Inlägg från: mortill31980 |Visa alla inlägg
  • mortill31980

Hur kan man gå vidare efter man har fött ett dödfött barn???

vi förlorade vår son i juni-09, i v 36... vid igångsättningen sprack livmodern och det blev akut snitt. Han hade varit död ett par dgr eftersom huden lossnat  från delar av absikte och kropp. Hade en flicka på 2,5 år och det var mkt svårt att berätta varf lillebror inte kommer hem till oss....  och alla vänner och bekanta som drog sig undan,låtsas som om inget hänt. Jag vill prata om det och för vår familj så finns Hugo, han kommer ofta upp i olika sammanhang och vi har en Urnlund där vi besöker honom. Pga den spruckna livmodern så hade jag nu 2 akuta snitt då jag födde dottern 2 mån för tidigt. Pojken dog av förkalkad moderkaka,och jag fick vid ny graviditet, för vi var fast beslutna att han inte går att ersätta,men att ett nytt försöka förhoppningsvis skulle ge oss ett levande syskon till flickan äta blodförtunnande mediciner och mkt kontroller. i v 21 gick slemproppen och det blev ambulansfärd till sjukhuset där de stannade upp värkarbetet,och dagen efter åkte jag till Linköpings sjukhus där de är mer erfarna av detta...och där fick jag vara sängliggandes i i 1 månad innan jag fick åka hem och bara vila...   segt och väldigt oroligt under denna tiden.  jag vägrade gå till v 38,och krävde att bli snittad tidigare och fick igenom det, så i v 36 planerades operationen. Skulle åka in på söndagskvällen för att sen opereras på måndagen, men p åsöndag eftermiddag gick vattnet och värkarna kom, så det blev ilfart till BB och vidare till operation eftersom jag inte fick ha värkar pga min tidigare brustna livmoder. så ett dygn tidigare än planerat dök flicka nr 2 ut!!  så när jag möter ngn ny bekantskap som frågar hur många barn jag har brukar jag säga att jag skulle haft 3 barn,men att mellanbarnet som var en pojke dog i magen.... så har man det avklarat.  Men nu vågar vi inte försöka med fler barn, det var jobbigt både psykiskt och fysiskt och vi är nöjda med de vi har! nu känns familjen komplett! sorgen försvinner aldrig,men den tonas ner lite... i sommar skulle vår Hugo ha fyllt 3 år och det firar vi med blommor och ljus på urngraven.

Svar på tråden Hur kan man gå vidare efter man har fött ett dödfött barn???