• MammaMickis

Slippa fysiskt tunga jobb med dessa utbildningar?

Skulle bli superglad om du som har/har haft något av nedanstående yrken kunde svara på mina frågor!

Jag har fibro och gått sjukskriven i många år. Nu har jag chansen att, via arbetsförmedlingen, välja mellan två utbildningar att gå;
    Elteknik
    &
    Verkstadsteknisk utbildning

Följande inriktningar finns på Elteknik:
    industrielektriker
    servicetekniker
    larmtekniker
    automationstekniker
    fastighetstekniker
    installations- el distributionstekniker
    hisstekniker

Är något av de ovanstående yrkena inte fysiskt betungande? Kroppen fixar inte att bära och klättra.

På den verkstadstekniska utbildningen kan man bli följande:
    svarvare
    fräsare
    cnc-operatör
    cnc-tekniker
    reparatör
    montör
    underhållstekniker

Och samma fråga gäller även här.

Det här är min sista chans att få en utbildning och kunna förhoppningsvis få ett jobb innan sjukskrivningen tar slut så den utbildning jag ska hoppa på måste fungera för mig i framtiden.
    TACK för hjälpen

• Svar på tråden Slippa fysiskt tunga jobb med dessa utbildningar?
  • Cia o krabaten

Tror att du lär bära i de flesta av dess ayrken, minst din verktygslåda men ofta mer...

Min kille har varit svagströmselektriker/ tekniker med larm, datanätverk, telefnväxlar mm.
    Han har alltid haft en stor och tung verktygslåda, stor skruvdragare, slagborrmasskin, stegar och så alla stora kartonger med kablar osv osv.
    En firmabil full med massa verktyg och sladdar och allt möjligt som kan behövas. 

• MammaMickis

Jag hoppas förstås att nåt av yrkena inte ska vara tunga. Och då är det det jag behöver satsa på.
    Tack för ditt svar, Cia!
    Hoppas fler kan svara om iaf ett av yrkena.

• gavagai

CNC-operatör kanske? Googla på det och kolla, men det kan nog vara olika.

• riboflavin

Bästa alternativet av dessa är nog CNS-tekniker. Operatörerna jobbar fortfarande mycket med montering och dylikt vilket är lite tyngre. Men just teknikernas arbetssituation bli mer och mer automatiserad med hjälp av robotar. Alla de andra yrkena är det svårt att slippa jobbiga atbetsställningar och lyft i tror jag.

Googla lite och läs på, men jag hade i din sits satsat på CNC-tekniker, eftersom man ibland kan jobba enbart med programmeringsbiten, som jag har förstått det så kan fibro i viss mån göras lättare att leva med med korrekt ergonomi på arbetsplatsen.

Pappa jobbar med CNC och har med åldern gått från just operatör på äldre maskiner till tekniker på modernare varianter, och hoppas att han kanske tom ska kunna fortsätta efter 65 och jobba enbart med programmering och kvalitetskontroll.

• MammaMickis

Tack för era svar!
    Jag har redan tidigare googla massor om de olika yrkena och försökt hitta svar, men det har varit så olika från gång till gång.

Hur tror ni angående svarvare? Har hört att det ska tydligen vara ett ganska icke-fysiskt jobb.

• riboflavin
    MammaMickis skrev 2011-05-29 20:52:31 följande:
    Tack för era svar!
    Jag har redan tidigare googla massor om de olika yrkena och försökt hitta svar, men det har varit så olika från gång till gång.

Hur tror ni angående svarvare? Har hört att det ska tydligen vara ett ganska icke-fysiskt jobb.
    Beror nog mycket på vart man hamnar, många företag har idag säkert traverser till mycket av det tunga jobbet, men som industrisvarvare får man nog räkna med att ofta sätta i ämnen och plocka ur produkter ur maskinen manuellt. Kikat lite på annonser för just industrisvarvare och i de allra flesta efterlyses god fysik.

Men jag skulle nog själv sökt in på den verkstadstekniska delen iaf, elteknik, oavsett arbetsområde, är ofta himla slitig för kroppen.
  • Kjell2

Beror mer på vilket jobb du tar efter utbildningen än själva utbildningen. Alla de utbildningar du räknar upp kan hamna på jobb med tunga lyft eller helt utan.

• Superkex

Jag vill inte vara neggig på något vis men är det här utbildningar du brinner för? Känner du att det ska bli roligt att läsa till något av de här yrkena? Har du fallenhet för något av dem? Det är minst lika viktigt som att kroppen pallar med jobbet.

Kan säga att elsidan innebär oftast klättrande, obekväma arbetsställningar och tungt jobb.

• MammaMickis

Superkex: förstår dina frågor. Jag är en sån som inte riktigt har nåt yrke jag brinner för så jag är öppen för det mesta.
    Men jag tycker att det ska bli kul att få gå nån av dessa utbildningar, jag har både praktisk och teoretisk fallenhet så det ska inte vara några större problem med utbildningar/jobb.

AF hade fler utbildningar att erbjuda men jag valde mellan dessa två då de är de jag är mest intresserad av.
    Tack för era svar igen

• Mistral

Larm kanske, då kan du jobba med mer övergripande säkerhetsfrågor också?

Svar på tråden Slippa fysiskt tunga jobb med dessa utbildningar?