Färskfoder - erfarenheter?
Hej!
Vi började för några veckor sedan med färskfoder fullt ut, innan fick hon det bara på dagis till lunch. Men till slut åt hon bara på dagis och inget annat än det fodret ville hon ha, vilket inte var så bra för hennes mage. Fodret vi använder är Fodax färskfoder. Vi köper det genom vårat dagis men annars kan man köpa det från Fodax direkt, dom åker visst runt med en frysbil. Det är gjort på restprodukter från slakteri, kommer i stora påsar där fodret är uppdelat i block på ca 4-500gram/block. Min hund väger ca 10kg och ska ha ca 200gr foder per dag, dvs ca ½ block. Så vi tinar det i en plastpåse i frysen och eftersom hon äter på dagis räcker ett upptinat block ca 3 dagar. Har aldrig börjat lukta men tror inte jag skulle ge henne det efter mer än 3 dagar tinat. Ser ut som köttfärs ungefär.
Tycker inte det var speciellt dyrt heller, vi köpte en påse för 140 kr tror jag det var, innehåller ca 24 block så det räcker ju 2 månader drygt.
Vi har en extremt kräsen hund som ratar allt foder i princip, till slut ville hon inte ens äta ost och mjukt bröd tex, då blev jag orolig. Men detta foder kastar hon i sig så den stora anledningen till varför vi bytte var ju för att hon skulle äta något alls. Vi har en kastrerad fransk bulldogg-tik som är 4 år.