• mas

Hur bestraffar ni ert barn?

Om ert barn vägrar lyssna på vad du som förälder säger hur markerar du att du menar allvar?

• Svar på tråden Hur bestraffar ni ert barn?
  • Flickan och kråkan
    Pickeli skrev 2011-05-27 08:56:44 följande:
    Förstår du inte? Jag ska försöka göra det tydligt.

Genom att ta bort barnet från sandlådan hindrar du det från att skada andra MEN du hindrar också barnet från att forsätta LEKA och VARA i sandlådan och därmed får barnet som straff att den längre INTE får vara med att leka. Förstår du verkligen inte hur jag menar? FÖR BARNET så blir det ett straff (eller en konsekvens om du föredrar det)
    Om jag hindrar barnet från att fortsätta LEKA överhuvudtaget.....det hade varit ett straff. tt barn som är litet och inte förflyttar sig så mycket för egen maskin kan det ju även, som jag skrev tidigare, räcka med att han/hon flyttas längre bort i sandlådan = får fortsätta att leka i sandlådan men inte just kasta sand på det andra barnet. Det är inget straff.
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-27 08:59:25 följande:
    Jo, jag förstår men nej, det är inget straff. Lika lite som det är ett straff om någon håller fast mig för att jag inte ska misshandla min kollega exemeplvis....även om jag VILL.
    Jo jag tycker det.

Fast det tycker inte jag heller är ett straff att bli fasthållen i den situationen. För mig måste det inte vara svart eller vitt.

Om ditt barn häller ut en läsk på golvet och du om ber denne att torka upp det, är det ett straff aner du?
    Eller om ditt barn ritar på väggarna och du tar ort kritorna och sedan säger åt denne att sudda bort målningen, är det ett straff då anser du?
    Google it!
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-27 09:01:55 följande:
    Om jag hindrar barnet från att fortsätta LEKA överhuvudtaget.....det hade varit ett straff. tt barn som är litet och inte förflyttar sig så mycket för egen maskin kan det ju även, som jag skrev tidigare, räcka med att han/hon flyttas längre bort i sandlådan = får fortsätta att leka i sandlådan men inte just kasta sand på det andra barnet. Det är inget straff.
    Nej då tycker jag inte heller det är ett straff, för då har du enbart tagit bort möjligheten till att skada andra men inte fråntagit barnet andra möjligheter.
    Google it!
  • Tinnys

Tror inte på straff, koncekvenser ja, straff nej. Sen beror det ju på hur gammalt barnet är. Mina små 3 och 4 får sällan mer koncekvenser än att man pratar med dem när de gjort fel, punktmarkering, leksaker som går sönder finns inte längre osv... 10 åringen som inte städar sitt rum utan sitter vid datorn, blir av med datorn den dagen.
    Hindrar aldrig att leka osv, utan punktmarkerar, de lär sig ju fortfarande det sociala spelet.

• Pickeli

Själv då ts? Hur gör du?

Google it!
  • Flickan och kråkan
    Pickeli skrev 2011-05-27 09:03:55 följande:
    Jo jag tycker det.

Fast det tycker inte jag heller är ett straff att bli fasthållen i den situationen. För mig måste det inte vara svart eller vitt.

Om ditt barn häller ut en läsk på golvet och du om ber denne att torka upp det, är det ett straff aner du?
    Eller om ditt barn ritar på väggarna och du tar ort kritorna och sedan säger åt denne att sudda bort målningen, är det ett straff då anser du?

Jag håller med dig om att det inte är enbar vitt eller svart.

Jag tycker att det till stor del handlar om ålder. Att ett barn städar undan/tar reda på något som han/hon själv orsakat och som han/hon är tillräckligt gammal att förstå är knappast ett straff. Elever jag har (högstadiet) som kladdar på sin bänk får torka bort det. Det är inte ett straff utan hör till vanlig social hyfs........vissa barn behöver bli påminda mer än andra om detta . Däremot så behöver inte ett barn som jag ser kladda på sin bänk sudda/torka bort andras kladd om vi upptäcker att det är fler som kladdat.....eller stanna kvar och sätta upp stolar eller liknande för att han/hon kladdat på sin bänk.....det vore ju ett straff.

Mina är rätt små ännu (2 respektive 3½ år), så att de skulle just städa bort tuschpensfärg från väggar är inget jag skulle kräva.....ser gärna att de hjälper mig (på sitt sätt)....men det kräver jag inte. Jag förväntar mig däremot att min snart 3½-åring t.ex. kan slänga ett bananskal i soptunnan och inte bara droppa det i soffan.....om jag påminner....och ser inte det som ett straff om jag insisterar och han är ovillig och det är hans bananskal. Ett straff hade i den situationen varit att t.ex. inte låta honom se Bolibompa om han fortsatt insistera på att inte slänga bananskalet.

• monikmonik
    Busflickan skrev 2011-05-27 07:20:34 följande:
    En 2 åring tar jag ifrån situationen. Fångar barnets hand och säger nej! Sen avleder med annat, alternativt lyfter upp barnet och går åt sidan. Sen förklara:" Jag vill inte att du slåss. Du får berätta vad som blev tokigt. Varför blev du arg? " Om barnet inte pratar helt fullt än är det ett bra sätt att hjälpa att sätta ord på barnets känslor och därmed lotsa barnet igenom händelsen. "Du blev arg när.........."
    Känns bra att höra någon med samma uppfattning! så som jag hanterar det med...

Men enligt vissa här inne så anser man att det är ett "straff" att avlägsna barnet så att det inte längre får vara delaktig i aktiviteten. skulle vilja ha deras svar på hur de skulle hantera detta? Säg att de är i en liten sandlåda och fortsätter slåss sålänge barnet är kvar i sandlådan
  • Pickeli
    monikmonik skrev 2011-05-27 09:57:10 följande:
    Känns bra att höra någon med samma uppfattning! så som jag hanterar det med...

Men enligt vissa här inne så anser man att det är ett "straff" att avlägsna barnet så att det inte längre får vara delaktig i aktiviteten. skulle vilja ha deras svar på hur de skulle hantera detta? Säg att de är i en liten sandlåda och fortsätter slåss sålänge barnet är kvar i sandlådan
    Du kan tala till mig direkt istället om du vill ha mina synpunkter, att indirekt pika är bara löjligt. Jag har inte samma syn opå straff som du, jag ser det inte som något hårt och negastivt som åste förknippas med skam skuls och ångest.

Staffet barnet får för att slåss är att det inte längre får vara med att leka?

Jag skulle hantera det på precis samma sätt, förutom det där med avledning det skulle jag aldrig hålla på med.
    Google it!
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-27 09:47:31 följande:

Jag håller med dig om att det inte är enbar vitt eller svart.

Jag tycker att det till stor del handlar om ålder. Att ett barn städar undan/tar reda på något som han/hon själv orsakat och som han/hon är tillräckligt gammal att förstå är knappast ett straff. Elever jag har (högstadiet) som kladdar på sin bänk får torka bort det. Det är inte ett straff utan hör till vanlig social hyfs........vissa barn behöver bli påminda mer än andra om detta . Däremot så behöver inte ett barn som jag ser kladda på sin bänk sudda/torka bort andras kladd om vi upptäcker att det är fler som kladdat.....eller stanna kvar och sätta upp stolar eller liknande för att han/hon kladdat på sin bänk.....det vore ju ett straff.

Mina är rätt små ännu (2 respektive 3½ år), så att de skulle just städa bort tuschpensfärg från väggar är inget jag skulle kräva.....ser gärna att de hjälper mig (på sitt sätt)....men det kräver jag inte. Jag förväntar mig däremot att min snart 3½-åring t.ex. kan slänga ett bananskal i soptunnan och inte bara droppa det i soffan.....om jag påminner....och ser inte det som ett straff om jag insisterar och han är ovillig och det är hans bananskal. Ett straff hade i den situationen varit att t.ex. inte låta honom se Bolibompa om han fortsatt insistera på att inte slänga bananskalet.

Absolut, ålder och medvetenhet. En pojke som med flit spiller ut en läsk i soffan blir av med läsken som konsekvens och får som straff att den får tvätta klädseln och inte dricka mera läsk i soffan.

Du behöver inte hålla med mig men jag tror att du börjar ana hur jag resonerar. Och straff i den mening tycker jag absolut inte är fel. Det är därför jag skrev att jag oftast inte straffar mina barn. Men straff i den benämningen ni menar sysslar jag absolut inte med. Någongång har det väl dock hänt att man i ett desperat ögonblick hotat med något i den stilen men det är något jag absolut försöker undvika.
    Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2011-05-27 10:08:01 följande:
    Du kan tala till mig direkt istället om du vill ha mina synpunkter, att indirekt pika är bara löjligt. Jag har inte samma syn opå straff som du, jag ser det inte som något hårt och negastivt som åste förknippas med skam skuls och ångest.

Staffet barnet får för att slåss är att det inte längre får vara med att leka?

Jag skulle hantera det på precis samma sätt, förutom det där med avledning det skulle jag aldrig hålla på med.
    Kan heller inte stava tydligen. Sorry.
    Google it!
Svar på tråden Hur bestraffar ni ert barn?