• mas

Hur bestraffar ni ert barn?

Om ert barn vägrar lyssna på vad du som förälder säger hur markerar du att du menar allvar?

• Svar på tråden Hur bestraffar ni ert barn?
  • Flickan och kråkan
    morochmer skrev 2011-05-27 13:38:54 följande:
    Vi utsätter inte vår barn för möjligheten att cykla ut på trafikerade gator. Och så gör vi med annat också.
    jag har sagt att vi inte straffar våra barn. De blir utsatta för konsekvenser ständigt.

Jag reagerade på att du skrev att dina barn från och med 1½ alltid gjorde precis som ni SA. Vi bestraffar inte heller.

• Flickan och kråkan
    morochmer skrev 2011-05-27 13:40:05 följande:
    Det blir får krångligt och långdraget för att jag ska kunna göra det i den här formen. Men vi utsätter inte våra barn för situationer som många andra tydligen gör.
    Det är ju alltid en avvägning. Visst blir allt mycket lättare och mer friktionsfritt om man ser till att undvika alla situationer som det kan bli en konflikt runt.....men jag anser inte att det alltid är den ultimata vägen heller. Jag har en pojke på snart 3½ år och en på 2 år. De går alternativt cyklar exempelvis alltid. Vi använder inte vagn. Ska vi gå och handla så innebär det att vi kommer att gå bland trafik. Visst hade jag gjort livet extremt mycket lättare för mig att stoppa ner dem i en vagn men jag tycker inte att det känns rätt när de själva vill gå. Det innebär att vi utan tvekan får "konflikter", alltifrån huruvida någon inte vill hålla i handen, någon vill hämta en kotte som ligger ute på gatan, någon kommer plötsligt på att han glömt sin favoritsten hemma och bara måste springa tillbaka och hämta den...NU, någon vill gå på ena sidan, någon vill gå på andra etc etc. Visst jag hade kunnat stoppa ner dem i en vagn och sedan bara skjutsat med dem lugnt och friktionsfritt.....eller handlat när sambon var hemma utan barn.......tja......nej, känns inte rätt för mig i alla fall.
  • snooslove

Jag säger till på skarpen, sätter mig i min dotters nivå och kollar argt och säger att jag är arg och nu får de va nog och säger nej. Oftast lyssnar hon. :)..

• MrC

Jag stänger av tv'n, tar undan cykeln eller tar ifrån något annat lämpligt.

• Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-27 13:55:13 följande:
    Det är ju alltid en avvägning. Visst blir allt mycket lättare och mer friktionsfritt om man ser till att undvika alla situationer som det kan bli en konflikt runt.....men jag anser inte att det alltid är den ultimata vägen heller. Jag har en pojke på snart 3½ år och en på 2 år. De går alternativt cyklar exempelvis alltid. Vi använder inte vagn. Ska vi gå och handla så innebär det att vi kommer att gå bland trafik. Visst hade jag gjort livet extremt mycket lättare för mig att stoppa ner dem i en vagn men jag tycker inte att det känns rätt när de själva vill gå. Det innebär att vi utan tvekan får "konflikter", alltifrån huruvida någon inte vill hålla i handen, någon vill hämta en kotte som ligger ute på gatan, någon kommer plötsligt på att han glömt sin favoritsten hemma och bara måste springa tillbaka och hämta den...NU, någon vill gå på ena sidan, någon vill gå på andra etc etc. Visst jag hade kunnat stoppa ner dem i en vagn och sedan bara skjutsat med dem lugnt och friktionsfritt.....eller handlat när sambon var hemma utan barn.......tja......nej, känns inte rätt för mig i alla fall.
    Jag tycker inte du gör fel.
    Risker...javisst, risker med trafik, konflikter you name it. Men det är ju så barn lär sig. Och barn måste få lära sig, dels för att de är vetgiriga och nyfikna men också för att om de en dag står där som vuxen och inget lärt sig kommer det att gå illa.

Därmed inte sagt att man utsätter dom för vilka risker eller påfrestande situationer som helst.
  • Flickan och kråkan
    monikmonik skrev 2011-05-27 13:43:36 följande:
    Måste säga att jag fattar inte vad det är som gör att det är så hemskt med straff... straff konsekvenser jag ser det som samma sak faktiskt!

Tålamod är det viktiga och att vara konsekvent barnet måste kunna förutse sina handlingars konsekvenser!

Aga är jag däremot helt emot! Men för er som hävdar att ni aldrig straffar era barn utan enbart använder komunikation som uppfostringsmetod kan jag inte tro på... att lyfta ett barn och bära det nånannan stans eller att hindra genom att ta kritor och ställa dem högt upp är faktiskt ett straff/konsekvens (inte komunikation)! vad man än väljer att kalla det...
    Blir lite fånigt att använda kommunikation som motsats till bestraffning.....man kommunicerar ju på andra sätt än med ord . Genom att bestraffa kommunicerar man en massa saker . Däremot är det utan tvekan en väsentlig skillnad på konsekvenser och straff. Allt man råkar ut för som man själv upplever som negativt är ju inte en bestraffning! Om jag får för mig att måla stadshuset i regnbågens färger och någon hindrar mig så är det ju inget straff. Nu är det en handling som är straffbart så jag skulle, om jag ertappades, bli straffad.....men att någon enbart hindrar mig....tar färgburkar och penslar är ingen bestraffning.
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2011-05-27 14:06:52 följande:
    Därmed inte sagt att man utsätter dom för vilka risker eller påfrestande situationer som helst.
    Nej, det är klart man inte gör. Upplever jag att jag inte kan ha kontroll i ett starkt trafikerat område, eller om jag helt enkelt är trött och medveten om att jag just för tillfället inte kommer att hantera konflikter särskilt bra så tjongar jag upp yngsta i bärsele på ryggen.....och så blir det lugnt och skönt .
  • Pickeli
    morochmer skrev 2011-05-27 13:40:05 följande:
    Det blir får krångligt och långdraget för att jag ska kunna göra det i den här formen. Men vi utsätter inte våra barn för situationer som många andra tydligen gör.
    Kan du inte förklara lite hur du menar?
    Google it!
  • morochmer
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-27 13:55:13 följande:
    ja, det skulle vara enkelt men vi undviker inte konflikter. Du har väldigt mycket fördomar om hur vi gör hör jag. Vi bär nästan uteslutande våra barn om de inte själva går eller cyklar. MEN vi väljer vägar där det inte finns trafik osv.för att underlätta för barnen. Jag utsätter dem inte för saker de inte är mogna för.
  • morochmer
    Pickeli skrev 2011-05-27 13:44:28 följande:
    Min son brukar få cykla till dagis på sin cykel han är 2,5 år. Tycker du att man bör hålla i honom istället för att säga till honom att cykla ut på vägen? Eller hur menar du.

Ge ett exempel i det scenariot. Vi cyklar genom ett bostadsområde, på en bilväg.
    Jag tycker ingenting om hur du ska göra. Jag talar om hur vi gör.
Svar på tråden Hur bestraffar ni ert barn?