monikmonik skrev 2011-05-27 13:43:36 följande:
Måste säga att jag fattar inte vad det är som gör att det är så hemskt med straff... straff konsekvenser jag ser det som samma sak faktiskt!
Tålamod är det viktiga och att vara konsekvent barnet måste kunna förutse sina handlingars konsekvenser!
Aga är jag däremot helt emot! Men för er som hävdar att ni aldrig straffar era barn utan enbart använder komunikation som uppfostringsmetod kan jag inte tro på... att lyfta ett barn och bära det nånannan stans eller att hindra genom att ta kritor och ställa dem högt upp är faktiskt ett straff/konsekvens (inte komunikation)! vad man än väljer att kalla det...
Blir lite fånigt att använda kommunikation som motsats till bestraffning.....man kommunicerar ju på andra sätt än med ord

. Genom att bestraffa kommunicerar man en massa saker

. Däremot är det utan tvekan en väsentlig skillnad på konsekvenser och straff. Allt man råkar ut för som man själv upplever som negativt är ju inte en bestraffning! Om jag får för mig att måla stadshuset i regnbågens färger och någon hindrar mig så är det ju inget straff. Nu är det en handling som är straffbart så jag skulle, om jag ertappades, bli straffad.....men att någon enbart hindrar mig....tar färgburkar och penslar är ingen bestraffning.