• Deiia

Färskfoder - erfarenheter?

Hur fungerar färskfoder?

Det är fruset har jag förstått men är det rått kött?

Tinar man upp portioner varje dag eller hur lång är hållbarheten på tinad mat?

• Svar på tråden Färskfoder - erfarenheter?
  • vilms07

Hej!

Vi började för några veckor sedan med färskfoder fullt ut, innan fick hon det bara på dagis till lunch. Men till slut åt hon bara på dagis och inget annat än det fodret ville hon ha, vilket inte var så bra för hennes mage. Fodret vi använder är Fodax färskfoder. Vi köper det genom vårat dagis men annars kan man köpa det från Fodax direkt, dom åker visst runt med en frysbil. Det är gjort på restprodukter från slakteri, kommer i stora påsar där fodret är uppdelat i block på ca 4-500gram/block. Min hund väger ca 10kg och ska ha ca 200gr foder per dag, dvs ca ½ block. Så vi tinar det i en plastpåse i frysen och eftersom hon äter på dagis räcker ett upptinat block ca 3 dagar. Har aldrig börjat lukta men tror inte jag skulle ge henne det efter mer än 3 dagar tinat. Ser ut som köttfärs ungefär.
    Tycker inte det var speciellt dyrt heller, vi köpte en påse för 140 kr tror jag det var, innehåller ca 24 block så det räcker ju 2 månader drygt.

Vi har en extremt kräsen hund som ratar allt foder i princip, till slut ville hon inte ens äta ost och mjukt bröd tex, då blev jag orolig. Men detta foder kastar hon i sig så den stora anledningen till varför vi bytte var ju för att hon skulle äta något alls. Vi har en kastrerad fransk bulldogg-tik som är 4 år.  

• Deiia

Tack för ditt svar!

Vi hade tidigare en kräsen hund (också kastrerad tik), som dessutom hade problem med magen. Till henne fick vi koka mat eftersom hon inte tålde något.

Nu är vi på valpjakt och jag vill inte använda torrfoder så jag är försöker ta reda på mer om färskfoder. Det verkar bra! Man får bara komma ihåg att ta fram och tina då

• vilms07
    Deiia skrev 2011-05-27 15:02:33 följande:

Tack för ditt svar!

Vi hade tidigare en kräsen hund (också kastrerad tik), som dessutom hade problem med magen. Till henne fick vi koka mat eftersom hon inte tålde något.

Nu är vi på valpjakt och jag vill inte använda torrfoder så jag är försöker ta reda på mer om färskfoder. Det verkar bra! Man får bara komma ihåg att ta fram och tina då

Ja, vi tinar som sagt i kylen över natten, funkar bra. Finns säkert särskilt färskfoder för valpar också! Hon som jag köper av är helt frälst av detta foder och verkligen tycker att det är det optimala fodret för alla hundar, hon föder upp också. Själv är jag bara glad om hon äter, fick gastrit när hon aldrig åt så hon kräktes och käkade gräs hela tiden. Det har hon slutat med tack å lov! Möjligen har hennes frekventa öroninfektioner i ena örat (svamp som återkom hela tiden) minskat lite sen hon bytte foder men kan vara en slump också.

Vad för valp ska ni skaffa? spännande! 
  • Deiia

Vår lilla Ebba var en Jacairn (Jack Russel / Cairnterrier). Hon blev nästan 13 år trots att hela livet haft problem med magen.

Det där med att kräkas och äta gräs känner jag igen.........

Någon typ av terrier blir det i alla fall! Valpen äter troligtvis torrfoder så det får bli en långsam omställning efter ett tag. Denna gången ska vi vara väldig försiktiga med vad vi ger henne att äta.

• Deiia
    Lollilock skrev 2011-06-03 20:44:08 följande:

Rekommenderar klass hundfoder.

Perfekt för våra aktiva hundar.

www.klassfoder.se

Ok, tack.

Jag ska titta på det

• vilms07
    Lollilock skrev 2011-06-03 20:44:08 följande:

Rekommenderar klass hundfoder.

Perfekt för våra aktiva hundar.

www.klassfoder.se

Låter bra, men hittade inga priser på hemsidan... Vad kostar det ungefär? Tex vad betalar ni för en hund per månad och vad väger hunden?
  • Lollilock

En kartong med 20 "korvar" a´0,5 kg kostar mellan 175-220 kr.

Dvs. vår ena schäfer på 45 kg äter 3 korvar per dag och valpen 1-1½ st.

Inviduellt mellan hundar som alla andra foder.

Hundens vikt(kg) Vuxen Valp över 6 mån Valp under 6 mån 1 0,08 0,12 0,16 5 0,30 0,40 0,55 10 0,45 0,65 0,90 15 0,60 0,90 1,20 20 0,75 1,12 1,55 30 1,05 1,60 2,10 över 40 1,20 1,80 2,30

// //
  • vilms07

men det verkar ju ok pris. min lilla väger 10 kg och ska ha ca 220 g/dag, så ca en halv "korv" då. just nu gillar hon fodax bra och det är väldigt enkelt då vi får det på dagiset, men om hon tröttnar ska jag nog prova detta.

Svar på tråden Färskfoder - erfarenheter?