• luspudel

Behöver hjälp ! Tar inte flaskan och jag är sjuk

Min dotter är snart två månader och hon helammas.Amnigen i sig fungerar bra, hon går upp bra i vikt, har inte ont i magen och är nöjd och glad.

Dock lider jag av enormt sömnbrist då jag även har en tvååring hemma på heltid. Jag har sovit ca 4 timmar per natt sedan hon föddes, givetvis inte i sträck... Detta har lett till att jag drabbats av en mild förlossningsdepression och mår inget vidare.

Till råga på allt har jag blivit sjuk nu också. Jag har feber, mår enormt illa, huvudvärk, ont i halsen, snorig you name it. JAG ORKAR INTE. Jag måste verkligen få sova!!!

Vi har nog provat allt... Olika flaskor, olika sorters ersättning, urpumpad mjölk, att pappa matar utan mig i närheten, att jag matar, i famnen, i babysitter... Varmare/kallare ersätting... Ja... Jag kommer inte på mer och jag börjar bli desperat efter att få sova

• Svar på tråden Behöver hjälp ! Tar inte flaskan och jag är sjuk
  • banansmoothie

Jag brukade amma min son i sömnen när han var liten, kan du inte det? Samsover ni?

• luspudel

Jo vi samsover och jag liggammar. Men dels blir det väldigt varmt och sådär jobbigt med feber Sedan går min rygg sönder av att ha legat i samma ställning varje natt

• JanaLiiN

Självklart måste du få sova för att kunna fungera. Har ni provat att koppmata? Drickskål finns på apoteket. Sedan krävs lite teknik, man måste liksom fortsätta hälla tills sväljreflexen kommer igång. Börja med bara lite i drickskålen, kanske 30 ml, och så sätt kanten på skålen mot insidan på babyns underläpp. Sen tippar man i mjölken i babymunnen och när babyn börjar svälja låter man mjölken flöda på - ta alltså inte bort koppen från munnen eller luta tillbaka den så mjölken slutar rinna. Vi upplevde att det var lättare om vi hade vår baby inlindad i en handduk eller filt (så inte de små händerna kom viftande) och om vi höll babyn på en kudde i knät med fötterna ner mot den vuxnes kropp (alltså inte "på tvären" som man normalt gör utan snarare "på längden").

Kanske finns det någon video på youtube som visar hur man gör... jag är för trött för att orka leta nu, inboxa mig om du vill ha mer råd. Vi matade så här tills babyn var 3 månader tror jag, sedan började vi med flaska och det har funkat bra parallellt med amningen.

• luspudel

Ja, drickskål kanske kan vara värt ett försök! Låter ganska bökigt men jag är som sagt desperat... Ska försöka komma mig iväg till apoteket sedan och fixa en kopp. Tack för tipset.

• JanaLiiN

Hur har det gått med koppandet? Det kan vara bökigt de första gången men sen brukar det gå av bara farten.

• pluppfamiljen

Just därför jag INTE ammar mitt 6 barn utan han ska promp flaskas jag tänkte pumpa och ge ersättning. 

Blivande 6 barns mamma
Svar på tråden Behöver hjälp ! Tar inte flaskan och jag är sjuk