• ludmilla

    Betala hemma över sommaren?

    Min son och hans flickvän, båda 18 år ska bo tillsammans i en stuga på tomten i sommar.

    Vi har tillsammans med flickans föräldrar bestämt att ge dem 1000 kr var varje månad. Frågan är nu hur man ska ta betalt för att de bor hemma?

    Båda ska jobba i sommar så extrapengar kommer de att ha. Ska de betala en schablon för ström tills stugan, tvättmaskin i storhuset, och dusch/toalett? och hur mycket ska det då vara?

    Om de äter middagarna hemma i huset vad ska en middag då gå på???
    Ska det ingå middag i schablonavgiften och de får fixa frukost själva? ( de har en fullt utrustat kök med spis och kylskåp i stugan med tillhörande köksutrustning)

    Behöver lite tips och hjälp : )

    Ludmilla

     

  • Svar på tråden Betala hemma över sommaren?
  • schangol

    räkna ut hur mycket el dom kan tänkas ha använt och lägg på det på hyran månaden efter.
    toan tycker jag ni kan bjussa på för had edom hyrt en lägenhet o haft toa i källaren hade de fått hyresavdrag;)
    maten ska ni definitivt ta betalt för på samma sätt som med elen ...målen räknas ihop och kostnaden presenteras kommande månad. alternativt att ni bestämmer att de ska äta middagsmål exempelvis 5 dagar i veckan hemma och "fakturerar" en summa för det.

    men om dom har fullutrustat kök borde dom ju kunna sköta middagen själva (om dom nu ska bo själva menar jag).

    som inneboende i lägenhet brukar de väl vara rimligt med ca 2000-2500 i hyra råd och rön och liknande brukar ha schablon siffror.

  • ludmilla
    schangol skrev 2011-05-29 23:23:59 följande:
    räkna ut hur mycket el dom kan tänkas ha använt och lägg på det på hyran månaden efter.
    toan tycker jag ni kan bjussa på för had edom hyrt en lägenhet o haft toa i källaren hade de fått hyresavdrag;)
    maten ska ni definitivt ta betalt för på samma sätt som med elen ...målen räknas ihop och kostnaden presenteras kommande månad. alternativt att ni bestämmer att de ska äta middagsmål exempelvis 5 dagar i veckan hemma och "fakturerar" en summa för det.

    men om dom har fullutrustat kök borde dom ju kunna sköta middagen själva (om dom nu ska bo själva menar jag).

    som inneboende i lägenhet brukar de väl vara rimligt med ca 2000-2500 i hyra råd och rön och liknande brukar ha schablon siffror.
    Vad kan man ta för en middag? 50kr per person?
  • kvinnlig47

    Vi har exakt samma situation här hemma. Min dotter och hennes pojkvän är 20 år och bor i vår stuga på gården. Stugan har ett litet kök, och badrum. Båda två har jobb. Dom betalar 1000 kr var/mån. Då ingår el, vatten, tvättstuga (även tvätt o sköljmedel) samt middag "då och då", ungefär en gång per vecka. jag tror att det blir svårt att räkna ut exakt, och jag är inte ute efter att "tjäna" något, utan bara att ungdomarna ska känna att dom gör rätt för sig. En fråga, varför ger ni era ungdomar 1000 kr, om dom har jobb, och ska betala hyra till er, eller missförstod jag det där?

  • ludmilla
    mormoryster skrev 2011-05-30 09:06:38 följande:
    Vi har exakt samma situation här hemma. Min dotter och hennes pojkvän är 20 år och bor i vår stuga på gården. Stugan har ett litet kök, och badrum. Båda två har jobb. Dom betalar 1000 kr var/mån. Då ingår el, vatten, tvättstuga (även tvätt o sköljmedel) samt middag "då och då", ungefär en gång per vecka. jag tror att det blir svårt att räkna ut exakt, och jag är inte ute efter att "tjäna" något, utan bara att ungdomarna ska känna att dom gör rätt för sig. En fråga, varför ger ni era ungdomar 1000 kr, om dom har jobb, och ska betala hyra till er, eller missförstod jag det där?
    Sonen ska sätta plant i sommar och har inga pengar direkt och flickvännen ska jobba inom vården i sommar men samma situation där, inga pengar nu. Flickvännen får 1000 kr av sin mamma för att kunna ha när hon bor här för att betala för sig. Sonens plantsättning ger inga pengar förrän i slutet av juli. Därför får de pengar av oss, men jag menar samma sak sin du det är inte så att vi ska tjäna på dem utan att de ska lära sig att handkas/spara på pengarna. 
Svar på tråden Betala hemma över sommaren?