenten.Har hon också jobb där??Om hon kan visa att hon har ett jobb kan de funka..Lycka till
    Ne ja menade mer att hon inte får nått kontrakt just pga att hon tar studenten och inte har ett jobb:)   

nej tyvär har hon inget jobb där   bara min bror som fått 
  • Mamma8412
    Gliimma skrev 2011-05-25 22:59:46 följande:
    Jag bor själv i Linköping och vet att stångåstaden som är den största hyresvärden här inte hyr ut till någon som är skuldsatt, tyvärr. Kanske med borgenär, däremot vet några som har fått hyra lägenhet av mindre hyresvärdar ex graflunds och villem trots att dom har skulder, men då blir det i mindre bra områden tyvärr. Kolla blocket annars om någon hyr ut i andrahand eller familjeföretag som har någon fastighet och hyr ut.
    Tackar för tipset ska föra det vidare o se om dem har någon tur me något annat bolag,
  • Mamma8412
    Singapore Sling skrev 2011-05-25 23:01:13 följande:
    Och din bror fick domstolsbeslut att han var skyldig att betala?
    Fick domstolsbeslut om vad???? 

han har inte anmält henne  
  • Singapore Sling
    Mamma8412 skrev 2011-05-25 23:03:58 följande:
    Fick domstolsbeslut om vad???? 

han har inte anmält henne  
    Jag förstår bara inte varför han har fått skuld för att någon har tecknat telefonabbonement i hans namn.

Jag blev utsatt för det samma, någon beställde grejer på postorder i mitt namn. Jag ringde och skällde ut dem för att de hade för dålig säkerhet, sedan slapp jag att betala något alls. Har man bestridit en faktura får den inte gå till inkasso, utan den måste gå till tingsrätten. Har man inte beställt något är man häller inte skyldig att betala något.
  • Mamma8412
    Singapore Sling skrev 2011-05-26 00:27:37 följande:
    Jag förstår bara inte varför han har fått skuld för att någon har tecknat telefonabbonement i hans namn.

Jag blev utsatt för det samma, någon beställde grejer på postorder i mitt namn. Jag ringde och skällde ut dem för att de hade för dålig säkerhet, sedan slapp jag att betala något alls. Har man bestridit en faktura får den inte gå till inkasso, utan den måste gå till tingsrätten. Har man inte beställt något är man häller inte skyldig att betala något.
    Eftersom min bror inte har fått någon faktura så ere väl jävligt svårt att bestrida den oxå,eftersom hon aldrig har visat honom de..han har bott 45 mil härifrån och  har alltså inte fått sin post till sin tjejs föräldrar utan all post har gått till morsans adress där han då varit skriven 

• Singapore Sling

Jag förstår fortfarande inte hur han har fått skulder hos kronofogden, om han inte själv har beställt några telefonabonnemang. Kronofogden är precis lika skyldiga att röra sig inanför lagens ramar, och om du talar sanning har inte bara eran mamma och telefonbolaged begått bedrägeri, men kronofogden är även medjälp.

Vad har kronofogden sagt om det hela?

• Mamma8412
    Singapore Sling skrev 2011-05-26 06:20:31 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur han har fått skulder hos kronofogden, om han inte själv har beställt några telefonabonnemang. Kronofogden är precis lika skyldiga att röra sig inanför lagens ramar, och om du talar sanning har inte bara eran mamma och telefonbolaged begått bedrägeri, men kronofogden är även medjälp.

Vad har kronofogden sagt om det hela?
    Ja betalar man inte en faktura så får man en påminnelse betalas inte den går de till inkasso betalas den itne där går den till kronofogden   simple as that

o vadå talar sanning vrf sitta här öppet o ljuga?   de e ju bara patetiskt

Våran morsa  har även satt mig i skuld då hon beställde saker i mitt namn då ja fortfarande bodde hemma eftersom de inte var så svårt att beställa saker i sitt barns namn   nu har dem ändrat de har ja för mig att man inte kan göra så men då gjorde hon de.i dag är ja skuldfri.Min mormor har sätllt upp som borgenär åt morsan för en dator o hemtelefon  o grejer men de har gått till kronofogden de oxå för hon inte har betalt räkningarna
    men i det fallet så kom räkningarna hem till mormor o mormor gick dit me fakturorna   men som sagt morsan sket i att pejja,,

Ja har pratat yttligare me min bror o han sa att han hjälpte henne me 1 teleabbonemang för ca 18 månader sen då ställde han upp på de o sen har hon i sin tur beställt nya abbonemang me nya telefoner som hon då har sagt till min bror att hon  har fått "nya"telefoner via abonemanget så då har han hämtat ut de på posten åt henne i god tro om att hon talat sanning

men icke betalat räkningarna på abonemangen

så ligger de till 
  • 6 Små Älsklingar

Men han har väl inte skrivit på något?
    Då får han polisanmäla henne så borde det lösa sig?

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Mamma8412

Och vad kronofogden har sagt har ja ingen aning om utan min bror fick reda på att han inte gick igenom kreditkontrollen av fastighetsbolaget och att han hade betalningsanmärkning
    han ska ringa kronolla i dag

mer än så vet ja inte  

• Singapore Sling

En faktura som man inte är skyldig att betala ska inte gå till inkasso, den ska gå till tingsrätten, hoppas du vet det för framtiden.

Att din bror har hjälpt hennne sa du inte innan, det förändrar ju allt. Nu när han jobbar kan han ju börja betala, men har du läst avtalsrätten? Handlade hon verkligen med fullmakt när hon beställde de andra telefonerna?

• Mamma8412
    6 Små Älsklingar skrev 2011-05-26 06:56:34 följande:
    Men han har väl inte skrivit på något?
    Då får han polisanmäla henne så borde det lösa sig?
    Skulle du anmäla din mamma ?
  • La Lola
    Mamma8412 skrev 2011-05-26 07:53:03 följande:
    Skulle du anmäla din mamma ?
    Nu är det visserligen inte mig du frågar men; ja jag hade anmält min mamma om hon hade förstört mitt liv på detta sätt.

Det är ju ingen bra förälder som gör på detta sätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • 6 Små Älsklingar

Ja det skulle jag om hon försatt mig i en sådan situation som din bror, nu får han ju ingen lägenhet och hon har ju gjort samma sak flera gånger.

Svar på tråden Snabba svar....HUR GÖRA?