• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • älskarlivet81

Jag sparar de böcker jag kommer vilja läsa igen. Övriga lägger jag i en speciell hög och så får vänner och familj titta genom när de kommer, om de vill, och ta de böcker de vill ha.

• Tonx

Jag sparar precis alla mina böcker. De jag tycker mycket om köper jag som inbundet, också ger jag bort pocketen till familj eller vänner. Det händer rätt ofta.
    Jag har ungefär 10.000 böcker, och det ser mäktigt ut oavsett om det är pocket eller ej!

• Superbia

Pocket ser jättefint ut i hyllan! De har oftast samma storlek och form, till skillnad mot inbundna som är av alla möjliga modeller. Skulle aldrig slänga en bok om den inte var helt trasig, vill jag inte ha dom efter att jag har läst dom så säljer jag dom vidare. De jag vill ha kvar stoltserar jag med i bokhyllan, helt klart!

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • IsDimma

Ta med dom till jobbet och ha bytardag för pocketböcker.
    Eller samla ihop lite böcker och ta med till kompisgänget eller till någon hobbyverksamhet du utövar.
    Skänk böckerna till någon skola med barn/ungdomar i rätt läsålder.
    Ge dom till en kompis.
    lämna en eller annan på tåget/bussen/spårvagnen med texten läs mig gärna och lämna mig sedan på tåget eller något.
    Skänk dom till typ röda korsets loppisar (om dom tar emot dom).

• Tecken

Jag slänger aldrig böcker! Jag prackar på dem på vänner och bekanta istället Det gör liksom ont i hjärtat att slänga böcker. Böcker som jag tycker om behåller jag. Jag har väldigt mycket böcker, för jag läser väldigt mycket. Jag särbehandlar inte pocketböcker, för mig är de böcker som alla andra.

• Miss Obsessive

Min storasyster är en riktig bokmal och för några år sen sålde hon av väldigt mycket pocketböcker på tradera.
    Du anar inte vilket andrahandsvärde en pocketbok kan ha! Annars så kan du ju alltid skänka till second hand Glad

• Nyfiken gul

pocketböcker slänger man inte!

Jag brukar "låna" ut en del till mina släktingar och vänner och sen vill jag inte ha dom tillbaka. Böckerna brukar faktiskt vandra fram och tillbaka mellan släkt och vänner i flera omgångar.

och så kan man alltid skänka dom till typ Röda korset, Bikupan eller liknande.

jag tycker det är slöseri att slänga läsbara böcker.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Litet My

Skönt att det inte är bara jag som sparar mina böcker, hade aldrig tänkt tanken förut att det skulle se billigt eller fult ut med pocketböcker.

Har iofs haft en fundering på att ställa pocketena uppe och ha en hylla nere för allmän beskådan med läroböckerna, psykiatri och terapiböckerna just för att de ju har ett annat användingsområde än resten men är osäker.

Kan även tillägga att jag är 29 och de kollegor och slänger pocketböcker är 50-60 år så det kanske är det? jag vet inte, jag brukar bli glad när jag får deras gamla böcker =)

Intressant att höra hur andra gör.

• EeMe

jag sparar en del, men poketböcker ger jag ofta bort med förbehållet att de ska ge den vidare när den är läst. Tycker att det är en fin tanke.

Läser jag ut boken på ett tåg/en buss/annan offentlig plats sätter jag en postit med budskapet "läs och njut och låt sedan någon ann göra det - ha en bra dag!" 

Jag skulle bli jättteglad om jag hittade en sådan bok!

• hallonpannkaka

Jag brukar lägga ut lästa böcker på en "varsågod-hylla" som vi har i trappuppgången, grannarna blir superglada.
    Och andra har börjat göra samma sak till mitt stora nöje :)

Svar på tråden Slänga pocketböcker?