• Anonym (nöjd)
    Äldre 27 May 13:15
    2923 visningar
    16 svar
    16
    2923

    varför lägger sig folk i hur man bor? (en etta)

    e så trött på att höra kommentarar att alla par som bor i en etta bråkar
    jag svarar att vi aldrig bråkat pga att det trångt under våra 7 år tillsammans.... då får jag höra att det gäller faktiskt alla andra!

    vi har pengar så vi klarar oss men det e tajt.... då får jag höra av samma person väldigt olika råd: sälj bilen ni har ju inte råd egentligen (vi har hellre bil än pengar till nöjen, kläder mm då den underlättar jobbpendlande och stohandlande) samt att vi måste bara flytta till större för i en etta kan man ju inte bo....

    när ska ni flytte får jag ofta höra.... jag svarar som vanligt när jag studerat klart å vi har råd med hus.... följtfråga: men ska ni inte köpa en två nu då? jag: nej vi trivs väldigt bra i vår välplanerade och bra belägna lgh!

    mm mm

    blir bara så grinig på att folk lägger sig i!

    vi trivs och jag kan tänka mig bo kvar länge, tom med ett barn (1-2 år)... men det vågar man ju itne säga för då får man väl en "uppläxning" att såååå kan man ju inte gör.. för man får visst inte bo två i en etta, mindre tre..... grrrrr

    behövde skriva av mig, någon med likande bekymmer att folk bryr sig för mkt?? 

  • Svar på tråden varför lägger sig folk i hur man bor? (en etta)
  • Äldre 27 May 13:19
    #1

    Skit i folk, alternativt påpeka att de utgår från sig själv. Det brukar få tyst på dom.
    Människor med förutfattade meningar och inställningen 'jag vet bäst' är fruktansvärt dryga, och jag brukar klippa dom från min bekantskapskrets. Det gäller även blodsband.

  • Fursti­nna
    Äldre 27 May 13:20
    #2

    Har inte samma problem men blir full i skratt av den personen hehe. Vilket tråkigt liv den människan måste ha som lägger sig i ditt liv och försöker tala om för dig hur du ska leva. Snälla, skratta åt henne nästa gång och säg till henne att hon nog skulle behöva lite snopp så hon slutade lägga sig i ditt liv. :)

  • Ingvar­Isbjor­n
    Äldre 27 May 13:27
    #3

    Haha, ja folk kan vara så tramsiga med det där Solig
    Tyvärr är det nog bara att härda ut och skriva av sig på FL när de har gått....

  • sextio­talist
    Äldre 27 May 13:30
    #4

    På jobbet är det ett en kvinna, gift och välbetald med en man som har lön, som bor i en etta fortfarande, även om de skulle mycket väl ha råd att bo större.
    Det enda som jag är imponerad av det är hur de får plats med allting för två personer i en etta och om man inte saknar t.ex sovrum eller så.

    Men för sjutton, bo i er etta så länge ni trivs, det har ingen annan råd med, men du får nog vara beredd på att någon höjer ett eller annat ögonbryn, men ingen har någon som rätt att lägga sig i detta.

  • chilig­irl
    Äldre 27 May 13:44
    #5

    Just nu sitter jag och mannen med ett hem på 4 rum och kök med spa-avdelning, trädgård och dessutom båt och sommarstuga. Gissa om jag är trött på arbetet det innebär!

    Men så länge barnen bodde hemma ville vi ha dessa ytor och var med i svängen på att så ska det vara. Jag tänkte nog väldigt lite själv på hur jag verkligen ville ha det

    Nu vill jag sälja hemmet, flytta ut till ön i havet våran sommarstuga ligger på. Allt för att slippa det arbete det innebär att ha för mycket. Vår stuga har en bergsbunden tomt och naturskog. Inget planterat att sköta om. Där ute trivs jag. Jag vet också att jag skulle älska vintern där ute, då vi firat jul/når där ute på ön. Jag har till och med en plan för hur vi ska lösa den perioden det inte går att ta sig ut till ön pga av svag is som inte håller för snöskoter och som är för stark för båten. En liten, liten etta i stan utan gård att vårda. Så att vi har något plats att sova på när vi inte är på jobbet.  Våra fritidsintressen är ju samma oberoende av väderförhållande. Idrott och bio och en god bok, äta gott och träffa vänner och barn. Och det går mycket bra med en liten, liten etta.

    Ett livsval jag verkligen vill göra! Och som vi redan är i brytningen med. Just nu sållar vi saker och går igenom hemmet, vad som ska sparas och inte. Vi ska träffa en arkitekt för att lägga upp förändringar på stugan. Vi ska sälja så småningom. Om 3 år kanske alla bitar är på plats och vi bor permanent på stugan. Så är planen!

    Tänk, det som jag verkligen vill få fram genom min berättelse är; att inte vara styrd av prylar och måsten utan att våga leva som man själv önskar och mår bra av!

  • fef
    Äldre 27 May 13:50
    #6

    Min mor har berättat att när hon var liten bodde dem 5 (!) pers i en etta. Det ni! :) Nä jag o min man tyckte det funkade bra att bo i en etta när vi var lite yngre, den låg väldigt centralt och allt fanns i närheten. Däremot tyckte katten (!) att det var lite jobbigt he he
    Nä strunta i vad andra tycker, vad säger dem om du svarar: "Är det ni som ska bo där?" el "betalar du min hra då, om vi flyttar?" Folk kan va lite trögfattade ibland Flört

  • Anonym
    Äldre 27 May 13:59
    #7

    Det beror ju på vad man har för kultur i umgänget både vad gäller bostad och vad gäller hur mycket man "får" lägga sig i hur andra har det. Ni (eller din kompis åtminstone) har tydligen en vana att det är normalt att man öppet försöker påverka andras livsstil.

    Vi bor i en tvåa med våra barn och har sällan hört någon ha åsikter om det. OK det har hänt att någon frågat om det är trångt eller så efter att barnen kom men inte kommit med åsikter om hur vi "bör" ha det. Å andra sidan bor flera av våra bekanta i stan trångt och mina släktingar på vischan tycker att det är konstigt bara att bo i lägenhet (allra helst att de små lägenheterna är dubbelt så dyra som deras hus) så de hänger väl inte upp sig på just kvadratmetrar

  • Anonym
    Äldre 27 May 15:46
    #8

    Gör som ni vill!!! Skit i folk!

  • Anonym (nöjd) Trådstartaren
    Äldre 27 May 22:00
    #9

    jag tänker på att när jag kommer igång å jobbar efter studierna kommer vi minst ha 12000:- över varje månad efter att ha en bra nöjesbudget på 2-4000:- beoende på våra löner och transportkostnader... det kommer jag njuta av att kunna spara upp en jättehärlig buffert inför senare!

    jag kan vilja bo kvar tills barn nr 2 planeras :) för att jag trivs!!
    bara att då skulle vi få skippa två-tre av de tre vitrinskåpen för att få plats med spjälsäng och byrå eller dylikt till bebisen. :) men med lekpark runt hörnet å fina promenadståk åt flera håll e detta ju perfekt plats att bo första åren!!!

    läget e centralt, bredvid en park, nära bussar, tunnelbana och pendeltåg. massa fina promenadstråk nära med. tycker vi bor underbart.

    och katterna trivs, vi har balkong som de nästan bor på nu sommartid :P ligger där å lapar sig i solen eller skuggan dagarna i enda :)

    jag är själv uppvuxen mina första år i en liten tvårummare och jag sover genom alla ljud :) tror det e bra för barn att bo lite mindre då man blir van vid ljud och rörelse när man skall sova :)

     

  • Anonym (Vuxen­)
    Sat 28 Aug 2021 00:23
    #10

    Är det tjejer som valt att vara singlar som bor i mindre ettor

  • Sat 28 Aug 2021 12:31
    #11

    Kan förstå att folk frågar då det är mindre yta än vanligt.
    Har själv bott i en etta och 1,5 med en partner.

    Dock gillar jag mer yta än att det är trångt.

  • Anonym (Gamma­l tråd)
    Sat 28 Aug 2021 13:59
    #12
    Noname00 skrev 2021-08-28 12:31:40 följande:

    Kan förstå att folk frågar då det är mindre yta än vanligt.
    Har själv bott i en etta och 1,5 med en partner.

    Dock gillar jag mer yta än att det är trångt.


    Tveksamt om TS bor kvar i samma 1:a så här 10 år senare.
  • Sat 28 Aug 2021 14:13
    #13
    Anonym (Gammal tråd) skrev 2021-08-28 13:59:21 följande:
    Tveksamt om TS bor kvar i samma 1:a så här 10 år senare.
    Vi bodde 10år i en etta.
  • Anonym (K)
    Sat 28 Aug 2021 14:16
    #14

    Vi är två vuxna barnfria i en trea som vill bo större, helst en femma. Det har vi också fått kommentarer om. Så det spelar nog fan ingen roll hur man bor. Är det inte "lagom" så ska det kommenteras. Precis som med allt annat.

  • Sat 28 Aug 2021 16:29
    #15

    Det är bara i i-länderna som man bor stort. I Tokyo är det vanligt å bo i en tvåa som familj.

  • Anonym (Gamma­l tråd)
    Sun 29 Aug 2021 11:02
    #16
    Noname00 skrev 2021-08-28 14:13:54 följande:
    Vi bodde 10år i en etta.
    Jag var ironisk! Tråden är 10 år gammal! Varför svarar man i en så gammal tråd?
Svar på tråden varför lägger sig folk i hur man bor? (en etta)