Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Slänga pocketböcker?

Jag har någon hylla med pocketböcker i mina bokhyllor, framför allt facklitteratur som jag vill ha kvar i mitt referensbibliotek. Men jag är mer benägen att göra mig av med pocketböcker än inbundna böcker - jag tycker att inbundna böcker är vackrare, dessutom är de mer hållbara. Jag använder mina böcker, slår upp i dem, stryker under i dem, läser dem gång på gång, lånar ut dem - de blir väldigt nötta.

Jag har varit boksamlare, men har sedan några år gjort mig av med ett femhundratal böcker. Studielitteratur som jag inte vill ha kvar, ett fullständigt Dean Koontz-bibliotek av hans utgivning fram till -98, en hel massa fantasy typ Sagan om Belgarion... sådant som jag inte har intresse av idag och som jag inte känner att jag vill låta gå i arv. Mina B Wahlströms ungdomsböcker, Fem-böcker och annan sådan barnlitteratur har jag kvar allt av.

Men jag kastar inte böcker, jag ger bort böckerna. Jag kanske ska testa att sälja på Tradera, jag har ju ett par kartonger utsorterade pocketböcker i en garderob...

• k girl
    Dimes skrev 2011-05-28 11:28:45 följande:
    Jag tycker inte det ser billigt ut med pocketböcker. Oftast är det ju dock billigare än inbundna böcker - men skulle jag bara köpa inbundna skulle jag bli pank på 0.4 sekunder och jag lägger ju hellre ner pengar på mer pocketböcker än 1-2 inbundna bara för att det ska se "snyggt" ut.
    ...vissa böcker finns ju dock inte i pocketform. Personligen kan jag köpa en viss bok i inbundet just för att jag vet att den kommer att brukas mycket. Mitt exemplar av the Secret History (som är så sönderläst att bladen börjar falla ut) kommer jag att byta ut mot en inbunden variant snarast.

Ett tips, om man föredrar inbundet framför pocket förresten (vilket jag gör, även om jag konsumerar en hel del skönlitteratur i pocketform) är att leta på antikvariat. På nätet finns det flera lätt sökbara antikvariat som jag har handlat flera utgångna böcker på.
  • k girl
    Dimes skrev 2011-05-29 15:27:30 följande:
    Nej, det är ju klart. Om boken jag vill ha inte finns i pocketform köper jag den självklart som inbunden. Men om det finns att välja mellan båda väljer jag hellre i pocketform, för det är billigare.
    Jag är en både-och-are. Mycket pocket köper jag därför att det är "böcker jag är nyfiken på och bara vill kolla vad det är". Men inbundet köper jag ofta därför att det är en bok jag känner "den HÄR vill jag ha i min ägo!", typ böcker jag har lånat på biblioteket och vill ha som referenslitteratur.
Svar på tråden Slänga pocketböcker?