• FMGA

SD minskar kraftigt. Snart under fyra procent?

Enligt DN/Synovate minskar SD med över två procentenheter och tappar en tredjedel av sina väljare.

Bra nyheter kommer sällan ensamma.

Jag har en vän som ursprungligen kommer från Srebrenica, Hon brukar ibland berätta vad  hatet kan göra med människor. En av de mer kända muslimhatarna, Mladic,  är nu gripen. Han var ansvarig för massakern på tusentals muslimska pojkar och män i Srebrenica för sexton år sedan.

• Svar på tråden SD minskar kraftigt. Snart under fyra procent?
  • Neod
    FMGA skrev 2011-05-27 08:33:42 följande:
    Enligt DN/Synovate minskar SD med över två procentenheter och tappar en tredjedel av sina väljare.

Det där har vi sett förut, så här lät det förra våren och vi vet ju alla hur det gick i höstas..sådana här undersökningar får man ta med en nypa salt. (glädjande var iofs att V låg på gränsen.)

www.dn.se/nyheter/valet-2010/valjarna-vander-sd-ryggen
  • FMGA
    Neod skrev 2011-05-27 11:08:32 följande:
    Det där har vi sett förut, så här lät det förra våren och vi vet ju alla hur det gick i höstas..sådana här undersökningar får man ta med en nypa salt. (glädjande var iofs att V låg på gränsen.)

www.dn.se/nyheter/valet-2010/valjarna-vander-...
    Inte desto mindre är detta mycket glädjande, särskilt som den kraftiga minskningen är statistiskt säkerställd.

Men visst kan det röra sig om en tillfällig nedgång - fast till skillnad från förra året har vi ju nu sett SD i aktion, vilket ju borde stämma till viss eftertanke.

Här på FL t ex är det ju besynnerligt svårt att lista ut om en skribent är sverigedemokrat eller sympatiserar med de mer rasmedvetna Svenskarnas parti eller Nationaldemokraterna, vilket indirekt  säger en hel del om SD:s sympatisörer  på detta forum..
  • Mentat

(v) kan alltid hämta stödröster från vänsterinspirerade socialdemokrater om de riskerar att hamna under 4% så det lär knappast hända. På samma sätt kan de borgerliga småpartierna få stödröster från moderater.

(sd) kan inte hoppas på en sådan effekt.

Visst, det är bara en enskild mätning och det återstår att se om det blir någon trend eller inte av det hela. Däremot har jag litet svårt att förstå vad det skulle bero på? Det har inte hänt något särskilt på senare tid. Juholteffekt som gjort att tidigare (s)-sympatisörer som varit hos (sd) för att de inte stod ut med Sahlin som nu har gått tillbaka kanske?

• långkalsong

De jag känner har kvar sin politiska syn, oavsett parti, kanske de som gjort undersökningen frågat en annan grupp människor än de frågat innan. Kan ju variera i svar då

Vad är det för velepinnar de frågar egentligen, chansar folk bara på att träffa pennan på pappret då de röstar eller hur funkar folk egentligen?

Jaja, oavsett så vet jag vad jag röstar på, varför och kommer fortsätta med det tills jag eventuellt ändrar mig men det är föga troligt. 

• Neod
    FMGA skrev 2011-05-27 11:56:38 följande:
    Inte desto mindre är detta mycket glädjande, särskilt som den kraftiga minskningen är statistiskt säkerställd.

Men visst kan det röra sig om en tillfällig nedgång - fast till skillnad från förra året har vi ju nu sett SD i aktion, vilket ju borde stämma till viss eftertanke.

Här på FL t ex är det ju besynnerligt svårt att lista ut om en skribent är sverigedemokrat eller sympatiserar med de mer rasmedvetna Svenskarnas parti eller Nationaldemokraterna, vilket indirekt  säger en hel del om SD:s sympatisörer  på detta forum..
    Ja, men alla andra tidigare mätningar har ju också varit statistiskt säkerställda, det slutgiltiga testet blir ju nästa val.

Nu är det ju inte bara SD sympatisörer som hyser farhågor över massinvandrings konsekvenser för det svenska samhället..se  tex Marcus Birros debattartiklar, han är ju knappast Sverigedemokrat.

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m59172404.html

www.newsmill.se/artikel/2010/10/09/att-jag-kritiserar-f-rorten-g-r-mig-inte-till-sverigedemokrat

Enligt många PK-iter är ju SD ett nazistparti, sen att det är israelvänligt och har en judisk ledande företrädare och lite andra oväsentligheter har ju inte med saken att göra.
  • FMGA
    Neod skrev 2011-05-27 12:39:55 följande:
    Ja, men alla andra tidigare mätningar har ju också varit statistiskt säkerställda, det slutgiltiga testet blir ju nästa val.

Nu är det ju inte bara SD sympatisörer som hyser farhågor över massinvandrings konsekvenser för det svenska samhället..se  tex Marcus Birros debattartiklar, han är ju knappast Sverigedemokrat.

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m59172404.html

www.newsmill.se/artikel/2010/10/09/att-jag-kr...

Enligt många PK-iter är ju SD ett nazistparti, sen att det är israelvänligt och har en judisk ledande företrädare och lite andra oväsentligheter har ju inte med saken att göra.
    Jag uttryckte mig klumpigt: Raset är statistiskt signifikant, annars brukar partierna oftast pendla inom den statistiska felmarginalen vid opinionsundersökningarna.

Ditt påstående att många pk-iter anser att SD är ett naziparti tror jag inte på. Pk-iter brukar nästan alltid vara kunniga och förstå att ett nynazistiskt ursprung inte alls behöver innebära en nynazistisk politik idag.

Handlar det inte snarare om en av alla dessa myter som SD älskar att älta: alltså bara en del av den självpåtagna stigmatiseringen.
  • Nice Girl Wrong Place
    FMGA skrev 2011-05-27 15:12:39 följande:
    Jag uttryckte mig klumpigt: Raset är statistiskt signifikant, annars brukar partierna oftast pendla inom den statistiska felmarginalen vid opinionsundersökningarna.

Ditt påstående att många pk-iter anser att SD är ett naziparti tror jag inte på. Pk-iter brukar nästan alltid vara kunniga och förstå att ett nynazistiskt ursprung inte alls behöver innebära en nynazistisk politik idag.

Handlar det inte snarare om en av alla dessa myter som SD älskar att älta: alltså bara en del av den självpåtagna stigmatiseringen.
    Precis.
  • Neod
    FMGA skrev 2011-05-27 15:12:39 följande:

Knappast, många PK iter tror på fulllt allvar att SD är ett nazist eller åtminstonde nazistliknande parti.
    Olika begrepp blandas medvetet ihop för att förvirra och skapa misstro och man slåss för fullt mot halmgubbarna.
    Nu är det ingen "självpåtagen", utan en högst reell stigmatisering/särbehandling som SD  blivit utsatt för av
    de etablerade partierna och medierna. Dock älskar PK-iter att förringa och förneka detta faktum.

sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
  • Nice Girl Wrong Place
    Neod skrev 2011-05-27 15:28:31 följande:
    Knappast, många PK iter tror på fulllt allvar att SD är ett nazist eller åtminstonde nazistliknande parti.
    Olika begrepp blandas medvetet ihop för att förvirra och skapa misstro och man slåss för fullt mot halmgubbarna.
    Nu är det ingen "självpåtagen", utan en högst reell stigmatisering/särbehandling som SD  blivit utsatt för av
    de etablerade partierna och medierna. Dock älskar PK-iter att förringa och förneka detta faktum.

sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
    De PK-iter som slänger med dessa begrepp är aldrig de som verkligen deltar i diskussionen.
    Ändå är det dessa som ni lägger ner mest energi på.
    Tacksamt för er - givetvis.

Det är lättare för mig också att debattera mot en sverigedemokrat som skriker att alla invandrare ska deporteras med hjälp av Silja Linebåtar.
    Men är det lika kul? Nej.
  • FMGA
    Mentat skrev 2011-05-27 12:31:32 följande:
    (v) kan alltid hämta stödröster från vänsterinspirerade socialdemokrater om de riskerar att hamna under 4% så det lär knappast hända. På samma sätt kan de borgerliga småpartierna få stödröster från moderater.

(sd) kan inte hoppas på en sådan effekt.

Visst, det är bara en enskild mätning och det återstår att se om det blir någon trend eller inte av det hela. Däremot har jag litet svårt att förstå vad det skulle bero på? Det har inte hänt något särskilt på senare tid. Juholteffekt som gjort att tidigare (s)-sympatisörer som varit hos (sd) för att de inte stod ut med Sahlin som nu har gått tillbaka kanske?
    Varför inte, S gick ju fram i samma undersökning.

Inför valet 2010 bestod det rödgröna alternativet av tre partier med tydliga feministiska inslag. Att Göran Persson redan tidigare kallat sig feminist kan knappast ha stört någon sosse, ingen lär ju ändå ha trott honom - men Mona Sahlins feminism gjorde nog en och annan sosse helt rotlös.

Och där fanns då SD, partiet med en mycket traditionell kvinnosyn som ett missnöjesalternativ för en del sossar.

Med Juholt som partiledare kan nog dessa känna att det är deras parti igen. Dessutom slipper de identifiera sig med SD:s eviga gnäll, ett gnäll som säkert kan verka minst sagt kärringaktigt ur ett traditionellt manligt perspektiv.
Svar på tråden SD minskar kraftigt. Snart under fyra procent?