• Zirap

Klädkod kavaj - överklädd i långklänning?

Jag är bjuden på ett bröllop i sommar med klädkod "Kavaj". I garderoben har jag en långklänning och undrar om jag kan använda den eller om jag då bryter mot klädkoden? Den har lite finare tyg (typ matt balklänning), är figursydd men ändå "slät och enkel" och urringningen är proper.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 00:21
    Jag hittade äntligen en klänning på stan idag som passar både mig och klädkoden, så nu är det bara att se fram emot bröllopet!

• Svar på tråden Klädkod kavaj - överklädd i långklänning?
  • Kimona

Om du håller resten ganska enkelt, typ frisyr och smycken så tror jag det är helt okej :)

• kakmamman

Det råder lite delade meningar.. kika runt lite på internet..finns en massa sidor. Sök på klädkod kavaj, på google!

http://www.brollopstorget.se/Gast/1.1013513-kladkod-pa-inbjudan

http://www.alltombrollop.com/shopping/mode---gaest/klaedkod-kavaj.aspx

Är du bjuden på födelsedagsfest eller en middag? Då brukar kavaj vara ett bra klädval.
    Hon: Klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel. Men du ska dock inte vara lika uppklädd som vid "mörk kostym". Kjolen eller klänningen ska inte vara golvlång.
    Han: Hel kostym, gärna i ljusa färger. Till klädseln passar en ljus skjorta samt slips eller fluga
  • Miss Cee

Ja du är överklädd.

Om det hade varit en långkjol ( av vanlig typ som går till anklarna ungefär, inte golvlång som en balklänning) i mindre fint material som du använt med en snygg festfin topp till så hade det varit ok på ett kavaj-bröllop.
    Det är inte spöstraff på att ha en kjollängd under knät, det finns många som inte är bekväma med så korta kjolar.

Men om det dels är en klänning, dels är den lång, dels i ett finare material som du beskriver som "Balkläningsmaterial" så är du absolut upp på en nivå av "Mörk kostym" eller "smoking", även om den alltså inte är golvlång som en riktig balklänning.

Men, det är ju alltid svårt att ge ett 100% svar när man inte ser en bild :)

• Zirap

Jo, jag förstår att jag är överklädd i klänningen. Frågan skulle väl kanske mer vara formulerad som "gör det något att man är överklädd"? Anses det som oartigt att vara överklädd?

Anledningen till att jag ens funderar på att ha den är att jag inte hittat någon annan klänning att köpa och att det känns bra att kunna använda något man redan har. Å det känns roligare att ha något som är fint "och gratis" än att köpa en billig klänning bara för att man inte har råd att lägga ut så mycket pengar på en ny.

Jag gillar verkligen inte hur de flesta klänningar ser ut just nu. Ofta går de ut redan vid bröstkorgen så att man går runt i ett "tält" eller så är de bredast vid midjan (eller över magen!)m vilket är så otacksamt för figuren! Jag älskar klänningar som är smalast i midjan (figursydda) och är bredast längst ner. Så har ni några tips på sådana så är de varmt välkommna. Känns som om jag kollad på varenda klänning på hela internet också snart tyvärr Rynkar på näsan 

• 071001

På svågerns bröllop var det klädsel kavaj och det var många olika bud på kläderna. Bl a hade svärmor och hennes bästis båda jackor och långbyxor till som var mer kjollika. De kändes dock inte överklädda ändå.

• mikroE
    Zirap skrev 2011-05-30 21:59:52 följande:
    Jo, jag förstår att jag är överklädd i klänningen. Frågan skulle väl kanske mer vara formulerad som "gör det något att man är överklädd"? Anses det som oartigt att vara överklädd?

Anledningen till att jag ens funderar på att ha den är att jag inte hittat någon annan klänning att köpa och att det känns bra att kunna använda något man redan har. Å det känns roligare att ha något som är fint "och gratis" än att köpa en billig klänning bara för att man inte har råd att lägga ut så mycket pengar på en ny.

Jag gillar verkligen inte hur de flesta klänningar ser ut just nu. Ofta går de ut redan vid bröstkorgen så att man går runt i ett "tält" eller så är de bredast vid midjan (eller över magen!)m vilket är så otacksamt för figuren! Jag älskar klänningar som är smalast i midjan (figursydda) och är bredast längst ner. Så har ni några tips på sådana så är de varmt välkommna. Känns som om jag kollad på varenda klänning på hela internet också snart tyvärr Rynkar på näsan

Ja det är oartigt att vara överklädd. Du säger ungefär att den klädkod som getts inte är fin nog för dig och du minsann tänker klä dig finare än alla andra. Dessutom kan man själv känna sig överklädd och det är inte så kul faktiskt.

Gällande klädtips har jag tyvärr inga. Har du gått i mindre butiker?

Svar på tråden Klädkod kavaj - överklädd i långklänning?